Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Roemrijke F1 historie van Lotus herleeft


480_de_angelis_82

In 1981 zit de FISA Lotus weer eens dwars en worden de grondeffect-spoilers onder aan de auto verboden. Chapman reageert met de Lotus 88, een auto met een dubbel frame. Toch wordt de 88 verboden.

Chapman overlijdt
In 1982 overlijdt Colin Chapman op 54-jarige leeftijd en moet Lotus zonder de geestelijk vader verder. Het wordt moeilijk. Er wordt zelfs gebruikgemaakt van verschillende krachtbronnen: De Angelis heeft een Renault turbo motor, terwijl Mansell beschikt over een oud type met een Ford-Cosworth motor.

480_1984_mansell_monaco

In 1984 is Lotus met de Renault-motor weer competitief en De Angelis wordt derde in het kampioenschap. Helaas knalt Mansell in leidende positie in Monaco op de vangrail.

480_senna_1985_1986

Senna en Lotus: twee winnaars
In 1985 verlaat Mansell het team en wordt de Braziliaan Ayrton Senna gecontracteerd. In zijn derde race met een Lotus wint Senna in de regen de GP van Portugal en ook op een regenachtig Spa is de Braziliaan de winnaar. Bovendien staat hij dat seizoen liefst zeven keer op poleposition.

480_1986_senna

In 1986 krijgt Lotus de volledige aandacht van Renault, dat met zijn eigen team is gestopt.
Na zeven races en twee overwinningen gaat Senna aan de leiding van het kampioenschap, maar wordt uiteindelijk slechts vierde in het WK.

480_camel_honda_1987_senna

In 1987 stapt Lotus over naar Honda. Hoewel de Honda op dat moment de beste motor heeft, brengt deze Lotus geen succes; er werd slechts twee keer gewonnen.

In 1988 komt drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet naar Lotus als vervanger van Senna, die naar McLaren vertrekt. Piquet wordt slechts zesde in het WK.
In 1989 moet Lotus het stellen met de kansloze Judd-motor.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet