Dutch GT4: Mooie show van Tango Dutch GT4 (lang)

De races van het Tango Dutch GT4 Championship tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces waren het aanzien meer dan waard. Met name Jeroen Bleekemolen maakte indruk door, achteraan gestart, het hele veld op te rollen en de tweede race winnend af te sluiten met zijn Corvette C6. Op zaterdag baarde gastrijder Junior Strous opzien door meteen zijn eerste race te winnen. Kortom, de 17.500 toeschouwers op het zonnige Circuit Park Zandvoort hadden geen spijt van hun komst.

Geen Nederlandse topklasse zonder gezeur. Er werd het hele weekeinde gesproken en gediscussieerd over handicapgewichten, vermogenreducties en opgelegde wagenhoogtes. De SRO doet zijn best om het veld zo competitief mogelijk te maken, maar een race eindigt nu eenmaal altijd met maar één winnaar.
Tekst: Roy van der Laan
Foto's: Gerrie Hoekstra, Justin van Densen, Tim Böhme en Erik van der Schaaff

Voorafgaande aan de Profile Tyrecenter Pinksterraces was er al veel nieuws te melden rondom het Dutch GT4. Zo is Tango inmiddels hoofdsponsor en naamgever van het kampioenschap.
Het Tango Dutch GT4 kampioenschap krijgt verder een eigen televisieprogramma op RTL7. Er komen zeven afleveringen van 25 minuten elk, de eerste uitzending staat gepland voor 7 juni.
Na de hevige discussies tijdens en na afloop van de Paasraces over de startopstelling van de derde race, kwam de organisatie met een mooie oplossing. Voortaan (?) is de snelste tijd van een auto tijdens de beide kwalificatietrainingen de tijd die bepalend is voor de startgrid van de derde race.




Pim van Riet geeft Mikko Heino een lichte duw waardoor deze in de rondte gaat in de eerste race
Zero tolerance
De organisatie had al een ‘zero tolerance-beleid’ aangekondigd ten aanzien van rijgedrag. De ervaring leert dat autosport in nationale topklassen een intensieve vorm van contactsport is. Daaraan is bijvoorbeeld de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge ten onder gegaan.
De organisatie van het Tango Dutch GT4 heeft een commissie in het leven geroepen die na elk raceweekeinde bekijkt en bespreekt wat er is gebeurd en of dit door de beugel kan. Zo niet, dan volgen er sancties. De commissie bestaat uit Gijs van Lennep, Hans Deen en Martin van de Pavert. Voor velen ten overvloede: Martin is een ervaren en gerespecteerde wedstrijdleider.

Het drietal heeft Ricardo van der Ende niet uitgenodigd voor de Profile Tyrecenter Pinksterraces, dit naar aanleiding van het negeren van de ‘meatball’ vlag tijdens de Paasraces en vervolgens zijn betrokkenheid bij de aanrijding met Jan Lammers in de Gerlachbocht. Dit betekende dat Duncan Huisman het gedurende het raceweekeinde zonder teamgenoot moest stellen in zijn Ekris BMW M3 GT4.
Ferdinand Kool en Mikko Heino kregen een vermaning, Paul Vahstal en Phil Bastiaans ontvingen een officiële waarschuwing.
Handicaps
De organisatie streeft ernaar om de diverse auto’s in het Tango Dutch GT4 zo gelijkwaardig mogelijk te krijgen. De doelstelling is immers een competitief veld, met niet steeds dezelfde auto’s vooraan het veld. De SRO stelde de handicaps van diverse auto’s na de Paasraces bij. Enkele wijzigingen: de Aston Martin GT4 moest 5% vermogen inleveren, de Ginetta G50 kreeg er 50 kilo ballastgewicht bij. De Porsche 997 GT4 verloor 6% vermogen, maar mocht tegelijkertijd 50 kilo lichter aan de start verschijnen. Het maximum toerental van de Corvette C6 werd teruggeschroefd naar 5.500 tpm. Deze laatste maatregel werd na de beide kwalificatietrainingen op zaterdag deels teruggeschroefd nadat de SRO zelf tot de conclusie was gekomen dat deze sanctie niet voldeed. De Corvettes mochten vanaf zaterdagmiddag weer tot 6.000 toeren gaan.
‘Succesgewichten’
Naast de per automodel vastgestelde handicaps, werd er ook nog de reglementair bepaalde ‘succesballast’ uitgedeeld. Paul van Splunteren en Bas Schothorst reden samen de meeste punten bij elkaar en kregen er 40 kilo bij, gevolgd door Menno Kuus / Quint Engel (30 kilo) en Phil Bastiaans / klassementaanvoerder Christiaan Frankenhout (20 kilo).