Retro

Retro: Groeten uit Silverstone van The Classic van 2022

silverstoneclassic2022-sat-51

Drie zonnige dagen met uitpuilende velden en een middenterrein vol autoclubs en kermisvermaak – de bezoekers van The Classic moesten er stevig de portemonnee voor trekken. Maar wie zich het afgelopen weekend op Silverstone verveelde, had dat toch echt aan zichzelf te danken. AUTOSPORT.NL was er van begin tot eind bij en had weinig tijd om stil te zitten. Maar elk nadeel heeft z'n voordeel: des te meer kunnen we de trouwe bezoekers van dit medium een blik achter de schermen gunnen.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Aanvullende foto's: Carlo Senten

silverstoneclassic2022-fri-1

Vrijdagochtend in alle stilte. Aan deze kant van Silverstone gebeurt nog weinig, want op de Classic wordt vanuit twee paddocks gereden: 's ochtends het oude National Paddock tussen Woodcote en Copse, 's middags en in het begin van de avond het nieuwe International Paddock tussen Club en Abbey, met het pitgebouw dat bekendstaat als 'The Wing'. Dat is ook de plek waar nu alweer jaren de start-en-finishlijn ligt. (Maar gek genoeg géén tunnel naar de overkant – maar een van de vele logistieke onhandigheden op het uitgestrekte en onoverzichtelijke Silverstone, en dat ondanks het feit dat het terrein zo plat als een dubbeltje is, op het dalletje tussen Stowe en Club na.)

silverstoneclassic2022-fri-21

Sommige mensen grijpen de rust daarom aan om op de vandaag de dag bekende manier de tijd te doden.

silverstoneclassic2022-fri-2

Diverse teams zijn zelfs nog aan het opbouwen, zoals hier Wren Racing.

silverstoneclassic2022-fri-3

In de garages van de Historic Grand Prix Car Association is nog niemand te bekennen. Zelfs alle auto's zijn er nog niet. Hun kwalificatie is pas om vijf uur 's middags.

silverstoneclassic2022-fri-4

De Coopers en de Lotussen zijn nog in diepe slaap gehuld.

silverstoneclassic2022-fri-5

Deze Brabham kon zonder dekentje slapen.

silverstoneclassic2022-fri-6

Top?

silverstoneclassic2022-fri-7

Een beeld dat ook van zondagavond kan zijn: een Chevron die nog niet helemaal is aangekleed – of al gedeeltelijk uitgekleed.

silverstoneclassic2022-fri-8

Een mooi demo-onderdeel op het programma: de viering van 40 jaar Groep C. Omdat de demo's zelf steeds net tussen de races zitten ingeklemd waarvoor we hard aan het werk moeten, gaan we in alle vroegte maar even kijken bij hun eigen rennerskwartiertje.

silverstoneclassic2022-fri-11

Op dit uur al een Bit? Toch maar even niet...

silverstoneclassic2022-fri-13

Een groot deel van de aanwezige auto's is het eigendom van verzamelaar Henry Pearman. Als er in Engeland iets te doen valt met Groep C's, bijvoorbeeld ook op Goodwood, of laatst met een race op Donington Park, dan doet men altijd groot aanspraak op de verzameling van Pearman.

silverstoneclassic2022-fri-12

De Porsche 956 en 962C zijn het bekendst om hun Rothmans-kleuren, maar de kleurenschema's van privéteams zijn soms net zo iconisch. Bij Kremer had de Kenwood-auto zelfs diverse uitvoeringen: in zwart, in rood met zwart, in wit met rood – en in het blauw, zoals hier, de versie die wij zelf het mooiste vinden. En niet alleen vanwege het befaamde rijderstrio Andretti/Andretti/Alliot.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet