Retro: Groeten uit Hockenheim van de Bosch Hockenheim Historic 2023
De Bosch Hockenheim Historic – ook wel bekend als de Jim Clark Revival – gaat al heel wat jaartjes mee als groot voorjaarsevenement voor met name de lokale Duitse en Nederlandse historische klassen. Deze keer gooide de organisator het over een andere boeg door een hele reeks vanuit Engeland aangestuurde kampioenschappen naar die Heimat te lokken, met de historische F1 van Masters en de historische F2 van de HSCC als onbetwiste hoogtepunten. AUTOSPORT.NL was er van donderdag tot en met zondag bij.
Tekst en foto’s: Mattijs Diepraam
Aanvullende foto’s: Willem J. Staat
Laat zien dat je op Hockenheim bent zonder te vertellen dat je op Hockenheim bent.
Stralende zon op de middag waarop we aankomen: de warmte voelde bijna Braziliaans, net zo Braziliaans als dit stuk F2-bodywork van de Project Four March 782 die ooit toebehoorde aan een Braziliaan met een uiterst Duitse naam.
Hier bedreigt de schijn niet: puur Duits. Beiers zelfs!
En toch wagen we deze claim te betwijfelen. Op een gemiddeld historisch evenement van vandaag de dag is dat allang niet meer zo!
Mooi om zoveel namen van toen op de auto’s tegen te komen. De GRD 270 van destijds Jo Vonlanthen was een genot om te zien.
Nóg een naam van toen, zelfs als sponsor. Zo vaak zie je ze niet meer, F3000’s. Dus prettig om deze Lola te mogen aanschouwen uit de tijd van Forti Corse. Wel met een aparte achtervleugel, waarvan de kleurstelling en de belettering rechtstreeks refereren aan de latere F1-carrière van Gianni Morbidelli, toen hij voor Arrows reed.
En zo zie je opeens nóg een F3000! Bij BOSS GP rijden de auto’s niet meer in hun oorspronkelijke kleuren, dus het is altijd even goed kijken wat daar nu precies staat. Doorgaans zit je goed met de keuze tussen een Dallara-Mécachrome uit de GP2 of een Dallara-Gibson uit de World Series by Renault. Hier zaten we echter héél lang op te turen, want wie herinnert zich nog de Ralt-Mugen Honda RT23 die begin jaren negentig aan het Japanse F3000-kampioenschap deelnam? Des te spijtiger dat het originele kleurenschema niet is aangehouden, want niemand minder dan Michael Schumacher reed er destijds in 1991 in, in die fameuze ene race op Sugo.
Over ex-Michael Schumacher gesproken: er reden twee zeer bijzondere F3’s in het demoblokje mee, allebei in hun Macau-kleuren met lokale sponsors erop.
Deze WTS-auto herkent iedereen als die van Schumacher.
Terwijl we hier naar binnen kijken bij de auto van Heinz-Harald Frentzen, nog altijd met de Watson’s Water- en Hutchinson Telecom-sponsoring van toen erop.
Stukje verderop: deze machtige F5000 uit de stallen van Crossle. Heel andere kost dan de FF'jes die we van het merk gewend waren.
En daar vinden we dit van!
In de F3-tent was men al de hele dag aan het sleutelen. Logisch, want de hele donderdag was een testdag.
Bij Rössler hadden ze zoveel mee dat hun eigen tent hadden opgezet.