Racing Shows: Overdaad schaadt niet op Rétromobile 2024
In 2023 schreven we over Rétromobile dat de grootste klassiekerbeurs van Europa sterker dan ooit was teruggekeerd. Dit jaar toog AUTOSPORT.NL dus naar Parijs in de overtuiging dat de editie van vorig jaar niet te overtreffen was. Dat kon dus wel, zo bleek, en met gemak ook. Overdaad schaadt, zo luidt het gezegde, maar dat ging niet op voor Rétromobile 2024. Hooguit voor het feit dat de bezoeker ogen, oren en tijd tekort kwam om alles goed te bekijken en met bekenden op de beursvloer bij te praten.
Tekst en foto’s: Mattijs Diepraam
We gaan altijd naar Rétromobile voor de raceauto’s, want je heet AUTOSPORT.NL of niet. Daarin zijn we nog nooit teleurgesteld – sterker nog, Rétromobile is tegenwoordig zowat een raceautoshow met daarbij nog wat chique klassiekers voor op de openbare weg. Als je zo binnenkomt, weet je al dat het voor de rest van de dag goed zit: de Ferrari 312B3 van Clay Regazzoni is het pronkstuk van Mechanic Modern & Classic.
Bij Sport & Collection nog meer Ferrari’s, maar dan GT’s.
Even verderop de klassiekerworkshop van Jean-Philippe Dayraut, een naam die we vooral kennen uit de gouden jaren van de Andros Ice Trophy, toen de Fransman die ijsracecup zes keer op rij op zijn naam schreef, voor Skoda, BMW, Mini en Mazda, alleen in 2012 onderbroken door de eindoverwinning van Alain Prost in de Dacia. Tegenwoordig prepareert Dayraut zelf de luchtgekoelde boxers in zijn klassieke Porsches.
De Franse overall-leverancier Stand21 trakteerde ons zomaar op een kleine Ligier-tentoonstelling, via een reeks JS2’s in diverse gedaanten.
Ook Gérard Ducarouge had zijn handtekening op het dak gezet.
F1 Driving Experience, een van de Franse bedrijven die liefhebbers in staat stelt om hun droom waar te maken van een paar rondjes in een F1-auto, stalde de McLaren-Peugeot MP4/9 van Martin Brundle uit. Intussen is bij Winfield (de raceschool die op Paul Ricard het programma runt) ook McLaren-Ford MP4/8 in restauratie, de auto waarmee Ayrton Senna als outsider schitterde in 1993 – iedereen weet nog die fabelachtige openingsronde op Donington Park in de GP van Europa.
De voormalige F1-renstal AGS doet dat tegenwoordig ook, maar dan op het circuit van Le Luc. Deze JH27 stond op de stand van de FFSA.
De Franse bond gaf het goede voorbeeld als het ging om het overtreffen van verwachtingen. De stand was drie keer zo groot als die van vorig jaar en blonk bovendien uit met niet de minste auto’s.
Want: een royale selectie uit de rallyauto’s van Sébastien Loeb, die later op de dag ook nog zelf zijn opwachting maakte.