Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Scandinavian Internationals, records maar geen podium

kop

De Scandinavian Internationals op het Zweedse Tierp Arena heeft afgelopen weekend een stortvloed aan snelle tijden en hoge eindsnelheden opgeleverd. Vijf daarvan waren goed voor nieuwe Europese records, één beste tijd ooit in Europa en zelfs een snelste tijd ooit in de wereld gereden. Een podiumceremonie voor de winnaars kon echter achterwege blijven, want met alleen nog de finales te gaan, maakte regen een voortijdig einde aan de vijfde ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

Teleurgesteld om het niet verrijden van de eindronden waren eigenlijk alleen de finalisten zelf. Met een weersvoorspelling van vier dagen regen, vreesde iedereen voor aanvang van de Scandinavian Internationals het ergste. Zowel op vrijdag als zaterdag bleven de dreigend donkere wolken echter op afstand en was het zelfs overwegend stralend zonnig boven Tierp, waardoor alle kwalificaties volgens plan konden worden afgewerkt. Een bui op zondagochtend zorgde voor een verlaat begin van de eliminaties en wat druppels voor een paar onderbrekingen, maar aan het eind van de middag was men toch bij de finales van de vijfde ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing aangeland. Met bijna alle finalisten klaar voor hun race vonden de weergoden blijkbaar dat het geluk van de Scandinavian Internationals was opgebruikt en openden de hemelpoorten zich waardoor de finales niet meer verreden konden worden.

pm_lundkvist
Martin Lundkvist

Recordregen
Tot dat moment had iedereen echter kunnen genieten van dragracen op topniveau en toonde Tierp Arena opnieuw zijn kwaliteiten. Nieuwe Europese records waren er voor Micke Callin (Pro Stock auto’s) met een eindsnelheid van 334,78 km/u (208,02 mph) en Martin Lundkvist (Pro Modified) met 398,52 km/u (247,63 mph). Met zijn turbo-aangedreven Camaro haalde Lundkvist zelfs een keer de 403,59 km/u (250,78 mph) en was daarmee de eerste Pro Mod in Europa die de 250mph-barrière wist te doorbreken. Omdat de Zweed niet nog een keer binnen 1% van deze score kon komen, gaat deze snelheid niet als officieel record de boeken in.

ps_callin
Micke Callin

Bij de motoren verbeterde Fredrik Fredlund (Pro Stock Bike) met 7,025 seconden het Europese record en deed Svein-Olav Rolfstad (6,409 seconden) dat bij de Super Twins. In deze klasse zette Jaska Salakari met 6,274 seconden de met afstand snelste Europese tijd ooit op de klokken, maar slaagde niet in een back-up.

tfb_svensson.a
Peter Svensson

Nog meer indruk maakte echter Peter Svensson. Met zijn Top Fuel Bike klokte de Zweed 5,702 seconden, de snelste run ooit ter wereld op een Top Fuel Bike gereden. Ook hier kwam het niet tot een back-up, maar met één van zijn andere 5-secondenruns, een 5,86 seconden, scherpte Svensson wel het Europees record aan. Maar ondanks de extreme tijden en snelheden waren er bij rijders de eerste kritische geluiden over de baan van Tierp te horen. Iets meer dan een jaar na ingebruikname is de baan niet meer het beoogde biljartlaken en begint de betonnen baan toch wat oneffenheden te vertonen, iets wat bij deze snelheden niet echt wenselijk is.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet