Retro: Groeten van het Silverstone Festival 2024

Er werd nog druk gesleuteld voorafgaand aan de kwalificaties. Zeker op vrijdag zou een organisatie met OCD een reusachtige afdeling Gevonden Voorwerpen kunnen beginnen.

En hier toch echt zenuwachtig van worden…

Aan de McLaren M1B van Richard McAlpine werd nog serieus werk uitgevoerd.

Alles lag nog open en los…

Het Silverstone Festival wordt vanuit twee paddocks verreden: ’s ochtends vanuit de oude pitstraat, die nu de National Paddock heet, ’s middags vanuit de International Paddock rondom The Wing. Hier wordt de Brabham BT6 van Horatio Fitz-Simon onderhanden genomen in de nieuwe paddock, terwijl de Formule Junior vanuit de oude paddock van start gaat. Maar om de grotere teams in staat te stellen toch al hun auto’s bij elkaar te hebben, stonden sommige auto’s dus ‘verkeerd’.

Het betekende voor die coureurs – ook voor Callum Grant in zijn Merlyn Mk5/7 hier – een lang ritje over het binnenterrein, tussen alle toeschouwers door, voordat ze zich op hun verzamelplaats konden melden. Aangezien een formuleauto nog altijd niet kan toeteren, moet het waarschuwen dus gebeuren door ouderwets te ontkoppelen en even flink het gaspedaal te beroeren. We hebben menig toeschouwer zich een hoedje zien schrikken.

Even wat doorkijkjes. Hier de Ligier JSP2 van Michael Birch, die de verantwoordelijkheid is van Front Row Racing.

En hier de Porsche 997 GT3 RSR in Felbermayr-kleuren van Steve Osbourne, de auto die destijds de GT2-eer van Porsche verdedigde. En ja, dat vinden we nu nog steeds verwarrend, GT3 in een typeaanduiding terwijl de auto – zie ook de RSR-toevoeging – toch echt voor de GT2-klasse is ontwikkeld.

De dubbele rolbeugel is een bekende aanblik uit de open LMP-tijd van het eerste decennium van deze eeuw.

Deze behoort toe aan de Morgan (Pescarolo) LMP2 van Andy Cummings en Bradley Ellis, destijds op de baan gebracht door het KCMG-team van de heren Imperatori, Tung en Howson, zoals keurig staat vermeld.

Een leuk naamgrapje op de ex-Rebellion Lola-Judd B12/60 van Alan Purbrick en David Brise. Deze LMP1 werd natuurlijk gefinancierd door Zwitsers geld, dus eigenaar Purbrick vond het wel grappig om zichzelf tot ere-Zwitser uit te roepen, compleet met nieuwe voornaam.