Retro: Groeten van het Silverstone Festival 2024

De teambaas in de Williams FW07B van Mark Hazell. Maar vergis je niet: Martin O’Connell had het Hall en Wrigley moeilijk gemaakt als hij zelf had gereden.

Het hoogtepunt van het weekend kwam pas helemaal aan het slot: die Masters Gentlemen Drivers-race met in de hoofdrollen Olivier Hart en Julian Thomas. Die elkaar om de nek vlogen na hun titanenstrijd op de millimeter.

Waarna de jonge Oli zich in de armen van zijn monteurs stortte. Zelf vond hij het de race van zijn leven, maar opmerkelijk genoeg deed Thomas óók die uitspraak. Het was het beste visitekaartje voor de historische autosport, als zelfs de verliezer zó uitgelaten is.

Adrian Newey verging het intussen een stuk minder. Samen met zoon Harrison kwam hij niet verder dan de 13e plaats, ook achter een stel andere E-types. En dat ondanks de nog altijd bijzondere aerodynamische achterklep die zo uit de windtunnel van Milton Keynes komt en op Goodwood zo veel opzien baarde. Toch was het mooi om te zien dat Newey dit evenement verkoos boven Zandvoort. De topontwerper – die ook hier weer mensenschuw bleek – is een echte liefhebber met hart voor de geschiedenis van de sport.

Nieuw talent ontdekt? Nee, Shaun Balfe en Tom Ashton stuurden een jonge vertegenwoordiger naar het onder-2-liter-podium om de beker in ontvangst te nemen. Hier krijgt hij de felicitaties van Dan Eagling, die met zijn Ginetta G4R weer vele reuzen doodde door vierde algemeen te eindigen. Giles Dawson, de uitermate getalenteerde Elan-coureur links naast hem, werd 12e algemeen, wat genoeg zegt over de krachtsverschillen.

Na een lange laatste dag was het inladen ver na achten nog bezig.

In de National Paddock waren sommigen daar in de ochtend al mee begonnen. De volgende historische afspraken zijn de Goodwood Revival en daarna de Spa Six Hours, met weer voldoende Nederlandse deelnemers.