24h Le Mans: Liveblog 92e 24 Heures du Mans
Dit weekeinde staat de 92e editie van de "24 Heures du Mans" op het programma, de hoogmis van de lange-afstandsracerij en een van de mooiste races van het jaar. Met dit jaar een deelnemersveld dat het sterkste is sinds 1999. Met Nyck de Vries, Robin Frijns en Renger van der Zande strijden er drie Nederlanders mee in de topklasse, wat ook nog niet eerder gebeurde in de historie van het FIA WEC. In LMP2 zijn Bent Viscaal, Nicky Catsburg en Job van Uitert actief, Morris Schuring en Larry ten Voorde rijden in de LMGT3-klasse. AUTOSPORT.NL is ter plekke en doet verslag via dit liveblog, met tussentijdse updates. Nieuwe bijdragen verschijnen, met tijdsaanduiding, telkens bovenaan.
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, X: @renedeboer), Willem J. Staat
Foto's: Rebocar/R. de Boer, PR
18.00 uur: Zie hier voor de volledige analyse van de race. Daarmee sluiten we de berichtgeving vanuit Le Mans af. Het was weer geweldig!
16.05 uur: Het bleef spannend tot aan het einde, maar voor het tweede jaar op rij kwam er een Ferrari als winnaar over de eindstreep in Le Mans. Met nog maar negen procent brandstof begon Nicklas Nielsen in de Ferrari met het nummer 50 aan zijn 311e en laatste ronde en haalde het maar net, maar het was wel genoeg om de overwinning voor zichzelf en teamgenoten Antonio Fuoco en Miguel Molina veilig te stellen.
De nummer 7-Toyota van José María López, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries eindigde op de tweede plaats, waarmee er voor de eerste keer sinds Ho Pin Tung, die in 2017 sensationeel tweede algemeen werd als LMP2-klassewinnaar, weer een Nederlander op het algemene erepodium in Le Mans staat. De derde plaats was voor de nummer 51-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi, de winnaars van vorig jaar.
In LMP2 ging de overwinning naar de nummer 22-United Autosports-Oreca van Oliver Jarvis, Bjoy Garg en Nolan Siegel, voor de nummer 34-Inter Europol-auto van Jakub Smiechowski, Vladislav Lomko en Clément Novalak. Job van Uitert eindigde na een sterk gereden race, samen met zijn reamgenoten Paul Lafargue en Reshad de Gerus in de IDEC Sport-Oreca als derde.
De première van de GT3-klasse in Le Mans resulteerde in Nederlands succes, met Morris Schuring. Hij deelde het succes met Richard Lietz en Yasser Shahin in de nummer 91-Manthey-EMA-Porsche. Schuring was de 16e Nederlandse klassewinnaar in Le Mans, de achtste met Porsche. De nummer 31-WRT-BMW (Leung/Gelael/Farfus) eindigde op de tweede plaats, de nummer 88-Proton-Ford (Giorgio Roda/Mikkel Pedersen/Dennis Olsen) werd als derde geklasseerd.
Allemaal op regenbanden in de slotfase. Gaat het de nummer 50-Ferrari lukken?
15.40 uur: Geweldige strijd in de slotfase van Le Mans tussen de nummer 50-Ferrari, de nummer 7-Toyota, de nummer 51-Ferrari en de nummer 6-Porsche. Je kunt veel van BOP zeggen, maar vier auto's in een minuut na 23 uur en 40 minuten racen is gewoon ongelooflijk gaaf! Job van Uitert vecht ondertussen met alles wat hij in huis heeft met Clément Novalak en lijkt op weg naar het podium in LMP2, terwijl de zaken er voor de Manthey-EMA-Porsche uitstekend uitzien in GT3. Zo mooi is autosport...
Wat een drama voor Nielsen. Zijn stop en de weersomstandigheden beinvloeden de tactiek aan het einde van de wedstrijd voor de diverse teams. Intussen is het nog natter geworden.
15.18 uur: Lopez komt voor zijn allerlaatste stop naar binnen evenals de #51 Ferrari.
15.00 uur: De leidende Ferrari komt voor zijn laatste stop met Nielsen op de laatste set banden naar binnen.Lopez neemt de leiding over en loopt iets uit,
14.50 uur: Niclas Varrone en Job van Uiterst zijn in een fel gevecht om de derde plek in de LMP2 verwikkeld terwijl Nielsen met de Ferrari opnieuw aan de leiding gaat. Alles hangt nu af van de laatste stops tussen de leidende #50 AF Corse Ferrari en de #7Gazoo Racing Toyota.
14.39 uur: De No 2 Cadillac komt voor de laatste stop naar binnen Palou neemt de laatste stint voor zijn rekening. Uitiendelijk komt er toch investigation naar het incident tussen Pier Guidi en Brendon Hartley.Bij de pitstop krijgt de No 51 slechts tijdstraf bij de pitstop van vijf seconden.
14.17 uur: De deur van de No 50 was bij de laatste stop niet goed gesloten. Nielsen krijgt de waarschuwing om naar binnen te komen om de deur te sluiten en het brengt de #7 Gazoo Racing met J.M. Lopez aan de leiding. Hij heeft 15 secs. voorsprong die inmiddels is geslonken.
14.17 uur: De deur van de No 50 was bij de laatste stop niet goed gesloten. Nielsen krijgt de waarschuwing om naar binnen te komen om de deur te sluiten en het brengt de #7 Gazoo Racing met J.M. Lopez aan de leiding. Hij heeft 8.5 secs. voorsprong.
14.00 uur: In een overenthousiaste move draait Alessandor Pier Giuidi Brendon Hartley in de rondte. Hartley valt naar de zesde plek terug. Het is wachten op een besluit van de wedstrijdleiding. Het incident wordt aanvankelijk niet verder onderzocht. De wedstrijdleiding nam later alsnog een beslissing.
13.45 uur De strijd is nog niet gestreden. Miquel Molina rijdt met de #50 AF Corse Ferrari aan de leiding gevolgd door de #8 Gazoo Racing Supercar van Brendon Hartley en de #51 AF Corse Ferrari Alessandro Pier Giudi aan het stuur. Negen Hypercars bevinden zich nog in dezelfde ronde. In de LMP2 rijd de # United Autosport Oreca 07 Gibson van Nolan Siegel aan de leiding gevolgd door de IDEC Sport inschrijving met Reshad de Gerus aan het stuur. Bij de GT3´s ligt EMA Manthey Porsche GT3 LMGT3 met Richard Lietz aan het stuur op kop gevolgd door de overgebleven WRT BMW M4 LMGT3 van Sean Geleal. Inmiddels is het weer gaan regenen. Nog negen kanshebbers voor de eindzege.
13.00 uur: Nicky Catsburg: ``Helaas zijn wij uitgevallen vannacht. Als je toch moet uitvallen dan ieder geval dan waren we blij dat het toch voor de lange safetycar van 4,5 uur was. Heel erg zonde. Vanaf het begin van de race zat het niet mee. We waren al redelijk snel een ronde kwijt toen de fullcourse yellow uitkwam. George moest een hele fullcourse yellow ronde rijden om brandstof te besparen. Mijn stints waren best wel OK. Veel plezier in het rijden met deze auto. We competitief. Leuke gevechten gehad. Ik wel met een positief gevoel op het evenement terug. Le Mans blijft helaas Le Mans maar goed wij hebben het einde niet gehaald. Mijn teamgenoot Colin heeft een wiel verloren dat niet goed vast en dat kon hijzelf niet repareren wat begrijpelijk is. Voor ons betekende dit het einde van de wedstrijd.
Larry ten Voorde: Een korte update. Helaas is het voor ons over na een technisch mankement. Is natuurlijk zonde toch een mooie 24 Uur gehad. Auto kon niet meer verder starten. Succes aan iedereen die nog doorgaat en hopelijk tot volgend jaar.
10.30 uur: Herstart, maar ook tijdens de interventie van de safety-car waren er weer incidenten. Eerst Nico Müller, die in de nummer 93-Peugeot bij Arnage onderstuurd de bandenstapels in reed, en vervolgens de nummer 3-Cadillac, die met Scott Dixon aan het stuur op de Hunaudières tot stilstand kwam. Dixon bracht de gele Cadillac nog in laag tempo terug naar de pits, maar de olie die de monteurs er bovenin in gooiden, kwam er onderin bijna net zo hard weer uit. Daarmee is de race naar alle waarschijnlijkheid over voor Renger van der Zande en zijn teamgenoten, Sébastien Bourdais en Scott Dixon. “Jammer, want we hadden zeker de snelheid om mee te strijden in de top tien”, zei Van der Zande voor het internationale televisiecommentaar.
Slechts een paar minuten later was er nog meer ellende voor Cadillac, toen Pipo Derani er met de nummer 311-Whelen-Cadillac er bij Indianapolis hard afging en zijwaarts in de bandenstapels knalde.
Vooraan het veld was er ook positief nieuws voor het Amerikaanse merk, want dankzij een eerdere pitstop rijdt de nummer 2-Cadillac aan de leiding, voor de nummer 5-Porsche en de Ferrari’s met de nummers 50 en 83. Vooral de strijd tussen Robert Shwartzman in de 83 en Antonio Fuoco in de nummer 50 wordt op het scherpst van de snede uitgevochten, de twee merkgenoten geven elkaar echt niets cadeau. Daarachter Buemi in de nummer 7-Toyota en Estre in de nummer 6-Porsche.
In GT3 rijdt de Manthey-EMA-Porsche, waarin ook Morris Schuring in actie komt, aan de leiding, voor de nummer 31-WRT-BMW en de nummer 95-United-McLaren. Vector Sport voert de LMP2-klasse aan.
9.35 uur: En opnieuw gaat het mis bij Indianapolis. Ditmaal is het Daniel Mancinelli, die op de kerbstone in rijrichting links de controle over de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin verliest, tegen de bandenstapels belandt, waarna de auto op het dak rolt en tot stilstand komt. De Italiaan kan ongedeerd uitstappen. Einde race voor het Amerikaanse team, dat op het moment van uitval op de tweede plaats in de GT3-klasse reed. Opnieuw komt de safety-car in actie.
9.15 uur: Nog meer problemen voor Porsche: Felipe Nasr verliest bij Indianapolis de controle over de nummer 4-auto en glijdt door de grindbak zijwaarsts de bandenstapels in. Einde race voor de Braziliaan.
8.30 uur: Probleem voor de Manthey-PureRxcing-Porsche met het startnummer 92, die de GT3-klasse aanvoerde: er zijn problemen met het schakelen en de auto wordt achterwaarts de pitbox in geduwd. Er worden elektrische componenten gewisseld.
Iets eerder was er een extra pitstop voor Nyck de Vries in de nummer 7-Toyota, direct na de herstart van de race, omdat die door de voorruit van zijn auto absoluut niets meer kon zien, zoals ook duidelijk bleek uit de beelden van de on-board-camera. Er werd een laag folie van de voorrruit getrokken, waarmee het probleem direct verholpen was.
8.20 uur: Het ontbijt (koffie en viennoiserie) bij Rolex voor mediavertegenwoordigers is ook al sinds jaar en dag een goede traditie in Le Mans, dus daar gingen we ook even langs voor een tweede kop koffie.
8.10 uur: Goed nieuws: na bijna vierenhalf uur achter de safety-car gaan we weer racen. Het is inmiddels licht en ook weer grotendeels droog. Dat gaat zorgen voor een sprintrace van acht uur tot aan de finish. Een lekker zondags ontbijt met race-actie, wat wil een mens nog meer?
6.30 uur: Nog geen veranderingen, behalve dat er ondertussen een van de safety-cars moest worden vervangen, omdat die zonder brandstof was stilgevallen. Het duurt allemaal inmiddels ook wel heel erg lang, want we rijden al drie uur achter de safety-car. Echte verbetering is nog niet in zicht.
4.10 uur: Voor de tweede keer in de race rijdt het veld achter de safety-car. Ditmaal is zware regenval de oorzaak, en het ziet ernaar uit dat dat nog wel even gaat duren. Om 3.44 uur kwam de melding ‘Safety car deployed’ van de wedstrijdleiding.
Halverwege de race leidt de nummer 8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa), die de leiding overnam toen de nummer 83-AF Corse-Ferrari (Kubica/Shwartzman/Ye) een straf van 30 seconden kreeg vanwege het veroorzaken van de aanrijding met Dries Vanthoor in de nummer 15-BMW. De nummer 6-Porsche (Estre/Lotterer/L. Vanthoor) rijdt op de tweede plaats, gevolgd door de nummer 7-Toyota (Kobayashi/López/De Vries) en de nummer 50-Ferrari (Fuoco/Molina/Nielsen). De bestrafte nummer 83-Ferrari is teruggevallen naar de vijfde plaats. Daarachter de nummer 38-Jota-Porsche (Button/Hanson/Rasmussen), de nummer 3-Cadillac (Bourdais/Van der Zande/Dixon), de nummer 51-Ferrari (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi), de nummer 2-Cadillac (Bamber/Lynn/Palou), de nummer 5-Porsche (Campbell/Christensen/Makowiecki) en de nummer 12-Jota-Porsche (Stevens/Ilott/Nato). Al deze auto’s, elf in totaal, rijden nog in dezelfde ronde als de leider.
In LMP2 heeft de nummer 183-AF Corse-Oreca (Perrodo/Barnicoat/Varrone) een ronde voorsprong op de nummer 22-United-auto (Jarvis/Garg/Siegel), de nummer 37 van Cool Racing (Fluxa/Jakobsen/Miyata), de nummer 34 van Inter Europol (Smiechowski/Lomko/Novalak), de nummer 10 van Vector Sport (Cullen/Pilet/Richelmi) en de nummer 28 van IDEC Sport (Lafargue/Van Uitert/De Gerus). Job van Uitert is daarmee niet alleen de best geplaatste Nederlander in de klasse, maar ook de enige die nog in de race is, want zowel de Proton-auto (Ried/Capietto/Viscaal) als de Crowdstrike Racing by APR-Oreca (Kurtz/Braun/Catsburg) zijn uit de wedstrijd. De Proton-auto viel al in de avond uit met technische problemen, de Crowdstrike-auto viel uit toen Colin Braun in het twaalfde uur het linker achterwiel van de auto verloor.
Bent Viscaal zei: "We zijn uitgevallen als gevolg van een probleem met de dynamo. Heel erg balen natuurlijk! Mijn stints gingen heel goed, we hadden nog één issue dat we hebben kunnen verhelpen tijdens de pitstop. Ik baal gewoon enorm, ik denk dat we in de laatste vier uur echt in de aanval hadden kunnen gaan, maar helaas... Dit hoort ook bij autosport, maar het is wel heel zuur!"
In GT3 rijden de nummer 92-Manthey-Purerxcing-Porsche (Malykhin/Sturm/Bachler) en de nummer 91-Manthey-EMA-Porsche (Shahin/Schuring/Lietz) op de eerste en tweede plaats. Daarachter de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin (James/Mancinelli/Riberas) en de Iron Dames-Lamborghini (Bovy/Gatting/Frey), de nummer 87-Akkodis ASP-Lexus (Kimura/Mason/Hawksworth), de nummer 31-WRT-BMW (Leung/Galeal/Farfus) en de nummer 78-Akkodis ASP-Lexus (Robin/Boguslavski/K. van der Linde).
De JMW-Ferrari (Petrobelli/Ten Voorde/Yoluc) is uit de race na 112 ronden. Larry ten Voorde meldde: “Vanwege een technisch mankement kunnen we de auto niet meer starten. Toch zonde, we hebben een heel mooie start van de 24 Uur gehad, echt fantastisch, ook een mooie tijd gehad. Ik heb er alles voor gegeven, maar helaas, het mocht niet zo zijn. Hopelijk tot volgend jaar!”
0.30 uur: vanuit de wedstrijdleiding komt de melding dat de leidende nummer 83-Ferrari vanwege het veroorzaken van de aanrijding met Dries Vanthoor door Robert Kubica bij de volgende pitstop een 'stop and go' van 30 seconden krijgt.
0.09 uur: de race is weer vrijgegeven. Inmiddels regent het weer flink. Een groot aantal auto's is naar binnen gekomen voor regenbanden, maar het is onduidelijk of dat wel reglementair is, want officieel mag je in het WEC eigenlijk alleen de pits in onder safety-car voor een kleine hoeveelheid brandstof als je zonder brandstof dreigt te vallen, de zogeheten 'emergency stop'.
Problemen voor de nummer 92-Manthey-PureRxcing-Porsche, die de leiding in de GT3 in handen had: Bachler ging in de Ford-bochten in de rondte en kwam kort in de grindbak te staan.
zondag 0.00 uur: Nog steeds rijdt het veld achter de safety-car. Weinig actie op de baan, maar de bezoekers hebben wel kunnen genieten van een vuurwerkshow van bijna een half uur.