Retro

Retro: Groeten uit Monaco van de Grand Prix de Monaco Historique 2022

Senten-Images Monaco 2022-0776

Met een nieuwe race voor F1-auto's tot 1985 voegde de historische GP van Monaco weer een extra troefkaart toe aan zijn programma, waarop nu geen plaats meer is voor F3's of Formule Juniors. AUTOSPORT.NL snoof van woensdag tot en met zondag de mondaine sfeer op in de straten van het prinsdom. Er gebeurde weer veel om over te vertellen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten

gpmh2022-wed-01

Net uitgepakt: diverse auto's staan twee dagen voor de start van het evenement nog op hun transportwieltjes. Zo ook de Trojan T103 van Philippe Bonny.

gpmh2022-wed-02

Of de banden zijn nog afgeplakt met folie, zoals hier met de Ferrari 312B3 van Methusalem, waar later Charles Leclerc een demo mee zou rijden die niet helemaal goed afliep... (Wie dat heeft gemist, heeft de afgelopen dagen onder een steen geleefd.) Claudia Hürtgen kon er daardoor niet meer mee van start, maar zij had haar uur van glorie al mogen beleven.

gpmh2022-wed-03

De Maserati 300S van Conrad Ulrich – een van de vijf (!) 300S'en in de sportwagenwedstrijd – staat nog in zijn trailer.

gpmh2022-wed-04

Verlate Koningsdag? Voor de 300S van David Hart heeft Jamie Constable een interessante 'Bezet'-sticker aangebracht: de neus van de Lola T370 van Graham Hill, die hij voor dit weekend aan Roberto Moreno zou gunnen.

gpmh2022-wed-05

Nog meer ex-Graham Hill, maar nu de privé-Shadow DN1 waarin Hill in Embassy-kleuren de nadagen van zijn carrière versleet voordat hij de overstap naar Lola en vervolgens zijn eigen merk Hill maakte. Emanuele Pirro zou in deze auto van start gaan.

gpmh2022-wed-17

Een auto met nog een ander startnummer erop. John Romano moest met zijn Brabham van het ene uiterste (99) naar het andere uiterste (1).

gpmh2022-wed-06

Zo vult de hele paddock zich langzaam.

gpmh2022-wed-07

Intussen wordt er duchtig gebeld, want de Monegaskische keurmeesters hadden weer iets bedacht. Vier jaar geleden zorgden ze voor paniek door zelfbedachte rolbeugelregels uit te vaardigen – ook al gingen die in tegen de historische originaliteit van vele auto's. Daardoor moest iedereen nog haastig aan de slag. Althans, iedereen – de Britse deelnemers, want de Franse waren uiteraard al vooraf op de hoogte gesteld... Nu ging het precies zo: het weerspiegelingsoppervlak van de buitenspiegels moest opeens aan een minimaal oppervlak van zo ongeveer een voetbalveld voldoen – en weer niet volgens de originele wijze zoals vermeld op de historisch technische paspoorten van de auto's. Ach ja.

gpmh2022-wed-08

De reuzendoder is er ook al: de Theodore TR1 waarmee Keke Rosberg in de stromende regen op Silverstone het hele F1-veld wist op te rollen tijdens de International Trophy van 1978.

gpmh2022-wed-09

Ja, als je zo'n passagier kunt krijgen, mag de sleutelaar achterop in het bakkie!

gpmh2022-wed-24

Bij Chrome Cars komt een van Nick Padmore's oude monteurs van Forza even buurten.

gpmh2022-wed-10

De opbouw van het circuit was al eerder klaar, want op 30 april was de Formule E al langsgeweest. Toch valt er altijd het nodige te doen, want speciaal voor alle bewoners aan het circuit worden elke avond – ook tijdens het raceweekend – de hekken weggeknipt en stukken vangrail losgeschroefd. Dat is nu eenmaal de afspraak in Monaco: 's avonds en 's nachts moet het circuit weer gewoon openbare weg zijn en moet iedereen weer toegang hebben tot zijn garage.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet