Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Sander Dorsman: “We hebben het succes geroken, nu willen we nog een keer!”

opendag-mp-26

Sander Dorsman (midden) benadrukt graag dat succes een inspanning van het hele team vergt. Daarom liet hij zich tijdens de open dag van MP Motorsport het liefst tussen zijn monteurs fotograferen.

De open dag van MP Motorsport bood een mooie gelegenheid om bij te praten met Sander Dorsman. Met de manager van het team uit Westmaas blikten we terug op het succesjaar 2022 – zeker voor wat betreft de Formule 2 – en keken we vooruit naar de plannen en ambities voor het komende seizoen.

Tekst en foto: Mattijs Diepraam
Aanvullende foto's: Dutch Photo Agency

Dorsman gaat inmiddels zijn 19e seizoen in als teammanager van MP. Rustiger heeft hij het bepaald niet gekregen. Had hij in 2005 alleen nog een Formule Renault-team onder zijn hoede, de afgelopen seizoenen voerde MP strijd op vier fronten. Alweer vijf jaar is het team aanwezig op de hele ladder op weg naar de Formule 1: van Spaans F4 via Europees Formula Regional (FRECA) naar FIA F3 en FIA F2. En even in rust terugkijken op het grootste succes in de 28-jarige geschiedenis van het team – het rijders- en teamkampioenschap in de Formule 2 in 2022 – is er voor Dorsman ook niet bij, want MP wordt komend seizoen actief in twee nieuwe kampioenschappen: Eurocup-3 en F1 Academy. "Ja, we hebben genoeg omhanden", zegt Dorsman daarover, op zijn bekende laconieke wijze. Terwijl de werkplaats overloopt van de bezoekers van de open dag, trekt hij zich af en toe op kantoor terug om toch nog even wat zaken vanachter de laptop te regelen.

Iedereen die de formuleklassen onder de Formule 1 enigszins volgt, kon het afgelopen seizoen niet zijn ontgaan: MP Motorsport schoot in de Formule 2 in één keer van de middenmoot naar de absolute top. Het hele seizoen was MP met zijn eerste coureur Felipe Drugovich de te kloppen combinatie, om vervolgens kampioen te worden met maar liefst 100 punten voorsprong op de coureur die vooraf de torenhoge favoriet was: Théo Pourchaire van ART. Ook het teamkampioenschap trok MP in het slotweekend naar zich toe. Het was een fenomenale prestatie, die in binnen- en buitenland erkenning kreeg. Maar had Dorsman het ook maar enigszins zien aankomen?
  ABU GP SR-6512

"Ik heb het wel gehoopt! Het seizoen 2020 was een goed jaar, waarin Felipe al drie races had gewonnen. Als je dat doet als debutant in de Formule 2, draai je gewoon een goed seizoen. We hadden meteen een goede chemie. Daarom vond ik 't jammer dat we geen tweede jaar met elkaar konden doorgaan. Toen de gelegenheid zich voordeed om in zijn derde jaar toch weer samen te werken, heb ik die met beide handen gegrepen. Het was een gouden kans. Want als je 't het in het eerste seizoen al zo goed hebt gedaan en je telt daar die chemie en de extra ervaring van onze kundige nieuwe medewerkers bij op... Ik wist dat het erin zat. Al moet je het dan natuurlijk nog wel waarmaken, want het was een zeer competitief veld."

Dan dringt zich uiteraard de volgende vraag op: op welk moment begon Dorsman te beseffen dat het weleens met twee titels zou kunnen eindigen? "Daar hadden we eerlijk gezegd helemaal geen tijd voor! Het is een roes waar je in zit. We hadden alleen wat lucht tijdens de zomerstop. Maar die volgde net na twee raceweekenden waarin het niet zo geweldig liep. We zijn in de zomer dus juist vol aan de bak gegaan met het hele team. Daarin zijn we geslaagd, want na de zomerstop waren we weer in topvorm. We hebben natuurlijk wel flink wat weekenden meegemaakt waarin je op zondagmiddag bij elkaar zit en tegen elkaar zegt: zo hee, pfff, dat was gaaf zeg. Neem de hoofdrace op Monaco, die we op ons tandvlees hebben gewonnen. Op het moment zelf kun je eigenlijk niet genieten. Want ik kan je zeggen: als je er middenin zit, dan duurt zo'n race wel lang hoor!"
  ABU GP SR-8038

Ondanks die kleine dip voor de zomerstop bleek het constante presteren dé troefkaart van het team. In elk raceweekend zat Drugovich erbij: af en toe was hij onverslaanbaar, maar zelfs als hij dat niet was, reed hij wel in de top-vijf. Dorsman heeft daar een duidelijke verklaring voor. "Alles is in 2022 samengekomen. In 2020 hebben we met het team belangrijke wijzigingen doorgevoerd en nieuwe mensen aangetrokken. Je zag toen al de eerste resultaten, maar we waren nog niet constant. Nu zijn we als team langer bij elkaar en ook Felipe nam zijn extra ervaring mee. Alles is volwassener geworden en dat kwam er nu uit."

Vooral bij Drugovich uiteraard, die het leeuwendeel van de punten verzamelde die MP daarnaast het teamkampioenschap opleverden. Bij de uiterst enthousiaste Braziliaanse fans wekte dat op social media soms de uitroep 'Team Drugovich' op. Waarom kwam teamgenoot Clément Novalak minder uit de verf? "Clem had natuurlijk zijn rookie-seizoen. Eigenlijk is dat per definitie een seizoen van pieken en dalen", zo stelt Dorsman. "Een goed seizoen moet in balans zijn en dat lukt niet altijd. Zelfs in het tweede seizoen wil het niet altijd lukken. Kijk naar het tweede seizoen van Felipe bij een ander team. Een goed team, maar toch kwam het er niet uit. Waar we het dit jaar op hebben gewonnen, was het blind vertrouwen tussen Felipe en zijn engineer. Soms vertrouwde hij helemaal op ons oordeel, een andere keer durfden wij helemaal met hem mee te gaan. Een goed voorbeeld is die ongelooflijke overwinning op Barcelona, waarin hij enorm lang doorreed op de softs. Het kon eigenlijk niet, zo lang buiten blijven, maar Felipe en zijn engineer geloofden in elkaar. Als team waren we helemaal op elkaar ingespeeld. En dan zie je meteen: dat was toevallig ook een weekend waarin het met Clem heel goed liep."
  ZAN GP DL-0745

En hoe kijkt Dorsman terug op de andere kampioenschappen? "Een wisselend beeld", zo is zijn eerlijke oordeel. "In de Formule 3 was de eerste helft van het seizoen best pittig. We hadden een hoop kansen, maar ook veel pech. Dus we konden lang niet alle kansen grijpen. Gelukkig zijn we na de zomerstop sterk teruggekomen. In het Spaanse F4-kampioenschap hebben we best een goed jaar gehad, maar we hebben deze keer niet de kampioen geleverd. Maar soms is dat zo: Nikola Tsolov was de verdiende kampioen. Hij was gewoon beter en gaat nu ook in één keer door naar de Formule 3. In FRECA hebben we een rommelig seizoen achter de rug. De blessure van Dilano van 't Hoff heeft niet geholpen, dat was een flinke tegenslag. Je zag het gemiste potentieel aan het podium dat hij kort na zijn terugkeer reed. De wisselende bezetting van de andere auto's hielp ook niet mee."

Net zo bijzonder was het feit dat voor het eerst twee Nederlandse teams naast elkaar actief waren in de Formule 2, Formule 3 én FRECA. Met Van Amersfoort Racing, dat net als MP de hele formuleladder voor zijn rekening neemt, is de Nederlandse vertegenwoordiging in de monoposto-wereld groter dan ooit. Hoe heeft Dorsman de komst van VAR ervaren? "Voorheen waren we altijd actief in verschillende kampioenschappen, nu komen we elkaar opeens heel veel tegen!" zegt hij lachend. "Sportief is 't natuurlijk gewoon een van de andere teams die we willen verslaan. Maar we hebben wel een goede relatie met Frits [van Amersfoort] en Rob [Niessink]. Op de paddock zoeken we elkaar op, we hebben altijd wel een praatje dat niet per se over autosport gaat. Dan merk je wel dat je uit hetzelfde land komt. Ik vind het ook mooi dat Richard [Verschoor] nu bij VAR gaat rijden. We gaan ver terug, we hebben altijd fijn samengewerkt met Richard. Dus het is goed om te zien dat hij er dit jaar weer bij is. We gunnen 'm het beste – ten minste, het op één na beste, haha!"
  BAR GP SR-8659

En waarom kiest MP ervoor om in 2023 ook actief te worden in twee nieuwe kampioenschappen? Beide keuzes kan Dorsman goed motiveren, te beginnen met Eurocup-3, een nieuw kampioenschap uit de koker van de Spaanse F4-organisatoren dat vooral in Zuid-Europa raceweekenden op de kalender heeft staan. "Eurocup-3 moet je zien als een klasse tussen FRECA en F4. Voor velen is de stap van F4 naar FRECA best moeilijk gebleken. Dat komt doordat die FRECA-auto een beetje apart is. FRECA is daardoor geen makkelijk kampioenschap voor rookies: de meeste coureurs zie je pas in hun tweede seizoen tot hun recht komen. Eurocup-3 gaat dat gat vullen, maar tegen een aantrekkelijker budget. Het chassis is hetzelfde als in FRECA: dus ook de Tatuus F3-T318, alleen is de Renault-motor ingewisseld voor het Alfa-blok. Het grote verschil is dat de auto lichter is gemaakt en minder aero heeft. Je kunt er met F4-ervaring makkelijker mee overweg. In dat opzicht gaat de klasse zeker een meerwaarde bieden."

Daarnaast is MP een van de vijf grote F2/F3-teams (naast ART, Prema, Carlin en Campos) die de F1 Academy voor hun rekening gaan nemen. Na de ondergang van de W Series heeft de F1-organisatie samen met F2/F3-baas Bruno Michel deze klasse in het leven geroepen om vrouwelijke coureurs meer kansen te gunnen. "In de zomer hebben Bruno en FOM ons benaderd met de vraag of we wilden instappen. We hebben ja gezegd, want de klasse is erg gericht op kilometers maken. Dat is in sommige klassen best lastig, zeker als je in het F1-weekend zit, zoals de W Series de afgelopen jaren. Als je meisjes een extra kans wilt geven in de autosport, moeten ze meters maken. En dat kunnen ze in deze klasse. De F1 Academy rijdt buiten het GP-weekend en biedt daardoor twee vrije trainingen, twee kwalificatiesessies en drie races. Daarnaast hebben we elk seizoen nog eens 14 testdagen, wat best veel is. Bovendien draaien we het kampioenschap met vijf topteams die allemaal op performance zijn gericht. Ook dat gaat helpen."
  ABU TEST SR-9749

Rest de vraag hoe MP het nieuwe seizoen in gaat: met het doel om weer te winnen of gewoon blanco en 'we zien wel waar het schip strandt'? Dorsman is duidelijk in zijn antwoord: "Nee, we gaan niet zeggen: we hebben gewonnen, dat was onze missie en die is nu volbracht. Dat is 't met dit spelletje, het werkt verslavend. We hebben het succes geroken, nu willen we nog een keer. Sterker nog, ik denk dat we in meer kampioenschappen goede kansen hebben. In de Formule 3 kunnen we goed voor de dag komen met Franco [Colapinto] en Jonny [Edgar]. Maar vlak ook Mari [Boya] niet uit. Ik heb hoge verwachtingen van 'm. Het is zijn debuutjaar, maar de F3-auto ligt hem beter. Wat ik al zei: de FRECA-auto is toch een beetje typisch. Hij heeft in de wintervoorbereiding al gewonnen in de Formula Regional Middle East en ook dat geeft weer een confidence boost."

En ziet Dorsman het team ertoe in staat om de F2-stunt van 2022 te herhalen? Het zou zomaar kunnen met Dennis Hauger, die tot nu toe altijd ijzersterk is gebleken in zijn tweede jaar in een klasse – zijn kampioensjaren in de F3 en Formula Regional waren zeer overtuigend. "Dat is wel de tendens die je bij Dennis ziet", beaamt Dorsman. "Ook in de F4 was dat trouwens al zo. Je weet natuurlijk niet of het dit jaar weer lukt, maar het talent heeft hij zeker. Het zal wel extra hard werken worden, want het F2-veld is komend seizoen het beste in jaren. Pourchaire en Doohan blijven en er komt uit de Formule 3 een hele berg serieus talent aan: Martins, Hadjar, Maloney, Bearman, Leclerc... Zeker aan het begin van het seizoen, met alle fly-aways, moeten we ons voordeel pakken. Voor die races is ervaring zeker een pre. En ook Jehan [Daruvala, eerder vandaag aangekondigd als teamgenoot van Hauger] maakt goede kansen. Hij heeft tot nu toe elk seizoen races gewonnen in de F2. Ik zie ons in deze samenstelling dus zeker opnieuw kans maken op het teamkampioenschap. Vorig jaar hebben we tot de laatste snik moeten vechten. Nu hebben we twee rijders die vanaf het eerste weekend goed kunnen scoren."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet