Retro: Groeten uit Monaco van de Grand Prix de Monaco Historique 2024

Net zo’n bijzondere verschijning: de Eifelland Typ 21, een March 721 die een science-fiction-body kreeg aangemeten van toenmalig futuroloog Luigi Colani. Rolf Stommelen racete de auto in diverse gedaanten, in opdracht van de caravanbouwer die het project financierde, maar bij elke race zag de auto er traditioneler uit. Huidige eigenaar David Shaw heeft gekozen voor de versie met traditionele neus, maar wel met de typerende periscoopspiegel.

En och, als een halo kan, dan kan dit ook.
Voor de oplettende kijker: de bandenfabriek van Avon in Melksham is inmiddels gesloten, wat betekent dat Avon niet langer historische racebanden levert. Een deel ervan gaat na een management buy-out verder onder de naam Nova (u snapt vast wel waarom), maar Avon-eigenaar Goodyear zet nu vanuit een Amerikaanse fabriek het historische F1-rubber onder eigen naam in de markt. Of en wanneer er een nieuwe mal met Goodyear-imprint komt, weten we nog niet.

Dat we wel weten voor wie deze sloffen zijn.

Alle nummers nog in hun vakje.
Deze auto is er voor de 11e keer bij.

Soms kan een bierbuikje heel mooi zijn.
Als de motor van Coventry Climax in Helmond gebouwd zou worden, zou die dan Helmonds Hoogtepunt heten?
Deze Lotus was niet alleen zeer snel, wendbaar en licht, maar ook fraai.

Maar deze keer om onverklaarbare redenen zonder het startnummer 25 waarmee Andy Middlehurst al jaren de 1.5-liter-wedstrijd namens Classic Team Lotus domineert. Navraag bij teammanager Chris Dinnage (bellend in beeld) leverde slechts gegrom en rollende ogen op.