Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT4: Corvettes houden van Assen (lang)


480_lammers_grid_0354

Jan Lammers
Jan Lammers was, voor een weekend, terug in het HTC Dutch GT4. “Pieter Christiaan van Oranje en Hans Hugenholtz zijn de reguliere bestuurders van de Mustang, ik ben stand-in”, vertelde hij na de tijdtrainingen. Lammers zat er met een zesde trainingstijd goed bij. “Het ging best redelijk”, vond hij. De Mustang kan nog iets sneller, lichtte hij toe. ‘We kunnen de auto nog op twee manieren aanpassen op het gebied van de set-up. Daarvoor hebben we andere onderdelen nodig.” Het betreft onder meer het camber, de mate waaronder de achterwielen ‘scheef’ onder de auto staan.

480_toit_7981

Mark du Toit was ook weer present. De Zuid-Afrikaan, blijkbaar geen groot voetballiefhebber, vormde een equipe met Michiel Campagne in de Tachyon Mustang.

Technische update
Voor de BMW’s was de beloofde technische update deels beschikbaar gekomen. De grotere achtervleugel en het kortere differentieel was al vrijgegeven, het is nog wachten op de nieuwe voorsplitter. Aevitae Bleekemolen Racing monteerde de update, maar Ekris Motorsport besliste anders. “Wij geloven niet in het kortere diff”, aldus Duncan Huisman.

480_banden_5904

Over de BMW’s gesproken: ze kregen dit weekend weer ‘gewoon’ de beschikking over tien nieuwe slicks, net als de overige teams. Tijdens de Masters of F3 mochten de BMW-equipes nog veertien slicks gebruiken. De BMW’s reden, net als tijdens het vorige raceweekend, op de voorbanden van vorig jaar en de achterbanden van dit seizoen.
Een voordeel van TT Circuit Assen is dat het minder een ‘bandenvreter’ is dan Circuit Park Zandvoort. Bandenproblemen van betekenis deden zich niet voor.
Michelin is hard aan het werk om het probleem op te lossen, zo liet Jessica van de Gucht weten. Zij is communication manager voor de Benelux bij het bandenmerk. “We ontkennen de problemen rond de duurzaamheid van de banden niet”, gaf ze allereerst toe. “Maar we werken hard aan een oplossing. Een ontwikkelingsteam van het Michelin technologiecenter heeft een nieuwe band ontwikkeld die we gedurende de maand juli uitgebreid gaan testen.”

Danny op pole
In de eerste tijdsessie was Danny van Dongen de snelste. “We hebben de juiste afstelling gevonden”, concludeerde hij. “De Corvette doet het goed in de snelle bochten. In mijn snelle ronde kreeg ik bovendien een sleepje van Duncan Huisman.”
Huisman reed de derde tijd, achter Phil Bastiaans die weer eens aantoonde dat racen meer is dan gas geven en remmen. “Ik reed mijn snelste ronde op het moment dat er een wolk voor de zon stond. Dat scheelt veel.”
Met Quint Engel op de vierde startplek zaten er vier verschillende merken in de top vier en zo zien we het graag.
Jan Lammers zat er met de zesde tijd goed bij, dat kon niet worden gezegd van Jan Joris Verheul die niet verder kwam dan de twaalfde startplek. “Gisteren hadden we problemen met de versnellingsbak, de monteurs hebben tot acht uur vanochtend gesleuteld”, vertelde ‘JJ’ op zaterdag. ”Nu kampen we met een storing in de motor. Het lijkt op een probleem met de software, de motor levert niet het volle vermogen.”

480_jeroen_1119

Wederom Corvettes
In de tweede kwalificatietraining volgde Jeroen Bleekemolen het voorbeeld van zijn teamgenoot Danny. Hij reed de snelste tijd, gevolgd door Henry Zumbrink met de tweede Corvette van Solid State Racing by Day V Tec.
Ricardo van der Ende imiteerde zijn teamgenoot met de derde tijd. Bertus Sanders zat er met de vierde tijd goed bij met zijn Porsche 997 GT4. Hij bleef regerend kampioen Christiaan Frankenhout (vijfde) voor. “Ik had een lekke band. Die liet ik in de pits wisselen voor een band met een ‘flat spot’.” Dat vlakke kantje kwam door een spin van zijn teamgenoot Ferdinand Kool in de eerste kwalificatiesessie, veroorzaakt door een uitgevallen ABS.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet