Div: Het autosportjaar 2023 van Mattijs Diepraam
Voor het eerst sinds 2019 konden we weer een heel seizoen de historische autosport achterna zonder reisbeperkingen of een daadwerkelijke coronabesmetting die ons thuishield. En dat was te merken: overal zaten de circuits volgepakt met fans én het aantal inschrijvingen liep steeds verder op, met als hoogtepunt de 29 F1-auto’s tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort. Volgens mijn eigen traditie blik ik aan het eind van jaar terug op mijn seizoen, niet met beelden uit de camera, maar met een greep uit de foto’s op de filmrol van mijn telefoon. Kortom, een kijkje achter de schermen bij degene die via de ‘Groeten uit’ zelf elk raceweekend een kijkje achter de schermen laat zien…
Tekst en foto’s: Mattijs Diepraam
Aanvullende foto’s: Carlo Senten, Maurice Volmeijer, Niels van der Peet, e.a.
Het jaar ging van start met het beursseizoen. Eerst zoals gebruikelijk de InterClassics in Maastricht, waar onder meer de Shadow en de Porsche van voormalige Nederlandse F1-helden Jan Lammers en Carel Godin de Beaufort een podium kregen.
Een bijzonder leuk tussendoortje was de open dag van MP Motorsport in Westmaas. Ik loop niet meer de naburige evenementen af in de GP2, GP3 en World Series by Renault, zoals in de hoogtijdagen met vele Nederlandse deelnemers zoals Nyck de Vries, Beitske Visser, Meindert van Buuren Jr en Nigel Melker, maar ik doe nog steeds met plezier verslag van de races in de F2 en F3 en het FRECA – al is ’t vandaag de dag meer van afstand. Inmiddels hebben we ook een nieuwe reden om trots te zijn op wat Nederland in de lagere formuleklassen laat zien: samen met Van Amersfoort Racing behoort MP tot het eliteclubje van formuleteams dat de hele talentenladder van F4 tot F2 bedient.
Vervolgens op de trein naar Parijs…
… voor Rétromobile, de grootste klassiekerbeurs van Europa…
… die deze keer uit zijn voegen barstte, zó veel was er te zien.
De terugreis liep uiteindelijk volgens plan, maar het was kiele-kiele. Een kleine twee uur nemen om in de avondspits Parijs per metro te doorkruisen bleek maar nét genoeg…