Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Groeten uit Zandvoort van de Historic Grand Prix 2023


6

De HVB-Formule Vee uit 1968, waarmee onder anderen Ben Pon en Gijs van Lennep reden.

7

De DKW Special van Freek Dudok van Heel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

‘De zoon van’ komt ‘m zelf inparkeren. Logisch, want Alexander van der Lof is tegenwoordig eigenaar van deze HWM. Zijn vader Dries was immers de eerste Nederlandse naoorlogse Grand Prix-coureur in zo’n HWM. We kennen ’t verhaal allemaal: de KNAC engageerde lokale helden Dries van der Lof en Jan Flinterman voor een Hollands tintje aan de GP van Nederland van 1952. Het zou voor beiden hun enige GP-verschijning blijven.

HGP 2023 32

Een van onze verslaggevers had er zelf de hand in dat deze HWM nu in bezit is van de familie Van der Lof, want tien jaar geleden bracht hij kleindochter Shirley van der Lof en toenmalig eigenaar Ad van der Kroft bij elkaar voor een verhaal in Octane, waarin Shirley in de voetsporen van haar grootvader trad. Na een fotoshoot tijdens de HGP van 2013 gebeurde dat een jaar later werkelijk, toen Shirley uiterst capabel meereed in de races voor GP-auto’s tot 1966. Dat wekte zo veel enthousiasme bij Alexander dat hij de HWM van Van der Kroft overnam. Het is weliswaar niet hetzelfde chassis als waarin oud-NAV-voorzitter Dries zijn enige GP reed, maar wel de enige HWM van dat type dat nog als originele monoposto is overgebleven. Alexander reed ‘m met de originele helm van zijn vader op.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En daar zijn we dan, in de paddock van de Historic Grand Prix Association voor GP-auto’s tot 1966. Altijd mooi om daar auto’s te zien van eigenaren die trots zijn op hun geschiedenis.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De radiateur van de Lotus 21 van Mark Shaw.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De auto die iedereen wil verslaan: de Cooper T53 van Will Nuthall. De momenteel veruit snelste HGPCA-coureur is ook technisch zeer begaafd en heeft diverse auto’s in onderhoud via het bedrijf IN Racing dat hij samen met vader Ian en broer Ollie runt. En dan zet hij ook nog de tent van de HGPCA-hospitality op!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hier iemand die afgelopen week nog is geholpen door Nuthall. Michel Kuiper is vol lof over de motorwissel die IN Racing in een paar dagen voor elkaar kreeg nadat hij de Nederlander in de kwalificatie op Dijon zijn blok opblies. Zijn thuiswedstrijd wilde hij uiteraard niet missen, en dat begreep Nuthall ook – en dus ging die nog hard aan de slag met een ander blok. Missie volbracht, zo wordt duidelijk aan de tevreden duimpjes van Kuiper.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Weer even doorsteken naar de baan? Mark Hazell had zijn weekend niet. Na podia op Hockenheim en zelfs een overwinning op Brands Hatch zat het op Zandvoort allemaal flink tegen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Daar werden we ook voor het eerst geconfronteerd met de oekaze vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport: tabaksreclame op de auto was dit weekend verboten op straffe van een fikse dwangsom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Niet dat de wet plotseling is veranderd. Eerder is men bij het ministerie erachtergekomen dat er zoiets bestaat als historische autosport, met evenementen waarop auto’s aan de start komen die eruitzien zoals ze in hun tijd op de baan verschenen. In heel Europa – behalve sinds jaar en dag Frankrijk – wordt dat al dan niet oogluikend toegestaan, zeker als het gaat om tabaksmerken die niet meer bestaan. Maar nu volgt de Nederlandse interpretatie van de tabakswet dus de strenge Franse uitleg daarvan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dat het in dit geval om historisch erfgoed gaat, is plotseling geen argument meer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zo ziet de censuur er van dichtbij uit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Al waren sommige teams een beetje stout... Ja, wij zijn zelf met Photoshop aan de slag gegaan om u deze foto te kunnen laten zien.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet