Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Groeten uit Paul Ricard van de Grand Prix de France Historique van 2024

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De Mistral waaide snoeihard, maar de lentezon brandde er prettig doorheen. Daardoor was het toch goed toeven op het circuit van Paul Ricard, waar afgelopen weekend de Grand Prix de France Historique plaatsvond. Inmiddels een jaarlijks evenement en deze keer met de aanwezigheid van het officiële kampioenschap voor F1-auto’s tot 1985. AUTOSPORT.NL was vier dagen lang aanwezig en wierp een blik achter de schermen.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Mattijs Diepraam & Carlo Senten


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Als we op donderdag de paddock op wandelen, zijn de eerste vrachtwagens net binnengelaten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En dat geldt ook voor de 4x4’s met trailers van de deelnemers die met een losse F2- of F3-auto zijn gekomen, zoals hier Carlo Maria del Conte met zijn March 712M. Daarnaast de Fittipaldi F8 die aan Victor Jabouille zou worden toevertrouwd. Inderdaad, de zoon van.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gezamenlijk transport voor Anthony Seddon Racing en Nine-W Engineering: hier helpt Seddon de McLaren MP4/1B van Mark Higson uit de trailer, een auto die door Nine-W op de baan wordt gebracht. Collegialiteit die je in de moderne autosport niet meteen zult aantreffen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Al komen er ook F3’s uit grotere opleggers, zoals hier de Ralt-Alfa Romeo RT3 van Laurent Vallery-Masson, het boegbeeld van de Franse raceorganisator HVM. HVM runt niet alleen de Historic Tour, waarin alle grote Franse historische kampioenschappen meedraaien, maar is samen met Jean Alesi ook de drijvende kracht achter de Grand Prix de France Historique.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sommigen waren héél snel: hier is al een Chevron B19 uitgeladen die op zaterdag aan de langeafstandsrace voor sportwagens zou deelnemen. Christian Vaglio-Giors zou de ene coureur zijn, Xavier Michel de andere. De laatstgenoemde was vorige week op Zandvoort nog tweevoudig winnaar van de F3-klasse bij Historic Monoposto Racing.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De Williams FW07C van Christophe d’Ansembourg staat eenzaam in de pits van Front Row Racing, wachtend op het gezelschap van nog vier auto’s. De pitgarages van Paul Ricard blijven bijzonder: geen directe doorgang vanuit de paddock, want op de plaats waar normaal gesproken de achterste garagedeuren zitten, zitten op Paul Ricard een smalle toegangsdeur en een ‘kantoorruimte’ voor het team. Tussen die deur en de garagevloer ligt bovendien een vervaarlijk aflopende helling. De pitstraat ligt immers een meter lager dan de paddock.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dus moet je omrijden en vanuit de pitstraat je auto naar binnen rollen. Verderop, onder het mediacentrum zit nog een tweede blok garages met een traditionele indeling – een stuk praktischer!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Twee LMP1’s gebroederlijk in de wacht voor de garage van Scott Sport: de Riley & Scott-Elan MkIIIC van Xavier Micheron en de Zytek 09S van Keith Frieser.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En even later staat ook de Lola B12/60 van Steve Tandy erbij!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet