Retro: Groeten uit Paul Ricard van de Grand Prix de France Historique van 2024

En dat was niet de enige commerciële activiteit van het weekend. De bezoekers konden hun hart ophalen bij de vele kraampjes.

Waar echt van alles te koop was: van Ferrari’s op schaal 1:43 tot uitlaatspruitstukken op schaal 1:1.

Dames, opgelet: hier kun je je man met gerust hart een paar uur achterlaten.

Het publiek komt op zaterdag terugwandelen van de pitwalk. Vooraf had HVM laten weten dat er 35.000 kaarten in de voorverkoop waren verkocht, wat op zichzelf al een groot succes was: vergelijkbaar immers met wat de Historic Grand Prix op Zandvoort trekt.

Twee dagen na afloop kwam de echte rekensom door: 80.000 betalende bezoekers over drie dagen. Daar was niets van gelogen: kijk maar naar dit beeld van achter de pits. En deze aanblik gold voor vrijwel elke vierkante meter in de publieksgebieden. Wachttijden voor de loopbrug tussen paddock en hoofdtribune liepen op tot anderhalf uur.

Gezien vlak bij die hierboven genoemde loopbrug, verscholen in een garage vast naast de baanpost aan het einde van het rechte stuk: komen marshals tegenwoordig hiermee naar hun werk?

Op de twee gridwalks van elk 20 minuten zag het net zo zwart van de mensen.

Alain Prost was misschien de hoofdact van het sterrenprogramma, maar voor deze man stonden ze echt in de rij.

Recht voor het podium was een soort geul ingericht waar de fans langs konden lopen. Maar al gauw werd de rij veel langer dan de geul aankon.

Daar zat Jacky Ickx klaar om met een dikke stift handtekeningen te zetten: in boeken, op posters, op petten, zelfs op armen en benen, zo zagen we. Met enige moeite konden we via het klapschermpje van de camera een blik werpen op alle activiteit, zoals hier duidelijk wordt.

De rij hield niet op waar hij op de foto hierboven lijkt te eindigen. Om de hoek ging hij rustig verder met nog eens twee keer die lengte. Naar de wachttijden hebben we maar niet gevraagd…