Retro: Tentoonstelling 100 Jaar Le Mans in het nieuwe Duitse Nationales Automuseum - The Loh Collection
Twee auto's met Nederlandse racehistorie: ex-Gijs van Lennep-917 en ex-Racing Team Holland-904 in de expositie in het nieuwe Duitse museum
Vorige week vond de officiële opening plaats van het Duitse Nationales Automuseum – The Loh Collection in Dietzhölztal-Ewersbach, een geweldig museum met een collectie van wereldniveau, op een kleine vier uur rijden vanuit het midden van ons land. Op 23 juli opent het museum zijn deuren voor het publiek en naast de reguliere collectie is er ook de eerste speciale expositie, die tot eind oktober te bezoeken is. Het thema van de bijzondere tentoonstelling is het 100-jarig jubileum. Dat ook hier het niveau bijzonder hoog is, zal weinig verbazing wekken.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto’s: Rebocar/R. de Boer
De Dodge Viper GTS-R met een zeer succcesvolle historie
Voor de speciale expositie moet je vanaf de begane grond een etage hoger, maar beneden naast de trap al staan er twee prachtige auto’s met Le Mans-historie. In de eerste plaats de Dodge Viper GTS-R van het Franse Larbre-team, die met sponsoring van Jean-Luc Chereau in 2001 in Le Mans met rijders Jean-Philippe Belloc, Christophe Bouchut en Tiago Monteiro als vierde eindigde in de GTS-klasse. De auto, chassisnummer C40, reed echter maar liefst zes seizoenen lang en won ondermeer ook de 24 Uur van Spa in 2001, nam in 2002 deel aan de 24 Uur van Daytona (tweede in de klasse) en de 12 Uur van Sebring (derde in de klasse) en was daarna nog vier seizoenen actief in het Franse FFSA-GT-kampioenschap. De andere auto beneden is de Audi R8C die in 1999 met James Weaver, Andy Wallace en Perry McCarthy onder de vlag van Audi Sport UK in Le Mans uitkwam. De gesloten coupé, een ontwerp van Peter Elleray, was naast de open R8R een van de twee opties die Audi bij de eerste deelname in Le Mans testte. Op basis van die ervaring werd uiteindelijk gekozen voor de R8R als basis voor verdere ontwikkeling, waaruit de zeer succesvolle R8 ontstond. De gesloten R8C vormde later de basis voor de Bentley EXP Speed 8, die in 2003 goed was voor de overwinning in Le Mans. Daarover later meer.
Audi R8C uit 1999
Eenmaal de trap op en aanbeland op de bovenverdieping wacht allereerst een rij indrukwekkende auto’s uit de vroege Le Mans-historie. De eerste is een Bentley 4 ½ Litre, die in 1928, 1929 en 1931 deelnam in Le Mans. Uiteraard in het groen, in ongerestaureerde en originele conditie en destijds bestuurd door Sir Henry “Tim” Birkin, een van de beroemde “Bentley Boys”. Ernaast de schitterende zwarte Bugatti Type 50 uit 1931, die nog tot begin deze maand als bruikleen uit de Loh Collection in Le Mans stond tijdens de officiële jubileumtentoonstelling in het museum bij het circuit. Ook deze auto startte driemaal in Le Mans, in 1931, 1933 en 1934, en is eveneens ongerestaureerd en origineel. Vervolgens een Jaguar C-Type uit 1953, die in handen van de Belgische rijders Charles de Tornaco en Roger Laurent onder de inschrijving van Ecurie Francorchamps in dat jaar negende werd in Le Mans. Het jaar erna reed de auto in het groen, opnieuw van Ecurie Francorchamps, ditmaal met Laurent en Jacques Swaters, die vierde werden. Ook hier origineel en niet gerestaureerd, wat te zien aan het nodige patina, maar dat geeft de auto juist zijn karakter.
Bentley, Bugatti, Jaguar en Aston Martins
Vervolgens twee Aston Martins, allereerst de prachtige DB4 GT uit 1959, in metallicgroen, die met de Zwitsers Hubert Patthey en Renaud Calderari de eindstreep niet haalde, wat echter in de schaduw van het succes van de DBR1 in hetzelfde jaar niet zo opviel. Een bijzonder expositiestuk is ook de originele startvlag, waarmee in 1958 het beginsignaal voor de race gegeven werd. Als indicatie van de waarde van zoiets: de startvlag van 1965 werd vorige maand tijdens de veiling van Artcurial in Le Mans verkocht voor 330.000 Euro, zo’n tien keer de geschatte opbrengst van tussen de 30 en 35.000… De tweede Aston Martin, in wit, is de DB4 Zagato uit 1961, waarmee Jean Kerguen in dat jaar in Le Mans reed en het tot het laatste uur volhield, alvorens een schroevendraaier die een monteur bij de laatste stop in de motorruimte vergeten had, kortsluiting veroorzaakte.
Jaguar C-Type
Bugatti Type 50
Twee Aston Martins