Div: Het autosportjaar 2023 van Mattijs Diepraam

De opstelstraat van de Melbourne-haarspeldbocht tot aan de chicane, want voor evenementen als deze wordt meestal het verkorte circuit gebruikt. Marcus Jewell leunt tegen zijn Cortina…
… en wordt na afloop samen met Ben Clucas ondervraagd over zijn verrichtingen.
Zoals altijd was ik gewapend met een notitieblokje, maar het zou het laatste seizoen blijken waarin ik ‘old school’ te werk ging. Ik kon al bijna mijn eigen handschrift niet meer ontcijferen en tijdens langere interviews liet ik al een opname meelopen. Later in het jaar merkte ik voor het eerst tijdens zo’n interview dat ik het niet meer kon bijhouden: de eerste tekenen van de oude dag staken de kop op. Afluisteren van opnamen kostte altijd te veel tijd, maar gelukkig hield ik het meeschrijven vol tot de doorbraak van het moderne transcriptiegereedschap. Mijn redding!

Een week later opnieuw in de auto, nu voor de 80th Members’ Meeting op Goodwood. Na drie jaar afwezigheid bleek mijn vaste tussenstop Kruibeke danig in verval te zijn geraakt. De ooit zo stralende pleisterplaats net na Antwerpen blonk nu vooral uit door de smerigste – en duurste – betaalde toiletten die ik ooit heb bezocht. Destijds bezat Kruibeke nog een prima wegrestaurant met de welluidende (maar wel enigszins wonderlijke) naam RestauranT, de beste Segafredo voor onderweg en een 2TheLoo waarvoor de Vlamingen het woord proper hebben uitgevonden. Nu: Burger King, Starbucks en openbare faciliteiten waar ondanks de euro toegang een juffrouw Katrien in geen velden of wegen te bekennen was. Kruibeke is kortom niet meer wat het geweest is. In plaats daarvan adviseren wij u het pas gerenoveerde Jabbeke als u onderweg bent naar Calais.

Onderweg bereikte de schoen een eerbiedwaardige kilometerstand.

Ik zou eerst een middag bijwonen die speciaal werd georganiseerd voor het selecte gezelschap dat al meer dan 20 jaar lid is van de Goodwood Road Racing Club. Maar wie zouden de gasten zijn? Het toegangsbewijs had mij met dank aan Brexit nog niet bereikt voordat ik vertrok (dat zou uiteindelijk twee weken later op de mat ploffen), dus ik wist niet waar ik moest zijn of hoe ik moest binnenkomen.

Een mailtje naar de club bood uitkomst over de locatie en de starttijd. Maar zonder fysiek toegangsbewijs in handen had ik wat illegaal geslinger en onversneden continentaal blufpoker nodig om het circuit op te rijden, dat op deze opbouwdag als parkeerplaats diende.

Niet helemaal de bedoeling, maar hij stond er prima!