24h Le Mans: Liveblog 92e 24 Heures du Mans
Donderdag, 0.15 uur: Ook de laatste sessie van de woensdag is achter de rug, de twee uur durende vrije training in de avond, waarin alle rijders in ieder geval vijf ronden moesten afleggen, waaronder één inclusief passage over start en finish. Heel veel teams gebruikten de training ook voor het afstellen van de verlichting voor de race en om te werken aan de set-up en de diverse systemen en procedures. De gereden rondetijden waren dan ook duidelijk van ondergeschikt belang, wat wel bleek uit het feit dat de snelste gereden tijd zo’n drie seconden boven de tijd uit de kwalificatie eerder op de avond lag, ondanks dat de condities nu met lagere temperaturen juist gunstiger waren.
De nummer 8-Toyota van Buemi/Hartley/Hirakawa eindigde bovenaan met een tijd van 3:27,474 minuten, voor de nummer 83 AF Corse-Ferrari (Kubica/Shwartzman/Ye), de nummer 6-Penske-Porsche (Estre/Lotterer/L. Vanthoor) en de nummer 12-Hertz Team Jota-Porsche (Stevens/Nato/Ilott). De best geplaatste auto met Nederlandse inbreng was de nummer 3-Cadillac (Bourdais/Van der Zande/Dixon) op de zesde plaats. Terwijl BMW, dat dankzij Dries Vanthoor het tempo bepaalde in de kwalificatie, nu in de vrije training niet in de top 10 voorkwam, eindige Alpine met beide auto’s op de plaatsen vijf en zeven. Nicolas Lapierre reed in de nummer 36 (Lapierre/Schumacher/Vaxivière) een sterke slotstint en verdrong met nog tien minuten te gaan de nummer 3-Cadillac van de vijfde plaats.
In LMP2 herhaalde het Zwitserse Cool Racing met de nummer 37-Oreca (Fluxa/Jakobsen/Miyata) de eerste plaats die het team ook al in de kwalificatie had behaald. De nummer 22-United Autosports-auto (Jarvis/Garg/Siegel) eindigde als tweede, gevolgd door de nummer 65-Panis Racing-Oreca (Sales/Beche/Hufaker) als beste Pro-Am-inschrijving op de derde plaats algemeen.
De snelste GT3-tijd kwam op naam van de nummer 88-Proton-Ford (Roda/Pedersen/Olsen), voor de nummer 777-D’Station-Aston Martin (Hoshino/Bastard/Sørensen), de nummer 31-WRT-BMW (Leung/Galeal/Farfus), de nummer 82-TF Sport-Corvette (Koizumi/Baud/Juncadella) en de nummer 46-WRT-BMW (Al Harthy/Rossi/Martin).
20.45 uur: Vanwege het veroorzaken van de rode vlag in de kwalificatie werden naderhand de tijden van Kamui Kobyashi geschrapt, waarmee Toyota zijn enige auto in de hyperpole verloor. De teams vanaf de nummer 35-Alpine schuiven daarmee een plaats op, terwijl de nummer 12-Jota-Hertz-Porsche (Stevens/Nato/Ilott) daarmee alsnog naar de hyperpole promoveerde.
Verrassend bovenaan in de kwalificatie: de nummer 15-BMW in handen van Dries Vanthoor
20.05 uur: Grote verrassing in Le Mans: de nummer 15-BMW (D. Vanthoor/Marciello/Wittmann) eindigt bovenaan in de kwalificatie. De sessie van een uur, waarin de acht snelste teams per categorie doorgaan naar de hyperpole van morgenavond, werd met nog twee minuten en 27 seconden op de klok afgebroken en niet meer hervat, nadat Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota (López/Kobayashi/De Vries) in de Ford-bochten van de baan was geraakt en in rijrichting rechts in de grindbak was gestrand. Daarmee was de snelste tijd voor de BMW een feit.
Lokale held Sébastien Bourdais zette met de nummer 3-Cadillac (Bourdais/Van der Zande/Dixon) al relatief vroeg in de sessie een tijd van 3:24,642 minuten neer, waarmee hij lange tijd de leiding in het klassement in handen had. Met nog acht minuten te gaan was het Dries Vanthoor die een tijd van 3:24,465 minuten op de klokken zette en daarmee de eerste plaats overnam. Die bleef dus zoals gemeld staan. De Cadillac eindigde op 0,177 seconde op de tweede plaats, waarmee Renger van der Zande de best geplaatste Nederlander in de kwalificatie is. De nummer 50-Ferrari (Fuoco/Molina/Nielsen) eindigde als derde, voor de nummer 7-Toyota (López/Kobayashi/De Vries), de verrassend snelle nummer 35-Alpine (Chatin/Habsburg/Milesi), de nummer 2-Cadillac (Bamber/Lynn/Palou), de nummer 51-Ferrari (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) en de nummer 6-Porsche (Estre/Lotterer/L. Vanthoor). Daarmee zitten er twee Ferrari’s, twee Cadillac’s en elk één BMW, Alpine, Toyota en Porsche in de hyperpole, en dat is toch flink anders dan menigeen voorafgaand aan deze sessie verwacht had.
Dat twee van de drie Penske-fabrieks-Porsches en ook de in totaal drie klanten-Porsches (twee van Hertz Team Jota en een van Proton) het niet tot in de hyperpole brachten, is toch ook wel enigszins verrassend, mede gezien het feit dat Porsche door de meesten voorafgaand aan de raceweek toch wel als hooglopend favoriet beschouwd werd. Dat de beide Peugeots in de achterhoede eindigden, zal voor het Franse merk wel een grote teleurstelling zijn. Vergne kwam in de snelste van de beide 9X8’s zo’n anderhalve seconde tekort op de snelste tijd van Dries Vanthoor en eindigde als 15e, een plaats voor Robin Frijns in de nummer 20-BMW.
De Cool Racing-Oreca eindigde bovenaan in LMP2
In LMP2 was de snelste tijd van 3:32,837 minuuten voor Malthe Jakobsen in de nummer 37-Cool Racing-Oreca (Fluxa/Jakobsen/Miyata), die Louis Delétraz in de nummer 14-AO by TF-Oreca (Hyett/Delétraz/Quinn) van de eerste plaats verdrong. Jakobsens tijd was ruim drie tienden van een seconde sneller dan die van de Zwitser. De AO by TF-Oreca was tevens de snelste auto in LMP2-Pro-Am, voor de nummer 23-United-Oreca (Keating/Albuquerque/Hanley) en de nummer 65-Panis Racing-Oreca (Sales/Beche/Hufaker). Daarachter volgde de nummer 28-IDEC Sport-Oreca (Lafargue/Van Uitert/De Gerus) met Job van Uitert in de kwalificatie als tweede algemene LMP2 en vijfde overall in de klasse, gevolgd door de nummer 10-Vector Sport (Cullen/Pilet/Richelmi), nummer 33-DKR Engineering (Matschull/Binder/Hörr) en nummer 22 United Autosports (Jarvis/Garg/Siegel). Bent Viscaal kwalificeerde de nummer 9-Proton-Oreca (Ried/Capietto/Viscaal) als twaalfde in de klasse, de nummer 45-Crowdstrike Racing-Oreca (Kurtz/Braun/Catsburg) eindigde in handen van Colin Braun op de 16e en laatste plaats in de klasse.
De nummer 77-Proton-Ford eindigde bovenaan in GT3
Ben Barker liet met de nummer 77-Proton-Ford (Hardwick/Robichon/Barker) de snelste tijd aantekenen in de GT3-klasse. Met zijn tijd van 3:55,263 minuten was hij zo’n 0,14 seconde sneller dan Fredrik Schandorff in de nummer 70-Inception-McLaren (Iribe/Milroy/Schandorff). Daarachter volgden Daniel Juncadella in de nummer 82-TF Sport-Corvette (Koizumi/Baud/Juncadella), Franck Perera in de nummer 60-Iron Lynx-Lamborghini (Schiavoni/Cressoni/Perera), Klaus Bachler in de nummer 92-Manthey-PureRxcing-Porsche (Malykhin/Sturm/Bachler), Alex Riberas in de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin (James/Mancinelli/Riberas), Larry ten Voorde in de nummer 66-JMW Motorsport-Ferrari (Petrobelli/Ten Voorde/Yoluc) en Marco Sørensen in de nummer 777-D’Station Racing-Aston Martin (Hoshino/Bastard/Sørensen). De nummer 91-Manthey-EMA-Porsche (Shahin/Schuring/Lietz), waarin Richard Lietz de kwalificatie reed, start op de 16e plaats in de klasse.
Snelste in de eerste vrije training: de nummer 8-Toyota
17.15 uur: De eerste drie uur vrije training voor de 24 Uur zijn achter de rug. In het klassement eindigde de nummer 8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa) bovenaan met een tijd van 3:26,013 minuten, gereden door Hartley. De nummer 12-Hertz Team Jota-Porsche (Stevens/Nato/Ilott) eindigde op de tweede plaats, voor de nummer 15-BMW (D. Vanthoor/Marciello/Wittmann). De nummer 99-Proton-Porsche (Jani/Tincknel/Andlauer) volgde op de vierde plaats, voor de nummer 7-Toyota (López/Kobayashi/De Vries). De Toyota van Nyck de Vries is daarmee de best geklasseerde auto met Nederlandse inbreng.
De Cadillac nummer 2 (Bamber/Lynn/Palou) veroorzaakte met een excursie bij Tertre Rouge met Lynn aan het stuur met nog een halfuur te gaan de tweede rode vlag in de sessie. Eerder was er een rode vlag vanwege de nummer 78-Akkodis ASP-Lexus (Robin/Boguslavskiy/K. van der Linde), die met een defect op de baan tot stilstand was gekomen. Voor de rest waren er de nodige incidenten en excursies, maar die leidden slechts tot lokale gele vlaggen en/of ‘slow zones’.
Snelste in de LMP2-klasse was de nummer 14-AO by TF-Oreca (Hyett/Delétraz/Quinn), tevens snelste in Pro-Am, voor de nummer 30-Duqueine-Oreca (Falb/Allen/Simmenauer) en de nummer 23-United-Oreca (Keating/Albuquerque/Hanley). De beste LMP2-Pro-auto was de nummer 9-Proton-Oreca met Bent Viscaal (Ried/Capietto/Viscaal).
In GT3 eindigde de nummer 87-Akkodis-ASP-Lexus (Kimura/Masson/Hawksworth) bovenaan, voor de nummer 70-Inception-McLaren (Iribe/Milroy/Schandorff) en de nummer 59-United-McLaren (Cottingham/Costa/Saucy).
Vanavond is er van 19.00 tot 20.00 uur de kwalificatie, waarvan de snelste acht teams per klasse doorgaan naar de hyperpole-sessie van morgenavond.
13.00 uur: De organisatie stuurde de officiële foto van alle 63 deelnemende auto's aan de race van dit jaar (vooropgesteld dat er tijdens de beide trainingsdagen vandaag en morgen geen auto te zeer wordt beschadigd). Het plaatje willen we u natuurlijk niet onthouden.
woensdag 12.30 uur: Goedemiddag vanuit Le Mans, waar uw redacteur de dag rustig begonnen met een ontbijt op het terras van het hotel waar hij tot morgen verblijft - daarna is er een slaapplek op het circuit. Vandaag is er voor het eerst actie op de baan. Het programma voor wat betreft de 24-uursrace is als volgt:
14.00-17.00 uur: vrije training
19.00-20.00 uur: kwalificatie
22.00-00.00 uur: vrije training
In de kwalificatie gaat onder andere het erom, wie morgenavond mag deelnemen aan de Hyperpole-sessie, waarin de acht snelste teams in de drie categorieën (hypercars, LMP2 en LMGT3) in actie mogen komen voor de verdeling van de plaatsen op de eerste vier rijen per klasse.