Retro: Groeten uit Paul Ricard van de Grand Prix de France Historique van 2024

De tent bij OC Racing staat eindelijk overeind: plek voor de Tyrrell 011 van Jamie Constable. Deze is uit 1983, het jaar van Danny Sullivan, zonder ground effect, mede herkenbaar aan de Benetton-sponsoring. Constable heeft er ook een uit 1982 – precies zo een als die van Ken Tyrrell, in Denim-kleuren.

Het team van Martin O’Connell is alvast begonnen aan de March 782 van Marc Devis. De Belg zou niet zelf in de F2 rijden, want die eer liet hij aan zijn zoon Matthias.

Die mocht op zondag meteen een derde plaats noteren, een mooi resultaat voor zijn eerste weekend Formule 2.

Maar dit is de 782 die beide F2-races zou winnen: die van Wolfgang Kaufmann.

Apart om opeens tegenaan te lopen tussen al die F1’s uit de jaren zeventig: de McLaren-Honda MP4/7A uit 1992 die ooit van Ayrton Senna was. De familie Wrigley had de auto uit het hoogtoerige 3.5-liter-tijdperk meegenomen, niet alleen voor Matthew Wrigley, maar ook voor Gerhard Berger – een van de vele supersterren die aanwezig was op het evenement.

Hier de kiem voor dat succesvolle Ron Dennis-tijdperk: de MP4/1 van 1982, zoals bekend de eerste auto met een koolstofvezel monocoque. Een raket in vergelijking met de Arrows A4 ernaast, die nog ouderwets is opgetrokken uit aluminium en popnagels. De MP4/1 een ruimteschip noemen is trouwens geen gekke metafoor als je weet dat Hercules in de ruimtevaart actief is.

In de tweede paddock bij het mediacentrum en het podium staat veel meer nieuwer F1-materiaal opgesteld. Veel hiervan zou ook de baan opgaan tijdens diverse demonstraties.

Welja, strooi er nog maar wat rond!

Paul Ricard-gate?

De grootste superster van het evenement was viervoudig wereldkampioen Alain Prost. De McLaren M29B waarin hij in 1980 zijn debuut maakte, was er ook. Prost zou zelf achter het stuur kruipen. Ondanks het punt dat hij meteen in de eerste race scoorde, zal hij niet de beste herinneringen hebben overgehouden aan de laatste paar McLarens uit het tijdperk-Teddy Mayer: de M29B, de M29C en de M30 waarin hij en John Watson dat jaar reden, werden compleet zoekgereden door de concurrentie.

Nog een auto van Prost waar uiteindelijk méér in had gezeten. Natuurlijk, hij was bijna kampioen voor Ferrari, maar het einde was niet fraai. Fernando Alonso kwam ooit met ‘GP2-motor’ als belediging, maar ‘vrachtwagen’ kwam ook hard aan in Maranello…