Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT4: Corvettes houden van Assen (lang)


480_sanders1_0059

480_sanders2_0063

480_sanders3_0066

In de derde bocht ging het mis met onder meer Bertus Sanders. De Porsche-coureur ging na een tik achterstevoren en moest met een kromme achterwielophanging opgeven.

480_schade_3761

Er waren meer slachtoffers en dat was ook niet zo gek, als we Christiaan Frankenhout mogen geloven. “Vanaf de nummer drie tot en met nummer tien heeft iedereen elkaar geraakt”, was zijn inschatting.
Sebastiaan Bleekemolen moest opgeven met een kapotte wielophanging, de race van Simon Knap was eveneens meteen voorbij. Sebastiaan baalde als de spreekwoordelijke stekker. “Ik maakte een topstart, misschien wel mijn beste start ooit. Ik lag op de derde plek toen ik uit de race werd geduwd.”

M3 met donorcodicil
Ricardo van der Ende kreeg in de eerste bochten ook enkele ‘klappen’. Hij viel ook uit, maar dat bleek een andere reden te hebben. “Er kwam een steentje tussen de snaar die de waterpomp en de stuurbekrachtiging aandrijft. Ik wilde de kans op motorschade uitsluiten en ging naar de pits.” Een straat-M3 was snel gevonden die in de pits van Ekris Motorsport als donorauto optrad.

480_jeroen_7986

Kribbige winnaar
Na de eerste ronde lag Jeroen Bleekemolen op kop, gevolgd door Henry Zumbrink. Christiaan Frankenhout en Mathijs Harkema, als vijfde en zevende vertrokken, hadden de eerste ronde uitstekend overleefd. Zij lagen op de plaatsen drie en vier. De top vier kwam dertien ronden later in deze volgorde over de finish.

480_harkema_0176

Over Harkema gesproken: hij hoopt op 31 juli en 1 augustus aan de start te staan tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps. “Ik heb al diverse contacten gelegd. Verder ben ik nog op zoek naar sponsoring.”

480_kribbig_8152

Jeroen Bleekemolen keek niet echt vrolijk na de huldiging. “Ik mag eigenlijk niet winnen, heb ik het gevoel”, vertelde hij. “Als ik win, zegt iedereen dat de Corvette te snel is. Maar je moet niet vergeten dat ik met een auto zonder succesballast rijd. En misschien is het wel zo dat ik voorin hoor te rijden. Het lijkt mij niet vreemd als ik win”, wees hij op zijn onbetwiste status als internationaal toprijder.
Het hoort allemaal een beetje bij het spelletje, waar de belangen groot zijn. In een GT- of toerwagenkampioenschap is het per definitie onmogelijk om alle auto’s exact gelijk te krijgen. Als een Corvette wint, klagen de teams die met een ander merk rijden. Hetzelfde geldt voor Porsche en voor Aston Martin. Ekris Motorsport heeft het wat gemakkelijker. Het team rijdt weliswaar voorin, maar is tegelijkertijd de enige BMW-equipe die op dit moment tot de grote kanshebbers gerekend mag worden.

480_finish_zumbrink_3613

Olielekkage
Er was iets raars aan de hand met de Corvette C6 van Henry Zumbrink. Henry kwam ogenschijnlijk zonder problemen als tweede over de finish. “Maar ik hoorde gekke dingen in de auto”, vertelde hij na afloop. Christiaan Frankenhout, die met zijn grotendeels witte Porsche 997 GT4 achter Henry reed, meldde dat zijn Porsche nu zwart was. De zwarte ‘lak’ bestond uit olie uit de Corvette C6.
Davy Lemmens van Solid State Racing by Day V Tec vertelde dat er niets aan de hand was. “Het is maar een overloop”. Maar na de derde race was de nummer 65 Corvette wederom flink met olie besmeurd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet