Retro: Groeten uit Silverstone van The Classic van 2022

Trots uitgestald op het middenterrein: de recordbreker van het Festival op Speed.

Een bizar apparaat, die McMurtry Speirling, en niet alleen vanwege zijn naam: volledig elektrisch, voorzien van 'fan car'-technologie die in de jaren zestig en zeventig al succesvol bleek maar in de sport werd verboden, en toch – hoe kan het ook anders in Groot-Brittannië? – road legal.

Toen ze nog niet wisten dat de race zouden winnen: Tom Bradshaw en zijn familieteam, winnaars in de Masters Sports Car Legends, ondanks een rokende motor en in de laatste ronde een gebroken wielophanging en lekke band.

Ken Tyrrell, de Amerikaanse naamgenoot van de legendarische teambaas, bereidt zich voor op de kwalificatie in zijn Tyrrell 011.

Klaar om naar buiten te gaan.

En daar vertrekt de eerste. Die ook de beste zou blijken te zijn: Mike Cantillon reed naar de pole en pakte twee overwinningen met twee snelste ronden.

Nog maar een keertje de auto van Bruckner, omdat we geen genoeg kunnen krijgen van dat feestelijke kleurenschema.

Een moeder die weet hoe het hoort: ook al lijkt het veilig, achter de streep blijven staan!

Een interessante debutant: Michael Fitzgerald kwam met de M185, de eerste Minardi in de Formule 1.

Toen nog met nummer 29 (niet voor niets ook het favoriete nummer van Minardi-freak Frits van Eerd) voordat het team uit Faenza jarenlang met 23 en 24 verder ging.

Vergissinkje in de MEL-kwalificatie: Keith Frieser en Jamie Constable probeerden met hun Zytek 09S en Pescarolo-Judd 01 hetzelfde stukje weg te gebruiken.

Dikke rijen staan al klaar voor de kwalificatie van de Masters Gentlemen Drivers. Maar liefst 75 inschrijvingen voor 65 plekken.

Of staan ze allemaal in de rij voor hotdogs?