24h Le Mans: Liveblog 92e 24 Heures du Mans
22.50 uur: Safety car. De race is geneutraliseerd na een flinke crash van Dries Vanthoor in de nummer 15-BMW op de Hunadières, nadat de auto van de Belg was geraakt door de nummer 83-AF Corse-Ferrari met Robert Kubica aan het stuur, die. op dat moment de leiding in de wedstrijd in handen had. De BMW is daarmee uit de race. De vangrails moeten worden gerepareerd, wat waarschijnlijk wel een tijdje gaat duren.
Ook nog wat positief niews uit het BMW-kamp: de nummer 20, de Art Car met Robin Frijns, is na de crash van Frijns eerder op de avond gerepareerd. Onder andere moesten de aandrijfas en de remmen achter worden vervangen. Er werden nog verdere werkzaamheden aan de achterpartij en de bodem van de auto doorgevoerd.
22.00 uur: De eerste zes uur van de race in Le Mans hebben al heel wat incidenten opgeleverd. Alpine is inmiddels met beide auto’s uit de race: eerst strandde Ferdinand Habsburg met de nummer 35 in de 76e ronde met een grote rookpluim die het einde van de motor aanduidde, twaalf ronden later kwam het einde voor de nummer 36 als gevolg van oververhitting. Het Franse merk had zich het eerste optreden in de hypercar-klasse met de nieuwe A424 zeker anders voorgesteld.
Na een kwart van de race rijdt de nummer 83-Ferrari (Kubica/Shwartzman/Ye) aan de leiding, mede omdat de geel-rode Ferrari tijdens een regenbui aan het begin van de avond op slicks buiten bleef en daardoor flink wat tijd won ten opzichte van bijvoorbeeld de nummer 6-Porsche, die in tegenstelling tot wat rijder Lotterer wilde, door het team op regenbanden werd gezet, waardoor Lotterer korte tijd later nog een keer naar binnen moest omdat het lang niet zo nat was als gedacht.
De nummer 4-Porsche verloor de nodige tijd in de pits als gevolg van een probleem aan de frontpartij. Daarmee is de nummer 5-Porsche (Campbell/Christensen/Makowiecki) de beste 963 op de tweede plaats, voor de nummer 8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa) en de nummer 50-Ferrari (Fuoco/Molina/Nielsen). De Cadillacs kunnen het tempo uit de traningen in de race niet echt bevestigen, al rijden ze allemaal nog wel steeds in dezelfde ronde als de leider. De beide Lamborghini’s hebben inmiddels een ronde achterstand,
In LMP2 rijdt de nummer 37-Cool Racing-Oreca (Fluxa/Jakobsen/Miyata) aan de leiding, voor de nummer 10-Vector Sport (Cullen/Pilet/Richelimi) en de nummer 22-United Autosports-auto (Jarvis/Garg/Siegel). De best geplaatste auto met Nederlandse inbreng is de nummer 28-IDEC Sport-Oreca met Job van Uitert (Lafargue/Van Uitert/De Gerus) op de zevende plaats in de klasse. De Crowdstrike by APR-Oreca (Kurtz/Catsburg/Siegel) rijdt 13e in LMP2 en zesde in Pro-Am. De Proton-Oreca (Ried/Capetto/Viscaal) staat al langere tijd in de pits.
In GT3 rijdt de nummer 92-Manthey-PureRxcing-Porsche (Malkyhin/Sturm/Bachler) aan de leiding, voor de nummer 46-WRT-BMW (Al Harthy/Rossi/Martin) en de nummer 91-Manthey-EMA-Porsche (Shahin/Schuring/Lietz). De JMW-Ferrari (Petrobelli/Ten Voorde/Yoluc) rijdt op de vierde plaats in de klasse.
18.25 uur: Pech voor Robin Frijns in de BMWE Art Car met het startnummer 20: in de Ford-bochten raakt hij op de kerbstones de controle over de auto kwijt, gaat in de rondte en belandt in rijrichting links achterstevoren in de bandenstapels. Vervolgens moet hij in langzaam tempo een hele ronde afleggen, alvorens hij de auto naar de pits kan terugbrengen voor reparatie.
Larry ten Voorde vol goede moed op de grid voor de race
18.15 uur: Larry ten Voorde reed de eerste twee uur van de race in de nummer 66-JMW-Ferrari en bracht de auto als leider in de GT3-klasse naar de pits voor een rijderswissel. Ten Voorde deelde zijn ervaringen: “Een fantastische eerste stint, echt niet normaal! Ik heb een heel goede start kunnen doen, goed mijn ronden weten neer te zetten. De McLarens waren op het rechte stuk een beetje te snel, maar uiteindelijk kon ik toch wel bij ze blijven en een slipstream krijgen. Verder had ik wel een spannend moment in mijn derde run toen het begon te regenen. De keuze lag bij mij en ik besloot om buiten te blijven. Dat bleek de juiste beslissing, want het regende toch niet hard genoeg, dus toen heb ik mooie dingen kunnen doen. Ik denk dat ik een goed visitekaartje heb afgegeven, heel goed om zo te beginnen! Het is natuurlijk nog heel lang, maar dit is wel een heel goed begin.”
18.00 uur: Net na de hoosbui bij start en finish kwam André Lotterer in de nummer 6-Porsche binnen voor een wissel van slicks naar regenbanden, maar dat bleek een foute beslissing, zodsat hij na twee ronden weer binnenkwam voor een wissel terug naar slicks. De regen was immers al snel weer verdwenen. Vooraan het veld strijden Robert Kubica in de nummer 83-Ferrari en Nicklas Nielsen in de nummer 50-Ferrari op het scherpst van de snede om de eerste plaats, gevolgd door de nummer 12-Jota-Porsche en, verrassend, de beide Lamborghini's, de nummer 19 voor de nummer 63, die beide tijd wonnen door buiten te blijven met slicks. Bij de nummer 20-BMW, waarin Robin Frijns inmiddels René Rast als rijder heeft afgelost, was er tijdverlies als gevolg van een langzaam leeglopende band. Niettemin rijdt Frijns op het moment van schrijven op de zevende positie.
In LMP2 leidt de nummer 34-Inter Europol-Oreca voor de nummer 10 van Vector Sport en de nummer 37 van Cool Racing. Larry ten Voorde, die de eerste stint in de nummer 66-JMW-Ferrari voor zijn rekening nam, reed de eerste twee uur en heeft de leiding van de GT3-klasse in handen.
Start van de race (foto: Rolex/Adam Warner)
17.30 uur: C'est parti! Om 16.00 uur zwaaide voetbal-legende Zinédine Zidane de Franse 'tricolore' en gaf daarmee het officiële vertreksein voor de 92e editie van de 24 Uur van Le Mans. Laurens Vanthoor, die de eerste stint in de van pole gestarte nummer 6-Porsche voor zijn rekening nam, verdedigde zijn eerste positie voor de eerste halve ronde, maar daarna was het Nicklas Nielsen, sterk gestart vanaf de vierde plaats in de nummer 50-Ferrari, die hem wist te passeren en zo de leiding overnam. Het eerste uur van de race verliep voor Ferrari echter niet zonder problemen, want Nielsen incasseerde een pitstopstraf van tien seconden vanwege een 'unsafe release', nadat zijn team hem net wegstuurde toen Sébastien Bourdais met de nummer 3-Cadillac naderde.
Tijdverlies was er ook voor de nummer 15-BMW toen Marco Wittmann in de rondte ging, maar wel weer zelfstandig zijn race kon vervolgen. Na anderhalf uur begint het nu hard te regenen iop het rechte stuk. De nummer 51-Ferrari leidt, maar rijdt vervolgens de pits in voor een banden- en rijderswissel.
12.45 uur: Ook van Job van Uitert een commentaar voorafgaand aan de race: “Alles ziet er oké uit, de kwalificatie ging wel goed, we starten als tweede. Het gaat een spannende race worden met zeker weten een keer een regenbui, maar wanneer die gaat vallen? Ik zou het echt niet weten! Maar het gaat in ieder geval een mooie en een spannende race worden voor de toeschouwers. We hebben wel een goede line-up, we zijn er klaar voor en we gaan wel zien waar we morgen om vier uur eindigen.”
Robert Kubica sloot in de nummer 83-Ferrari de warm-up als snelste af
12.30 uur: Robert Kubica reed in de nummer 83-AF Corse-Ferrari de snelste tijd in de 15 minuten durende warm-up op zaterdagmiddag. Met zijn tijd van 3:29,260 minuten was hij 0,409 seconde sneller dan Antonio Giovinazzi in de nummer 51-Ferrari en 1,843 seconde sneller dan Charles Milesi in de nummer 35-Alpine, maar de tijden waren uiteraard van ondergeschikt belang.
Positief nieuws was dat de nieuw opgebouwde Porsche met het startnummer 12 van het Hertz Team Jota ook vier geklokte ronden kon rijden, net als in totaal 30 auto’s. De overige auto’s reden weliswaar een paar ronden, maar geen volledige geklokte ronde.
Slecht nieuws was er voor Nyck de Vries in de nummer 7-Toyota, die achterop de nummer 78-Akkodis-ASP-Lexus reed met Kelvin van der Linde aan het stuur. Daarbij liep de Toyota behoorlijke schade aan de neuspartij op, die in de pits werd hersteld.
11.00 uur: Rik Koen is elfde geworden met de nummer 34-Inter Europol-Ligier in de 'Road to Le Mans'-race. Eerder in de week was hij samen met teamgenoot Bukhantsov uitgevallen in de eerste race. Het Nederlandse team More Motorsport met vader en zoon Max en Mark Van der Snel eindigde in de eerste race als 31e in de klasse, in de tweedw wedstrijd op de 29e plaats.
De LMP2 van Crowdstrike by APR, waarmee Nicky Catsburg in actie komt, gespiegeld in de helm van een van de marshals in de pitstraat
10.30 uur: Voorafgaand aan de race deelden enkele Nederlandse coureurs hun verwachtingen en hun ervaringen tot nu toe.
Nicky Catsburg: “Wij hebben best goede verwachtingen in de Pro-Am-klasse van LMP2. De kwalificatie was één groot drama helaas, totaal niet representatief van waar wij staan qua snelheid. Het team heeft vorig jaar natuurlijk de klasse gewonnen. Dit jaar is de Pro-Am-klasse wel heel sterk, er zijn een paar heel goede line-ups, ook mijn teamgenoten van vorig jaar, Ben Keating en Nico Varrone. George (Kurtz, de brons-rijder in het team van Catsburg, red.) gaat best wel goed, maar misschien niet zo goed als sommige andere brons-rijders. Maar ja, Le Mans is natuurlijk een lange race, er gaat heel veel gebeuren, zeker ook als je kijkt naar het weer, dat lijkt één groot drama te worden. Iedereen die de race kijkt, zal daar veel plezier aan beleven, maar wij wat minder… Maar goed, we hebben er een positief gevoel over, we hebben een snelle auto en we gaan ons best doen!”
Schuring rijdt met de nummer 91-Manthey-EMA-Porsche
Morris Schuring: “Eigenlijk hebben we best een goede week gehad. In de kwalificatie hadden we wat pech met het verkeer, waardoor we net de hyperpole misten, maar ook als je naar de weersverwachting kijkt zal dat niet heel veel uitmaken. Onze brons-rijder zit er goed in, de auto voelt qua balans heel goed aan. Los daarvan kijk ik gewoon heel erg uit naar mijn eerste Le Mans, met 19 jaar, dat wordt gewoon super vet. Alle Nederlanders erbij, ik wens alle anderen ook heel veel succes en ik hoop dat we zelf ook wat succes kunnen binnenhalen!”
De JMW-Ferrari van Larry ten Voorde
Larry ten Voorde: “Klaar voor een mooie en fantastische dag, de 24 Uur van Le Mans! Lekker even een tijdje geslapen, ik ben vol energie, vol opgeladen, dus het kan beginnen! Ik kijk er enorm naar uit, vanaf P4 in onze klasse, het wordt een fantastische ervaring, op naar een mooie race!”
zaterdag 10.00 uur: Goedemorgen vanuit Le Mans, waar vandaag eindelijk de grote race van start gaat, vanmiddag om 16.00 uur. Slecht nieuws was er vanmorgen voor de deelnemers aan de Lamborghini Super Trofeo, die dit jaar voor het eerst deel uitmaakt van het voorprogramma van de 24-uursrace. In de eerste race van de serie op donderdag waren er ongelooflijk veel klapbanden, met name links achter, waaronder tot twee keer toe voor de rijder die op dat moment de race aanvoerde. Uiteindelijk besloot Hankook, sinds dit jaar de officiële bandenlevderancier van de merkencup, dat de veiligheid niet kon worden gegarandeerd, waarop de tweede wedstrijd, die voor vanmorgen 9.00 uur gepland stond, werd afgeblazen.
Het programma voor vandaag is:
12.00-12.15 uur: warm-up
16.00 uur: race