24h Le Mans: Liveblog 92e 24 Heures du Mans
vrijdag 9.30 uur: Goedemorgen vanuit Le Mans. Geen activiteiten op de baan voor de deelnemers aan de 24-uursrace dit jaar, de enige actie is een vier-uursrace van de VW Fun Cup, waarvoor er ruim 100 auto's aan de start staan.
Om 11.00 uur is er de traditionele persconferentie van de Automobile Club de l'Ouest, waar de kalender van het FIA WEC voor volgend jaar en enkele reglementswijzigingen worden aangekondigd. Voor wat betreft de kalender verwachten we geen verrassingen, de deelnemende fabrikanten en teams hebben duidelijk uitgesproken dat een toename van het aantal races (momenteel acht) er om financiële redenen niet in zit. Ten aanzien van het reglement verwachten we de invoering van een minimum van twee auto's per merk in de hypercar-klasse (waarin momenteel Lamborghini en Isotta Fraschini elk met één auto actief zijn), ondermeer om de 'BoP' nog wat beter te kunnen vaststellen. Meer auto's betekent immers ook meer data.
Om 16.00 uur is er de 'Grande Parade des Pilotes', de rijdersparade in het stadscentrum van Le Mans.
23.30 uur: Na de hyperpole vond er, uiteraard ook met een halfuur vertraging, nog een vrije trainingssessie van een uur plaats, wat afgezien van de 15 minuten korte warm-up op zaterdag vanaf 12.00 uur de laatste mogelijkheid is om voorafgaand aan de race nog op het circuit in Le Mans te kunnen rijden. De nummer 8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa) eindigde met een tijd van 3:29,451 minuten, gereden door Brendon Hartley, bovenaan, voor de nummer 50-Ferrari (Fuoco/Molina/Nielsen), waarmee Miguel Moluna 0,076 seconde tekort kwam. De BMW Art Car, de auto met het startnummer 20 (S. van der Linde/Frijns/Rast) eindigde met Sheldon van der Linde aan het stuur als derde, gevolgd door de nummer 93-Peugeot (Vergne/Jensen/Müller) in handen van Mikkel Jensen, en de nummer 15-BMW (D. Vanthoor/Marciello/Wittmann) met Vanthoor als rijder.
Snelste LMP2 was de nummer 23-United Autosports-Oreca (Keating/Albuquerque/Hanley), waarin Hanley in 3:37,121 minuten de snelste tijd in de klasse zette, gevolgd door de nummer 24-Nielsen-auto (Scherer/Heinemeier Hansson/Simpson) met Fabio Scherer en de nummer 22-United-Oreca (Jarvis/Garg/Siegel), waarin Siegel de tijd zette.
In GT3 was Esteban Masson in de nummer 87-Akkodis-ASP-Lexus (Kimura/Masson/Hawksworth) het snelst met een tijd van 3:58,755 minuten, gevolgd door Marino Sato in de nummer 95-United-McLaren (Hamaguchi/Pino/Sato) en de nummer 77-Proton-Ford (Hardwick/Robichon/Barker), bestuurd door Ben Barker.
Pole-winnaar Kévin Estre, op de schouders gedragen door teamgenoten Laurens Vanthoor (l.) en André Lotterer
21.16 uur: De hyperpole-kwalificatie in Le Mans was een echte thriller. Na het vallen van de zwart-wit geblokte vlag wisselde de pole-position nog twee keer. Uiteindelijk was het Kévin Estre die met een fabuleuze ronde in 3:24,634 minuten met de nummer 6-Porsche (Estre/Lotterer/L. Vanthoor) de beste startplaats voor zich wist op te eisen. Voor Porsche is het de eerste pole-position in Le Mans sinds Neel Jani met de 919 Hybrid in 2016. Achter de pole-winnende Porsche kwalficeerden zich de beide Cadillacs, de nummer 2 (Bamber/Lynn/Palou) dankzij een sterke slotronde van Alex Lynn als tweede en de nummer 3 (Bourdais/Van der Zande/Dixon), die met Bourdais al bijna zeker leek van de pole-position, als derde.
De nummer 2-Cadillac krijgt echter een gridstraf van vijf plaatsen, waarmee de auto van Renger van der Zande en zijn teamgenoten naast de pole-winnende Porsche vanaf de eerste rij mag vertrekken. De straf dateert nog van de vorige FIA WEC-race op Spa-Francorchamps, waar de sportcommissarissen Earl Bamber als schuldig aan het ongeval met BMW-GT3-rijder Sean Galeal aanwezen. Het incident leidde destijds tot een onderbreking met de rode vlag.
Met nog zeven minuten en 41 seconden op de klok raakte Dries Vanthoor in de nummer 15-BMW (D. Vanthoor/Marciello/Wittmann) bij Indianapolis van de baan. Hij schoof frontaal de bandenstapels in, waar de BMW tot stilstand kwam. Dat zorgde voor een onderbreking met de rode vlag. Op dat moment had Sébastien Bourdais met een tijd van 3:24,816 minuten de voorlopige pole-position in handen. Hij stapte tijdens de onderbreking al uit de auto en bij Cadillac was de blijdschap al te merken, maar uiteindelijk werd de sessie toch nog hervat.
Kévin Estre zette de nummer 6-Porsche op pole
Vervolgens was het eerst Alex Lynn die met een snelle ronde in de nummer 2-Cadillac met een tijd van 3:24,782 minuten zijn Franse merkgenoot het nakijken gaf. Vervolgens wist Kévin Estre in de nummer 6-Porsche zijn snelle ronde af te maken en bekroonde die inzet met zijn eerste pole-position in Le Mans. Daarbij kreeg de Fransman het niet cadeau, want tijdens zijn vliegende ronde moest hij nog een LMP2-rijder inhalen, maar ook dat leverde geen noemenswaardige problemen op.
Achter de pole-winnende Porsche en de beide Cadillacs volgen de beide fabrieks-Ferrari’s, met de nummer 51 (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) in handen van Alessandro Pier Guidi op de vierde plaats, voor de nummer 50 (Fuoco/Molina/Nielsen), waarmee Fuoco de kwalificatie voor zijn rekening nam. Op de zesde plaats volgt de Alpine met het startummer 35 (Chatin/Habsburg/Milesi), bestuurd door Paul-Loup Chatin. De nummer 12-Hertz Team Jota-Porsche startte zoals aangekondigd niet vanwege de reparatie van het chassis, van de nummer 15-BMW werden alle tijden geschrapt vanwege het veroorzaken van de rode vlag.
Pole in LMP2 voor de AO by TF-Oreca
In LMP2 is de pole-position voor de nummer 14-AO by TF-Oreca (Hyett/Delétraz/Quinn) met een tijd van 3:33,217 minuten, gereden door Delétraz. Na de onderbreking leek Job van Uitert in de nummer 28-IDEC Sport-Oreca (Lafargue/Van Uitert/De Gerus) ook nog aanspraak te maken op de beste startplaats in de klasse, maar kwam uiteindelijk zes tienden op Delétraz tekort. De IDEC Sport-auto is wel de beste algemene LMP2-auto op de grid, want de AO by TF-Oreca komt in de Pro-Am-categorie uit. "Dat was op het nippertje, maar het was iook wel even nodig, want daarvoor stonden we achtste. Mooi dat het toch nog is gelukt om er een snelle tijd uit te persen", zei Van Uitert. De derde tijd was voor Panis Racing (Sales/Beche/Huffaker) in handen van Beche, voor de beide United Autosport-auto’s, de nummer 23 (Keating/Albuquerque/Hanley), gereden door Hanley, en de nummer 22 (Jarvis/Garg/Siegel) met Jarvis achter het stuur.
Pole in GT3 voor de Inception-McLaren
In GT3 reed Brendan Iribe in de nummer 70-Inception-McLaren (Iribe/Milroy/Schandorff) al vroeg in de sessie de snelste tijd in 3:58,533 minuten, die hij daarna nog wist te verbeteren naar 3:58120. Vervolgens ging hij bij het uitkomen van de Ford-bochten een keer in de rondte, maar kon zelfstandig verder rijden, waardoor zijn tijd in ieder geval niet in gevaar kwam. Die bleek dus uiteindelijk ook genoeg voor de pole-position. De nummer 92-Manthey-PureRxcing-Porsche (Malykhin/Sturm/Bachler), waarin Malykhin de kwalificatie reed, start als tweede, voor de nummer 66-JMW-Ferrari (Petrobelli/Ten Voorde/Yoluc) met Petrobelli als rijder. Ryan Hardwick in de nummer 77-Proton-Ford (Hardwick/Robichon/Barker) en Ian James in de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin (James/Manchinelli/Riberas) completeerden de top vijf in de klasse.
20.00 uur: De start van de hyperpole-sessie, die voor 20.00 uur gepland was, is uitgesteld tot 20.30 uur. In de voorafgaande race van de Road to Le Mans was er een zware crash van een LMP3-prototype op het rechte stuk van Hunaudières, waarbij de vangrails flink beschadigd raakten. De rijder kon ongedeerd uitstappen, maar de herstelwerkzaamheden namen de nodige tijd in beslag.
De nummer 50-Ferrari was het snelst in de derde vrije training
18.05 uur: De laatste ronde was de snelste: met een tijd van 3:27,283 minuten zette Antonio Fuoco de nummer 50-Ferrari (Fuoco/Molina/Nielsen) op de eerste plaats in de slotfase van de drie uur durende vrije training op donderdagmiddag. Daarmee verdrong hij de lange tijd leidende nummer 6-Penske-Porsche (Estre/Lotterer/L. Vanthoor) van de eerste plaats. De nummer 15-BMW (D. Vanthoor/Marciello/Wittmann) eindigde op de derde plaats na een sterk slotakkoord van Dries Vanthoor, gevolgd door de lange tijd leidende nummer 3-Cadillac (Bourdais/Van der Zande/Dixon). De nummer 7-Toyota (López/Kobayashi/De Vries) werd als vijfde geklasseerd, waarmee er vijf verschillende merken op de eerste vijf plaatsen eindigden.
Daarachter gingen de plaatsen zes en zeven naar twee Cadillacs, de nummer 2 (Bamber/Lynn/Palou) voor de Whelen-nummer 31 (Derani/Aitken/Drugovich), gevolgd door de nummer 8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa), de nummer 4-Penske-Porsche (Jaminet/Nasr/Tandy) en de nummer 36-Alpine (Chatin/Habsburg/Milesi), die de top tien completeerden. Peugeot kwam opnieuw niet in het verhaal voor met een achterstand van 2,7 seconde voor de snelste van de beide 9X8’s.
Bij het Hertz Team Jota werd een nieuw chassis afgeleverd
Ondertussen werd er bij het Hertz Team Jota hard gewerkt aan de opbouw van een nieuw chassis, dat vroeg in de middag in de paddock arriveerde. Het team heeft morgen nog de hele tijd om de auto klaar te maken en zal dan de warm-up van zaterdag gebruiken als functietest in de aanloop naar de race.
In LMP2 eindigden drie Pro-Am-teams op de eerste vier plaatsen, aangevoerd door de nummer 65 van Panis Racing (Sales/Beche&/Huffaker), voor de nummer 47 van Cool Racing (Rao/Bell/Vesti), de nummer 14 van AO by TF (Hyett/Delétraz/Quinn) en de nummer 183 van AF Corse (Perrodo/Barnicoat/Varrone). Snelste algemene LMP2 was de nummer 10 van Vector Sport (Cullen/Pilet/Richelmi), nipt gevolgd door de nummer 26 van IDEC Sport (Lafargue/Van Uitert/De Gerus), waarmee Job van Uitert de best geklasseerde Nederlander in de klasse was.
De nummer 59-United-McLaren zorgde voor een rode vlag, maar eindigde wel bovenaan in GT3
Na een uur en 20 minuten werd de sessie met de rode vlag onderbroken, nadat James Cottingham in de nummer 59-United-McLaren (Cottingham/Costa/Saucy) bij Tertre Rouge in de bandenstapels was beland. Kort daarop strandde ook de andere McLaren, de nummer 70-Inception-McLaren (Iribe/Milroy/Schandorff), met Fredrik Schandorff aan het stuur met een technisch defect op de Hunaudières. Na een onderbreking van ongeveer een kwartier, waarin de klok bleef doorlopen, werd de training hervat.
Niettemin eindigde de United-McLaren bovenaan in GT3, voor de nummer 60-Iron Lynx-Lamborghini (Schiavoni/Cressoni/Perera), de nummer 66-GR Racing-Ferrari (Wainwright/Serra/Pera), de nummer 777-D’Station-Aston Martin (Hoshino/Bastard/Sørensen) en de nummer 95-United-McLaren (Hamaguchi/Pino/Sato).
12.30 uur: Het is onzeker of de nummer 12-Porsche van Hertz Team Jota (foto) vanavond kan deelnemen aan de hyperpole-sessie in Le Mans. In de laatste seconden van de vrije training van gisteravond laat crashte Callum Ilott hard met de auto bij de "Esses de la Forêt", waarbij het chassis beschadigd raakte. De Brit kon zelf ongedeerd uitstappen, maar de monocoque moet worden vervangen.
10.00 uur: Goedemorgen vanuit Le Mans, waar vandaag de startplaatsen in de voorste gelederen van de drie klassen worden bepaald tijdens de hyperpole-sessie. Het programma voor vandaag is als volgt:
15.00-18.00 uur vrije training
20.00-20.30 uur hyperpole
22.00-23.00 uur vrije training