BRL Light: Marijn van Kalmthout domineert Pinksterraces (lang)
Tijdens de Pinksterraces reed de BRL Light twee races die een bijna identiek verloop kenden. Beide keren ging Michel Schaap het gevecht aan met Marijn van Kalmthout, maar beide keren wist Van Kalmthout dit gevecht ook in zijn voordeel te beslechten en met de overwinning aan de haal te gaan. Peter Furth deed voor de gelegenheid weer eens mee – op tweedehands bandjes – en hij verraste vriend en vijand door twee keer als derde te finishen.
Tekst: Daan Jeuken
Foto's: Tim Böhme, Gerrie Hoekstra, Boudewijn Pieters
Bescheiden veldje
Het BRL-veld ziet er traditioneel kolossaal uit, maar de elf BRL Lights waren toch wel sterk in de minderheid tegen hun grote broertjes. Tussen de elf Lights stond oude bekende Zandvoorter Peter Furth. “Het is een eenmalige actie, ik heb die auto toch nog steeds staan, dus dan vind ik het altijd wel leuk om in Zandvoort weer een keer mee te doen.
Op tweedehands bandjes van Marijn en zonder getest of zo te hebben ga ik gewoon leuk proberen te mee te rijden. Misschien dat ik later in het jaar nog een keertje meedoe als ze hier weer zijn, maar dat zien we dan wel weer.”
Nieuwe namen
Ook nieuwe namen waren er in de BRL Light. Zo debuteerde Leo Kurstjens in de klasse, na een lange carrière in de karts. “Ik heb zo’n dertien of veertien jaar gekart bij AT Motorsport. Toen die de stap maakten naar de BRL Light vorig jaar begon dat idee ook bij mij te spelen en ben ik dit jaar ook ingestapt. Ik ben hier puur uit hobby, ik verwacht geen al te grote prestaties.”
Andere debutant was Maarten Overdijk, die voorheen nog als Autosport.nl-journalist met pen en papier door de paddock liep, maar dit jaar in wist te stappen bij het Fanzonely Team. “Het is allemaal op de korte termijn geregeld, dus we zijn er eigenlijk nog niet echt klaar voor. We moeten elkaar nog allemaal leren kennen, de auto, de monteurs en de coureur, dus we gaan dit weekend gewoon zoveel mogelijk proberen te leren.”
Ideale gelegenheid
Tot slot was er nog Michel Schaap, die vorig jaar ook deelnam aan de BRL Light, maar voor dit jaar het plaatje niet rond kreeg. Echter stond de auto van Frank Gielens en Johan van Beek leeg omdat beiden met blessures te kampen hadden. Dit was voor Schaap de ideale gelegenheid om zich in de kijker te spelen bij de BRL Light. “Ik was erg blij met deze mogelijkheid want ik vind dit een geweldige klasse om in te rijden. Het veld is competitief, de auto’s zijn leuk en de sfeer is goed. De twee blessures kwamen mij nu goed uit, maar ik hoop de rest van het jaar ook nog te kunnen rijden. De eeuwige zoektocht naar geld…”
Veel rijden
Terwijl de BRL V6’en in de kwalificatie zo min mogelijk ronden probeerden te rijden, gebruikten de meeste BRL Light-coureurs de volle twintig minuten kwalificatie om maar tot een zo perfect mogelijk rondje te komen. Minder ervaring en het moeten uitwijken voor V6’en zijn toch de problemen waar verschillende Light-rijders mee te kampen hebben en dus maakten zij volledig gebruik van de beschikbare baantijd.