24h Le Mans: Ferrari wint thriller in Le Mans, Nederlanders in alle klassen op podium, Schuring bekroont Le Mans-debuut met GT3-winst (lang)
Opnieuw winst voor Ferrari in de 24 Uur van Le Mans
In alle klassen van Le Mans een Nederlander op het podium, dat hebben we nog niet vaak gehad. Nyck de Vries werd met Toyota tweede in de hypercars, Job van Uitert werd met de IDEC Sport-Oreca derde in LMP2 en Morris Schuring won met de Manthey-EMA-Porsche de GT3-klasse.
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, X: @renedeboer)
Foto's: PR
Het bleef spannend tot aan het einde, maar voor het tweede jaar op rij kwam er een Ferrari als winnaar over de eindstreep in Le Mans. Met nog maar negen procent brandstof begon Nicklas Nielsen in de Ferrari met het nummer 50 aan zijn 311e en laatste ronde en haalde het maar net, maar het was wel genoeg om de overwinning voor zichzelf en teamgenoten Antonio Fuoco en Miguel Molina veilig te stellen.
De nummer 7-Toyota van José María López, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries eindigde op de tweede plaats, waarmee er voor de eerste keer sinds Ho Pin Tung, die in 2017 sensationeel tweede algemeen werd als LMP2-klassewinnaar, weer een Nederlander op het algemene erepodium in Le Mans staat. De derde plaats was voor de nummer 51-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi, de winnaars van vorig jaar.
De race was een van de spannendste sinds jaren, want met Ferrari, Toyota, Porsche en Cadillac streden er vier merken, deels zelfs met meerdere auto’s, tot in de slotfase om de overwinning. Dat was natuurlijk voor een deel te danken aan de BoP en de ellenlange safety-car-fase vanwege de regen in de nacht, waardoor de totale afstand op 311 ronden uitkwam, het kleinste aantal sinds 1995 (destijds 298 ronden voor de winnende McLaren). Dat was voor de liefhebbers teleurstellend, maar neutralisaties en onderbrekingen vanwege de omstandigheden lijken er tegenwoordig bij 24-uursraces gewoon bij te horen.
Als er wel werd geracet, was de strijd zeer de moeite waard. Natuurlijk werden er fouten gemaakt, natuurlijk waren er technische problemen. Ook de winnende Ferrari bleef niet van problemen gevrijwaard, onder andere in de vorm van een opengeraakte rechter deur. De strategie pakte ditmaal bij Ferrari goed uit, al was het in de slotronde nog wel uiterst spannend of de uiteindelijk winnende auto wel genoeg brandstof aan boord zou hebben om de afstand te voltooien. Dat lukte, zodat Nicklas Nielsen als winnaar over de eindstreep kwam. Aan de finish had hij 14 seconden voorsprong op José María López in de nummer 7-Toyota.
De Toyota met Nyck de Vries eindidde als tweede
Met de Toyota bekroonde Nyck de Vries zijn eerste optreden met een hypercar in Le Mans gelijk met een podiumplaats. “Bitterzoet”, noemde de Fries na afloop het resultaat. “Het was een veeleisende race, die spannend bleef tot aan het slot. We hadden wel sterk een gevoel van ‘wat, als’, want er waren heel wat kleinigheden die misschien van buiten niet zichtbaar waren, maar waarvan wij wisten dat wij zonder die dingen misschien wel een betere kans op de overwinning hadden gehad. Maar goed, dat is racen. Iedereen heeft het uiteindelijk prima gedaan en zeker José, die pas laat is ingesprongen en het resultaat aan het einde naar huis gebracht heeft.”
Achter de als derde geklasseerde Ferrari van Calado, Pier Guidi en Giovinazzi kwam Laurens Vanthoor als slotrijder in de nummer 6-Porsche een seconde tekort voor een podiumplaats: de Belg moest genoegen nemen met de vierde plaats. Porsche deed wel lange tijd goed mee, maar een paar keer pech bij de bandenkeuze en een licht tekort aan pure snelheid ten opzichte van de Ferrari’s, de Toyota’s en de Cadillacs waren de voornaamste reden dat het uiteindelijk toch niks werd met de zo vurig gehoopte twintigste algehele overwinning voor het merk in Le Mans.
Laurens Vanthoor kwam met de nummer 6-Porsche een seconde tekort voor het podium
Achter de andere Toyota van Buemi, Hartley en Hirakawa volgden de Porsche van Campbell, Christensen en Makowiecki en de Cadillac van Bamber, Lynn en Palou, de enige van de drie Cadillacs die nog overbleef in de top tien na de crash van Derani met de Action Express-auto en de uitval van Dixon met de nummer 3. De beide Porsches van het Hertz Team Jota deden het met de achtste en negende plaats ook keurig, terwijl ook Lamborghini best tevreden zal zijn met de tiende plaats voor Bortolotti, Kvyat en Mortata bij het debuut in Le Mans.
Voor Peugeot was er ook ditmaal niet veel te halen
Peugeot had ongetwijfeld meer verwacht dan de elfde en twaalfde plaats, met twee ronden achterstand op de winnaar. Topvrouw Linda Jackson wordt steeds uitgesprokener met haar stelling dat er nu eindelijk tastbare resultaten moeten komen, maar dan zal er wel het nodige moeten veranderen, want Peugeot komt er nu gewoon niet aan te pas. Ook bij landgenoot Alpine zal men deze editie van Le Mans waarschijnlijk zo snel mogelijk willen vergeten, want beide auto’s na vijf uur uit de race past niet bij de hoge verwachtingen en ambities. BMW zat in de hoek waar de klappen vielen. Dries Vanthoor trof geen blaam voor de uitval van de nummer 15, want die werd gewoon van de baan gereden door Kubica in de nummer 83-Ferrari (die auto haalde uiteindelijk de eindstreep niet), maar eerder was ook Wittmann met die auto al van de baan geraakt en de crash van Frijns met de Art Car hielp natuurlijk evenmin. Rijders klagen over de handling van de auto’s.
Job van Uitert eindigde met zijn team IDEC Sport op het podium in LMP3
In LMP2 ging de overwinning naar de nummer 22-United Autosports-Oreca van Oliver Jarvis, Bjoy Garg en Nolan Siegel, voor de nummer 34-Inter Europol-auto van Jakub Smiechowski, Vladislav Lomko en Clément Novalak. Job van Uitert eindigde na een sterk gereden race, samen met zijn teamgenoten Paul Lafargue en Reshad de Gerus in de IDEC Sport-Oreca als derde. “Ik ben erg tevreden”, zei hij na afloop. “Het was een moeilijke race, de omstandigheden waren lastig, maar we hebben er een solide derde plaats uit gesleept. We hebben zeker niet de snelste brons-rijder, dus met dit resultaat kunnen we zeker tevreden zijn. Na zes uur hadden we een ronde achterstand, maar dit resultaat laat zien dat we niet opgeven. Het gevecht met Novalak in de slotfase was wel mooi, maar ook een beetje een wedstrijd wie het beste de chicanes kon afsnijden, haha! We hadden een wat te lage bandenspanning, want we hadden een beetje verkeerd gegokt, maar het was een leuk duel. Nu eerst over twee weken Spa.”
Winst voor de Manthey-Porsche met Morris Schuring in de GT3-klasse
De première van de GT3-klasse in Le Mans resulteerde in Nederlands succes, met Morris Schuring als klassewinnaar. Hij deelde het succes met Richard Lietz en Yasser Shahin in de nummer 91-Manthey-EMA-Porsche. Schuring was de 16e Nederlandse klassewinnaar in Le Mans, de achtste met Porsche. Hij behaalde ook de Goodyear-Wingfoot Award, de prijs voor de rijder met de snelste gemiddelde dubbele stint. “Heel gaaf om nu hier als winnaar te staan”, zei Schuring. “Die laatste twee uur, toen ‘Richie’ in de auto zat, waren emotioneel wel het moeilijkste. Ik liep de hele tijd rondjes heen en weer in de pitbox, maar als je dan iemand in de auto wilt hebben, dan is dat Lietz wel. De race was lastig, in de nacht, in de regen, maar ik denk dat we wel steeds de juiste beslissingen hebben genomen. Natuurlijk heb ik best wel een paar spannende momenten beleefd, maar ook dat hoort erbij.” De nummer 31-WRT-BMW (Leung/Gelael/Farfus) eindigde op de tweede plaats, de nummer 88-Proton-Ford (Giorgio Roda/Mikkel Pedersen/Dennis Olsen) werd als derde geklasseerd.