Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Groeten uit Zandvoort van de Historic Grand Prix 2023


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een minstens net zo bijzondere F3 is de Tecno uit 1968 met Variomatic-transmissie. De laatste der DAF F3’s, ter beschikking gesteld door het DAF Museum waarvan DAF-peetvader Geert Vermeer zeer onlangs afscheid nam.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En we gaan gewoon door met memorabele F3’s, want daar is deze trots van ‘Jantje’ er zeker ook een van: de Ralt van Racing Team Holland.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een klassieker onder de ‘Nederlandse’ raceauto’s met geschiedenis. Het Louwman Museum stelt de Porsche 718/2 van Carel Godin de Beaufort altijd graag ter beschikking voor gelegenheden als deze.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een recentere klassieker is deze Mitsubishi Carisma GDi uit het roemruchte DTCC-tijdperk, een ex-Tim Coronel-machine die wordt gekoesterd door CZ-baanmanager Niek Oude Luttikhuis.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nog niet in zijn vakje, maar in plaats daarvan lekker in de paddock, met bewonderaars er meteen omheen: de Toyota Supra van Frans Amsing, uit een iets eerdere, maar al net zo vermaarde periode van het NK toerwagens. Amsing geeft vol trots en overtuiging tekst en uitleg, zoals hij al jaren doet aan groepen bezoekers van de HGP.

E23 Z HGP 248

Evenmin in zijn vakje trouwens – en zelfs twee breed – deze Italiaan voor de CZ-burelen, met geenszins een naaimachinemotor als aandrijving.

E23 Z HGP 247

En vervolgens ging Amsing voor de demo ook graag de baan op met de Supra met kleurenschema waarbij die van de Marcos verbleekt…

HGP 2023 34

Met daarachter de net zo opmerkelijke Mazda RX-7 van Hans van der Beek.

25

Ware blikvangers in de paddock waren deze mastodonten, ‘Dutchie’ van Frans Amsing en de Volpi V16 van Harry Bootsma. Een grote motor voorin, volop vermogen en een geweldig geluid. Tussen hen ingeklemd staat een eigenbouw van kleiner formaat, gebouwd door Thom Meeuissen, een jonge vent die zijn droom heeft gevolgd en eigenhandig deze glimmend zilveren machine heeft gecreëerd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En waar Amsing is, is zijn goede vriend Erik Post nooit verweg. Het was verheugend om te zien hoe fit Post er ondanks zijn ziekte uitzag en om hem ook nog als commentator aan het werk te horen. Hier heeft hij de grootste lol met AUTOSPORT.NL-hoofdredacteur Gerrie Hoekstra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ron van Eeuwen stond met alle soorten van genoegen zijn plek af aan Post, maar de circuitspeaker had genoeg omhanden: hij deed rondleidingen door de paddock. Net als Jan-Bart Broertjes, die ook nog tijd had om actief te zijn als verslaggever voor de HARC en AUTOSPORT.NL en bij de tijdwaarneming zijn bijdrage leverde.

4

Over de Hirondelle is al heel wat gezegd en geschreven. Michael Siemerink zorgde voor de geweldige restauratie, waarbij hij vooral voor originaliteit ging. “Ik denk dat hij nu voor 99 procent origineel is”, zei Siemerink. “Dat kostte wel wat bloed, zweet en tranen, maar als je nu het resultaat ziet, is het dat allemaal wel waard geweest!”

HGP 2023 33

De Hirondelle-Porsche maakte met Siemerink zelf achter het stuur haar opwachting op het duinparcours.

HGP 2023 14

Terug in de tent vertelde Siemerink, hier op de foto samen met Gijs van Lennep, vol passie iedereen over de vier jaar durende restauratie, die pas kort voor de Historic Grand Prix is afgerond.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet