Retro: Groeten uit Zandvoort van de Historic Grand Prix 2023
Hét familieplaatje in de garages vinden we bij de Bruckners uit Oostenrijk: het hele gezin werkt daar aan of voor de Arrows A6 van papa Arthur.
Zijn vrouw Michaela is de teammanager en regelt alles via haar iPad.
Hier is Bruckners dochter in gesprek met Chiara Viani-Pericchi, een van de racecoördinatoren van Masters Historic Racing.
Vader Arthur had wel pech, want zijn Arrows gleed uit over de olie uit de geplofte motor van Mark Higson en verdween in de grindbak. Dan is het handig als je zelf je verloren onderdelen meeneemt…
Van deze gezinsleden zagen we er trouwens ook genoeg.
Net zo terug van weggeweest: het leven kwam ertussen voor Henry Fletcher, maar na vier jaar vond hij het weer tijd voor wat autosportactie. De Chevron B26 werd uit zijn stalling getrokken en maakte dit weekend voor het eerst weer kennis met het asfalt. Met mooi resultaat: een zwaarbevochten overwinning op zondag.
Fletcher duelleerde daarvoor geweldig met Steve Brooks in de Lola T70 Mk3B.
We weten niet hoe het met u zit, maar wij moeten bij dit beeld denken aan de GP van Gibraltar, de fameuze sketch van Peter Ustinov…
Hoeveel van die jubileumauto’s zouden er inmiddels staan? Ah, genoeg. Hier bijvoorbeeld de Hesketh 308B waarmee James Hunt in de GP van Nederland van 1975 Niki Lauda te snel af was. Een gedenkwaardige zege voor het kleine feestteam, dat met zijn daden voor een paar geweldige voetnoten in de F1-geschiedenis heeft gezorgd.
De auto stond er dankzij Frederic Fatien, de eigenaar van GP Extreme en organisator van de Dubai Historic GP. Het team had ook een Fittipaldi F8 afgevaardigd, die werd bestuurd door directeur Pierre-Brice Mena.
Deze dus. Overigens niet de auto waarmee Frits van Eerd aan de Monaco GP Historique deelnam, maar wel de auto die eerder werd bestuurd door Gavin Pickering en Jean-Michel Martin.
Mét handtekening van Emerson zelve.
Formule 3 is een belangrijk onderdeel van de racehistorie in Zandvoort. Natuurlijk de 500cc’s, waaraan een aparte tentoonstelling in het Zandvoorts Museum gewijd is, maar ook de auto’s uit latere jaren. Hier drie belangrijke Formule 3-auto’s met Nederlandse racegeschiedenis: de Dallara F311-Volkswagen van het Duitse team Motopark, waarmee Max Verstappen in 2014 de Masters won, de DAF-Formule 3 waarmee Gijs van Lennep reed en de Ralt RT1/78-Toyota 2TG, waarmee Jan Lammers in 1978 Europees Formule 3-kampioen werd.
En daar staat-ie dan op z’n plek. De auto waarvan je wist dat die geschiedenis zou schrijven. Net als die andere Dallara F3 die nu in de ontvangsthal staat van Van Amersfoort Racing in Zeewolde.