Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Groeten uit Silverstone van The Classic van 2022


silverstoneclassic2022-fri-9

40 jaar Groep C was natuurlijk een heuglijk feit, maar rond deze tijd van het jaar (1 september namelijk) is het ook 37 jaar geleden dat Stefan Bellof op Spa dodelijk verongelukte.

silverstoneclassic2022-fri-10

We verleggen onze focus naar de eerste auto die het Porsche moeilijk ging maken.

silverstoneclassic2022-fri-19

Het had wat jaartjes aanloop nodig, want in deze groene Jaguar-periode lukte het Lammers en zijn toenmalige kompanen nog niet.

silverstoneclassic2022-fri-18

Maar toen de heren Cheever en Boesel zich ermee gingen bemoeien, lag het initiatief allang bij de paarse Silk Cut-auto's.

silverstoneclassic2022-fri-14

Lammers, Dumfries en Wallace troefden in 1988 Porsche af, dat toen voor het eerst in die andere fabriekskleuren was gehuld. Het jaar ervoor was dat kleurenschema nog goed voor de winst in het eerste lokale Duitse Groep C-kampioenschap, de ADAC Würth Supercup – herinnert u zich die nog? Hans Stuck werd in 1987 de eerste Supercup-kampioen in een 962C in Shell-kleuren.

silverstoneclassic2022-fri-15

Nog meer gedenkwaardige kleurenschema's komen in beeld, ook uit Japan, waar een eveneens bloeiend lokaal prototypekampioenschap de nodige Europese coureurs aantrok.

silverstoneclassic2022-fri-16

Deze late RLR-versie, hier in de 'short tail'-uitvoering, is al net zo prettig om aan te zien.

silverstoneclassic2022-fri-17

Via de ogen van Bell, Needell en Weaver kijken we nog één keer naar de Kenwood Kremer Porsche en daarnaast de JDavid-auto van Fitzpatrick Racing. Het was een feest op deze vroege ochtend.

silverstoneclassic2022-fri-20

Na deze bescheiden en hopelijk vermakelijke Groep C-minipresentatie verleggen we onze aandacht gauw naar de hoofdpaddock, waar we meteen weer worden geconfronteerd met de kleuren van een privéteam, deze keer in de Formule 1. Men zegt altijd dat sponsoring in de F1 begon met Gold Leaf Lotus, maar dat is een serieuze misvatting. Al in 1960 gingen British Racing Partnership en Reg Parnell Racing door het leven als Yeoman Credit Racing Team (BRP in 1960, RPR in 1961), UDT Laystall Racing Team (BRP in 1961 en '62) en Bowmaker Racing Team (RPR in 1962), mét kleuren die geen nationale kleuren waren én met de sponsor op de auto vermeld.

silverstoneclassic2022-fri-22

De buren van Classic Team Lotus hebben de auto's al op een rijtje staan. Andy Middlehurst zou deze keer niet winnen in de Lotus 25, maar wel een andere race op zijn naam schrijven.

silverstoneclassic2022-fri-23

Geen HSCC Thundersports-wedstrijd zonder een auto in Gitanes-kleuren. Helaas zou deze Osella PA2 in de kwalificatie niet verder komen dan een rondje.

silverstoneclassic2022-fri-24

Het Thundersports-veld bestond uit een ruime verzameling prototypes, van CanAms en 5-liter-auto's tot 2-liter-machines en hele rijen Sports 2000-auto's zoals deze Lola T86/90.

silverstoneclassic2022-fri-25

Een verdwaalde F2-auto, want de Formule 2 zou in de ochtend vanuit de andere paddock rijden. Om monteurs niet onnodig heen en weer te laten rijden, werd deze in 'The Wing' geprepareerd, om daarna binnendoor te worden gereden naar 'de andere kant'. David Shaw had immers ook een F1-auto meegenomen.

silverstoneclassic2022-fri-26

Een March-BMW 782 is altijd leuk om te fotograferen.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet