Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Recordweekend op Santa Pod

ef_pm_eriksson_1
Mats Eriksson

De beste European Finals ooit. Dat wordt na een geslaagd weekend al snel gezegd maar de editie van 2009 zal letterlijk nog wel even in de recordboeken blijven. In maar liefst vijf klassen werden Europese records verbeterd en in twee gevallen zelfs nog niet voor mogelijk gehouden barrières doorbroken. Bijna zou vergeten worden dat er ook nog Europese titels werden vergeven. Nederlands succes was er voor Job Heezen die de wedstrijd in de klasse Super Twin op zijn naam schreef.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings


Een perfecte baan en ideaal weer (niet te warm, de juiste luchtdruk en veel zuurstof in de lucht) zorgden voor omstandigheden die maar eens in de paar jaar voorkomen en garant staan voor toptijden. De hoeveelheid records en de tijden die werden gereden overtroffen echter de stoutste verwachtingen. Vooral op de eerste kwalificatiedag (vrijdag) waren de tijden ongekend. In de eerste kwalificatierun zette Mats Eriksson met zijn Ford Crown Victoria een tijd van 5,988 seconden op de klokken en daarmee was de voor Europese Pro Mods voorlopig nog onbereikbaar geachte 6,0 secondegrens doorbroken. De Zweed knoopte daar een aantal lage 6,0 runs aan vast waarmee de 5,988 meteen tot Europees record kon worden verheven. Ook het snelheidsrecord sneuvelde. Hoewel de verbetering hier beperkt bleef bracht Eriksson dat record van 241,28 mph op 241,59 mph (388,80 km/u).

ef_tfb_svensson
Peter Svensson

In de klasse Top Fuel Bike liet Peter Svensson iedereen verbaasd staan. Een paar weken geleden wist de Zweed in Gardermoen met 5,93 seconden als eerste in Europa de 6,0 secondebarrière te doorbreken. Dat het geen toevalstreffers was bleek op Santa Pod. In de eerste kwalificatierun liet Svensson de klokken stilstaan bij 5,978 seconden om daar in de vierde kwalificatierun een onvoorstelbare 5,917 seconden aan toe te voegen. Daarmee heeft Svensson nu de derde snelste tijd ooit ter wereld op zijn naam staan. Omdat zijn één na snelste tijd meer dan 1% van de 5,917 seconden verwijderd bleef kon deze tijd niet als Europees record worden erkend en staat dit nu op 5,978 seconden. Ook het snelheidsrecord sneuvelde. Svensson bracht dit op 232,34 mph (373,91 km/u).

ef_ps_alund
Jimmy Alund

In de Pro Stock klasse was Jimmy Alund weer goed voor records. Volgens zijn eigen berekeningen zou onder de gegeven omstandigheden een tijd van 6,67 seconden mogelijk zijn geweest. Alund liet in zijn eerste kwalificatierun tot zijn eigen verbazing de klok stilstaan bij 6,649 seconden. Met diverse runs in de 6,6 seconde reed Alund binnen de noodzakelijke 1% van de recordrun. Het snelheidsrecord verbeterde Alund ook, moest het gedurende het weekend nog even afstaan aan Richard Sundblom om het uiteindelijk weer terug te pakken en op 207,07 mph (333,25 km/u) te brengen (was 206,84 mph).

ef_tmfc_leanders
Ulf Leanders

In de klasse Top Methanol Funny Car reed Ulf Leanders het al sinds mei 2003 bestaande record van Urs Erbacher (5,694 seconden) uit de boeken. De Zweed was al eerder onder deze tijd gedoken maar slaagde er steeds niet in tijdens hetzelfde evenement binnen 1% van zijn tijd te komen. Tijdens de Finals lukte dit eindelijk wel en bracht Leanders het record op 5,687 seconden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet