Formule 1: Roemrijke F1 historie van Lotus herleeft
Wisseling van de wacht geen succes
In 1990 volgt er een volledige wisseling van de wacht. Derrek Warwick en debutant Martin Donnely treden aan, terwijl een Lamborghini V12 de krachtbron wordt. Helaas is ook dit geen succes en moet Lotus aan het eind van het seizoen afscheid nemen van zowel de motorleverancier als de grote sponsor, Camel.
In 1991 zijn de vooruitzichten pover: twee debuterende rijders en een zwakke motor, wederom de eerder afgedankte Judd. Het seizoen brengt weinig vreugde, maar Mika Hakkinen demonstreert in de Lotus dat hij een groot talent is. In 1992 gaat het zelfs beter en Hakkinen komt verder naar voren in het veld, mede dankzij de nieuwe Ford-motor. In 1993 sprokkelen de rijders Johnny Herbert en Alex Zanardi wat puntjes bij elkaar, maar het succes van vroeger wordt bij lange na niet gehaald.
Weer Honda
In 1994 gloort er hoop aan de horizon als Honda zich weer aanmeldt als leverancier van de motoren. Omdat het budget echter zeer beperkt was kon er geen nieuw chassis worden ontwikkeld. Eind 1994 is de kas leeg. Er komt een eind aan het eens zo roemruchte Lotus Formule 1-team, dat de ingenieuze invallen van zijn oprichter Colin Chapman node miste. De Grand Prix van Australië in 1994 is het laatste optreden van Team Lotus in de Formule 1.
Comeback van Lotus
In 2010 keert Lotus terug in de Formule 1 en dat wordt door de echte liefhebbers enorm toegejuicht. Tony Fernandes uit Maleisië heeft een licentieovereenkomst gesloten met het automerk Proton, ook uit Maleisië. Deze autofabrikant is eigenaar van Lotus Cars en Fernandes krijgt in het kader van de overeenkomst toestemming om de naam Lotus te mogen gebruiken.
Trulli en Kovalainen
Voor haar terugkeer in de F1 heeft Lotus F1 Racing met Jarno Trulli, Heikki Kovalainen en Fairuz Fauzy bekende namen aangetrokken om de eer van het merk te verdedigen.
De 35-jarige Trulli is één van de meest ervaren, snelste en constante coureurs uit de huidige Formule 1. Trulli maakt deel uit van een select gezelschap van coureurs die weten hoe een overwinning in de Formule 1 smaakt. Daarnaast is hij zeven maal in de top tien van het rijderklassement geëindigd.
De F1-carrière van Kovalainen begon in 2006, toen hij als testrijder debuteerde. Zijn aanstelling bij het Lotus F1 Racing team betekent voor de 28-jarige Fin de start van zijn vierde seizoen in het Formule 1 Wereldkampioenschap. Ook Heikki weet wat het is om een race te winnen, getuige zijn allereerste overwinning in Hongarije in 2008.
Van der Kooi Sportscars
De Nederlandse officiële distributeur van Lotus in ons land, Van der Kooi Sportscars toont zich bij monde van Willem van der Kooi uiterst enthousiast over de terugkeer van Lotus in de Formule 1. “Het circuit en de Formule 1, daar hoort Lotus thuis en daar komen wij ook vandaan. Lotus is een sportwagenmerk pur sang. We zijn van het circuit naar de straat gegaan en niet andersom. Het is goed dat de naam Lotus terugkeert op het allerhoogste niveau van de autosport, waarvan onze ‘street-legal’ modellen qua imago van zullen profiteren. Ook al omdat we met de Exige en de Evora ook zeer actief zijn op de Europese autocircuits.”