Retro: Groeten uit Brands Hatch van het Masters Historic Festival 2023

Internationaal historisch organisator Masters Historic Racing hield afgelopen weekend zijn eigen Masters Historic Festival op Brands Hatch, als vanouds in het laatste weekend van mei. Bijna net zo traditiegetrouw werkte het weer uitstekend mee: de voorjaarszon bescheen drie volle dagen de glooiende heuvels van Kent waarover het Britse asfaltlint van de oude stempel zijn weg baant. AUTOSPORT.NL kwam op vrijdag aan en vertrok zondag als een van de laatsten.
Tekst en foto’s: Mattijs Diepraam
Aanvullende foto’s: Carlo Senten

De testdag van vrijdag is volop gaande als we het terrein op rijden. Een sessie voor toerwagens is net afgelopen.

Elders wordt volop gesleuteld, hier aan de Cobra van Peter Thompson en Charles Allison.

De ophangingsgeometrie is wellicht nog niet helemaal optimaal.

Zo ziet het interieur van een Cobra eruit.

Bij JRT, het team van Mike en Andrew Jordan, staan de Cortina’s alweer opgesteld in rotten van vier. De voormalige British GT- en BTCC-coureurs hebben inmiddels een flinke handel in de historische autosport, met auto’s die ze helemaal nieuw opbouwen, zoals vooraan de Cortina’s van de Ieren Michael Cullen en Paddy Shovlin, die voorheen samen reden maar nu elk een eigen auto besturen en elkaars grootste rivalen zijn – met na afloop een Guinness uiteraard.

Keurmeesters Kevin Moore en Howard Corbally in conclaaf bij JRT.

Ook nieuwe auto’s bij Alan Mann Racing, want ook Mustangs worden van de grond af opgebouwd. Steve Soper had al een nieuwe (de blauwe erachter)…

… en Dan Williamson heeft nu zijn oude Falcon ook ingeruild voor een glimmende rode Mustang.

Jeff Smith is er tijdens de test afgegaan, dus dat levert extra werk voor de monteurs op.

Terwijl Jeff toekijkt, doen de monteurs dat lachend. En terecht, want Smith zou in de dagen erna zijn klasse totaal domineren, zowel in de kwalificatie als tijdens de race.

Mini-blokjes die uit de auto liggen, we zijn inmiddels aan het beeld gewend geraakt.

David versus Goliath: de kleinste toerwagen van het veld tegen de grootste, de Mercury Comet Cyclone van Roger Wills.

Bij Page 3 Racing nog alle rust voor de Mini’s, waaronder de unieke Clubman van Mark Burnett, die daarmee aan de HRDC Gerry Marshall Trophy zou meedoen, de ‘support act’ op het programma.

Ook de Morris Cooper S van vader Billy en zoon Carl Nairn doet er nog het zwijgen toe.