Formule Ford: Michel Florie scoort dubbele overwinning in Assen (lang)
Hij gaf zelf bij de Paasraces in Zandvoort al aan dat de 'oudere jongeren' het zeker kunnen winnen van de 'broekies'. Michel Florie toonde dit weekeinde aan te weten waar het gaspedaal zit en behaalde een dubbele overwinning in de Van Uitert Formule Ford bij de NAV Voorjaarsraces op het TT Circuit Assen. Geva-rijder Mike Stoffels werd twee keer tweede, Henk Vuik jr en Dennis Retera mochten respectievelijk bij race 1 en 2 de derde trede van het podium bestijgen.
Tekst: Laura Postma - Foto's: Ronald Fleurbaaij en Gerrie Hoekstra
Retera was met zijn podiumplek na race 2 ook de snelste rijder in de First Division, terwijl Marijn van Kalmthout bij de eerste race nog een overwinning had behaald. Rogier Jongejans werd twee keer derde in de First Divison.
Helmert Jan van der Slik kon het gehele weekeinde geen vuist maken. Terwijl hij bij de Paasraces in Zandvoort nog met overmacht won, kampte hij nu met mechanische problemen. Wel wist hij het baanrecord te rijden, dat een dag eerder nog door Michel Florie was verbeterd.
Kwalificatie
Niet alle coureurs gingen voorspoedig de kwalificatie tegemoet. Bij Michel Florie ging er zelfs een ziekenhuisbezoek aan vooraf. Florie: "In de vrije trainingen brak bij een proefstart de koppeling. We moesten ons toen ontzettend haasten om dat weer te repareren, want er was niet veel tijd meer over tot de kwalificatie." Florie sprong zijn trouwe monteur (en tevens engineer) Appie te hulp, maar kreeg bij het aandraaien van een boutje kokend koelwater over zijn hand. In het ziekenhuis werd een tweedegraads verbranding geconstateerd en Florie was nog net op tijd terug om in zijn ondertussen gerepareerde Formule Ford te springen en in de kwalificatie de snelste tijd neer te zetten.
Nieuweling Liroy Stuart zat al de hele voorafgaande week niet lekker in zijn vel. De 17-jarige Geva-rijder had eerder in de vrije trainingen zijn motor opgeblazen en was daar zodanig van onder de indruk dat het incident ook in de kwalificatie zijn doorslag had. Hij zette een achtste tijd op de klokken. Stuart: "Er had zeker meer ingezeten. Maar nadat ik mijn motor had opgeblazen konden we niet veel testsessies meer rijden en de auto ging gewoon niet harder." Stuart had wel goede hoop voor de races.