Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

Div: Liveblog 52e ADAC Ravenol 24h-Rennen Nürburgring

Dit weekeinde vindt op de Nürburgring de 52e editie van het ADAC Ravenol 24h-Rennen Nürburgring plaats, een van de grootste autosportspektakels van Europa. Voor het eerst telt de Duitse race ook mee voor de Intercontinental GT Challenge, hoewel de belangstelling daarvoor wat tegenvalt. In totaal staan er 130 auto's aan de start en staan er nu 14 Nederlandse rijders (m/v) op de voorlopige inschrijflijst - wat uiteindelijk door enkele last-minute toevoegingen werd verhoogd naar 17. AUTOSPORT.NL volgt de activiteiten in de Eifel via een liveblog, waarin we geregeld updates plaatsen over wat er rondom de 24-uursrace gebeurt. De actie is live te volgen via de stream op de website van het evenement en YouTube, terwijl ook Viaplay de race uitzendt, deels met Nederlands commentaar.


Tekst: Willem J. Staat en René de Boer (X: @renedeboer)
Foto's: ADAC, Gruppe C, PR/archief Willem J. Staat

20.45 uur: En met de melding vanuit de organisatie dat er dit weekeinde in totaal 240.000 bezoekers getuige zijn geweest van de 24 Uur van de Nürburgring (#autosportleeft) sluiten we de berichtgeving rondom het evenement via dit liveblog af. Over twee weken zijn we in Le Mans!

20.30 uur: Naast de al gemelde Nederlandse klassezeges van Carlo van Dam, Jeroen Bleekemolen, Piet-Jan Ooms en Maxime Oosten melden we ook dat Indy Dontje de SP9 Pro-Am-categorie gewonnen heeft met de Porsche van Lionspeed GP, en dat Patrick Huisman bovenaan eindigde in de Pro-Am-categorie van Cup2, de Porsche 911 Cup-klasse, met de auto van RPM Racing onder de vlag van Krohn Racing.

Verder meiden de collega's van Sportscar365.com dat ROWE Racing protest heeft aangetekend tegen de uitslag, wat door de sportcommissarissen ter plekke is afgewezen, waarop het BMW-team vervolgens beroep heeft aangekondigd. Rowe-teambaas Hans Peter Naundorff stelt dat bij de gang van zaken rondom het voortijdig finishen van de race (de gepubliceerde uitslag vermeldt een racetijd van 23 uur, 5 minuten en 27,680 seconden voor de als eerste geklasseerde Scherer Sport PHX-Audi) niet het reglement gevolgd is. Dat schrijft voor dat de minimale pitstoptijd in geval van het staken van de race bij de rijtijd zou worden opgeteld, zoals gisteren bij de rode vlag wel gebeurde, maar vandaag bij het finishen van de race met het zwart-wit geblokt niet. Was dat wel het geval geweest, dan zou de numer 98-ROWE-BMW wellicht hebben gewonnen, omdat deze auto tijdens de safety-car-ronden vanmiddag in tegenstelling tot veel andere auto's wel alvast een pitstop maakte, om bij een mogelijke herstart in het voordeel te zijn. Wordt dus op enig moment nog vervolgd.

15.20 uur: Reacties van vier Nederlandse rijders

Piet-Jan Ooms: “De eerste keer in de 24 uur werd ik derde, dat was een stuk spannender dan nu, maar P1 is P1, dus een mooie prijs voor thuis in ieder geval.”

Larry ten Voorde: “Het ziet ernaar uit dat de 24 Uur Nordschleife tot een einde is gekomen. Ik ben toch heel blij dat ik daar rondes heb kunnen rijden. Zoals velen weten ben ik nu alweer in Italië, ik heb de tweede race van de Carrera Cup daar kunnen winnen. Fantastisch! Ik heb de uurtjes denk ik wel goed benut!”

Tom Coronel: “Ja, wel een aparte finish dit… Na acht uurtjes achter de safety-car een paar langzame ronden gereden. Het voelde natuurlijk niet echt als een juichmomentje, maar we zijn volgend jaar wel weer terug!”

Jeroen Bleekemolen: “Jaaaaa! Overwinning, top, helemaal goed! Een superrace gehad. Het was natuurlijk geen normale race, we hebben niks fout gedaan, voorsprong gepakt en ik denk ook dat als het een normale race was geweest absoluut favoriet voor de overwinning. Het team heeft aardig wat traantjes in de ogen hier, ze doen voor het eerst mee, dus wel heel cool om te zien. Die zijn echt helemaal blij. Nu op naar het feestje!”

240602 Finish Scherer
De Scherer Sport PHX-Audi van Frank Stippler, Christopher Mies, Ricardo Feller en Dennis Marschall wordt als winnaar afgevlagd

15.05 uur: De overwinning gaat naar Frank Stippler, Christopher Mies, Ricardo Feller en Dennis Marschall met de Audi R8 LMS GT3 evo II van het team Scherer Sport PHX. Voor Audi is het de zevende overwinning bij de Duitse klassieker na 2012, 2014, 2015, 2017, 2019 en 2022. Het team onder leiding van Christian Scherer en Axel Randolph is de voortzetting van het team Phoenix Racing, dat eerder de race in 2000 (Porsche), 2003 (Opel), 2012, 2014, 2019 en 2022 (telkens met Audi) won.

De Manthey-Porsche met Laurens Vanthoor, Thomas Preining, Kévin Estre en Ayhancan Güven eindigt als tweede, voor de RMG-BMW met Dan Harper, Max Hesse en Charles Weerts.

240602 Herstart Cupra
De herstart onder mist beloofde weinig goeds voor een normaal einde van de wedstrijd.

15.00 uur: Vanuit de organisatie een lijst van de klassewinnaars, onder voorbehoud van protesten en technische controle. Dat betekent dat er met Maxime Oosten, Carlo van Dam, Jeroen Bleekemolen en Piet-Jan Ooms drie Nederlandse klassewinnaars zijn.

AT2: #320 Halder / Smudo / Bollerslev / von Löwis of Menar (Porsche 911 GT3 Cup (992))
AT3: #50 Leuchter / Kristoffersson / Hammel / Otto (VW Golf GTI Clubsport 24h)(Bester Teilnehmer Alternative Treibstoffe)
M240i: #650 Markert / Mijatovic / Stahlschmidt / Deißler (BMW M240i Racing Cup)
Cup2: #103 Kaya / Piana / Scheerbarth / Stursberg (Porsche 911 GT3 Cup (992))(Bestes Cup-Fahrzeug)
Cup3: #959 Eichenberg / Grosse / Grütter (Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (Typ 982))
SP10: #188 Oosten / Wüstenhagen / Hancke / Stegmann (BMW M4 GT4 (G82))
SP11: #55 Hofer / Gebhardt / Vettel / Dörr (KTM X-Bow GT2)
SP3: #275 Müller / Groth / Becker (BMW 318ti (E36))
SP3T: #317 Cooper / Fischer / Kragenings / Sauerbrei (MINI John Cooper Works Pro )
SP4: #152 Oepen / Launhardt / Köppert (BMW 325CI)
SP4T: #88 van Dam / Schrick / Sasaki / Kubo (Subaru WRX )
SP6: #207 Kroll / Prinz / Prinz / Mühlenz (BMW M3 CSL (E46))
SP7: #80 Neuffer / Sacchi / Ruhrmann / Knötschke (Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (Typ 982))
SP8T: #145 Glock / Scheider / Bleekemolen / Cate (BMW M4 GT4 (G82))
SP9: #16 Stippler / Mies / Feller / Marschall (Audi R8 LMS GT3 evo II)
SP-X: #706 Mutsch / Mailleux / Arnold / Ledogar (SCG 004c)
TCR: #831 Gottsacker / Filippi / Wilkins / Morris (Hyundai Elantra TCR)(Bester Fronttriebler)
V4: #711 Müller / Müller / Hausmeier / Fischer (BMW 325i)
V5: #444 Korn / Korn / Korn / Faßbender (Porsche Cayman CM12)
V6: #416 Rings / Schaflitzl / Schambony / Munhowen (Porsche 911 Carrera)(Bestes Serienfahrzeug)
VT2-Front: #495 Füting / Jung / Robertz / Unland (Cupra Leon KL )
VT2-Heck: #504 Ooms / Theiß / Baar / Seki (BMW 330i)
VT3: #599 Van Vooren / Schönfelder / ter Haar / Wirtz (BMW 335i)



240602 Nebel 1450

14.50 uur: In de pitbox van Scherer Sport PHX vallen de teamleden elkaar in de armen. Vanuit de wedstrijdleiding komt het bericht dat er niet meer opnieuw gestart gaat worden, omdat de mist op meerdere plaatsen te dik is en er ook geen zicht is op verbetering. Het veld is bezig aan de vijfde ronde achter de safety-car, als die voltooid is kan het klassement worden opgemaakt.

52. ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2024 - Foto: Gruppe C Photography

13.30u Eindelijk worden de motoren voor vijf ronden achter de safetycar opgestart. Vijf ronden achter de safetycar betekent ongeveer een uur Nordschleife. Mocht de wedstrijd vrijgegeven worden dan betekent dit een sprint van slechts één uur.

52. ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
De wielen kunnen eindelijk gemonteerd gaan worden. Wordt het een Sprint of is het einde wedstrijd?


13.00u Om 13.20u wordt het 10 minuten bord aan de deelnemers getoond. Vanaf 13.30u worden er vijf verkenningsronden gereden waardoor alle deelnemers in de gelegenheid gesteld worden om het vereiste aantal ronden af te leggen. Mocht het onder deze verkenningsronden opklaren dan wordt de wedstrijd definitief vrijgegeven. Anderzijds wordt definitief afgevlagd.

52. ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2024 - Foto: Gruppe C Photography
Heel veel interviews maar ook toch mooie achtergrondinformatie van rijders en teams gedurende deze enorme lange onderbreking. 

12.20u wedstrijdleider Walter Hornung geeft bekend dat de mogelijkheid bestaat dat er tegen 14.00/14.15u gestart kan worden na contact met het eigen lokale weerstation. Organisatorisch bestaat er nog een ander probleem dat rijders nog twee ronden moeten afleggen om aan de volledige afstand te voldoen. Anderzijds moeten rijders die niet meer verder willen zich twee uur voor het einde van de wedstrijd bij de wedstrijdleiding afmelden.

240702 Finale VLN
Een soortgelijke situatie deed zich bij de VLN Finale 2014 voor. Na enkele ronden onder safetycar gereden te hebben ging de wedstrijd gewoon door en in de AMG Arena werd wel het licht aangedaan. Het hielp natuurlijk niet veei maar het Bentley debuut ging gewoon door.Incidenten deden zich overigens niet voor.

11.45u Wat de Nürburgring betreft hebben we even in de archieven gekeken. Bij de VLN Finale in 2014 deed zich een soortgelijke situatie voor. Op de Nordschleife was er voldoende zicht en licht maar op het Grand Prix gedeelte bleef het de gehele dag vrij nevelig/mistig. De toenmalige wedstrijdleiding zette het licht toch op groen. Mogelijk vanwege het Bentley debuut. Er deden zich ondanks deze situatie geen noemenswaardige incidenten voor.

52. ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2024 - Foto: Gruppe C Photography



12.00u
Mededeling van de wedstrijd. Geen verandering in de situatie. Volgende mededeling 12.30u

11.30u De wedstrijdleiding maakt bekend dat er zich nog geen veranderingen hebben voorgedaan maar het evenement duurt tot 16.00u. Dit betekent dat het niet wordt afgelast maar het geeft de wedstrijdleiding de tijd om op elk gewenst moment de wedstrijd te starten.

10.30u De gedeeltelijk uitgebrande Audi van Dupré is gedurende de nacht opnieuw opgebouwd en zak opnieuw starten. De wedstrijdleiding deelt mede dat er zich geen veranderingen in de weersomstandigheden voordoen. Meer nieuws om 11.00u

10.00u De wedstrijdleiding maakt bekend dat er op de Nordschleife voldoende zicht is in tegenstelling tot het Grand Prix gedeelte.Zodra het daar eventueel opgeklaard is of voldoende zicht is kan gestart worden. Zodra er hier onder normale omstandigheden gereden kan worden begint er een 10 minuten Countdown en begint de opwarmronde die als wedstrijdronde meegeteld wordt.Nadere infor om 10.30u. De wedstrijdleiding maakt duidelijk dat de wedstrijd alleen vrijgegeven wordt als er onder normale omstandigheden geracet kan worden.

9.30u De auto's rijden in de startopstelling maar het kan nog even duren voordat groen wordt gegeven want op het Grand Prix gedeelte is het nog steeds flink mistig. Om 10.00u volgt nader nieuws. De wedstrijdleiding maakte verder bekend dat er onder safetycar gestart gaat worden.

9.00u De wedstrijdleiding maakt bekend dat de pitlane om 9.30u opengaat. Webcams van de Nürbrugring laten echter zien dat het op sommige gedeeltes nog steeds flink mistig is.

8.10 uur: Update vanuit de wedstrijdleiding: omdat de dichte mist blijft hangen, is het nog steeds niet in te schatten wanneer de race kan worden hervat. Een volgende aankondiging is beloofd voor 9.00 uur.

7.45 uur: Het is zeker niet de eerste keer dat de 24-uursrace op de Nürburgring vanwege de omstandigheden moet worden onderbroken. Voor het eerst gebeurde dat in 1992, als gevolg van zware regenval. Destijds moest zelfs het ondergelopen baangedeelte Karussell door de brandweer worden leeggepompt. Vanwege een blikseminslag functioneerden ook de brandstofpompen in de pitstraat niet meer. Twee jaar later, in 1994, was er een onderbreking van drie uur, nadat vanwege zware storm meerdere bomen in de bossen rondom het circuit waren omgevallen.

2024U 2016 3
In 2016 werd de Groene Hel ook door de weergoden geteisterd. Nieuw is het niet.

In 2007 moest de start vanwege zware regenval bijna twee uur worden uitgesteld. In de nacht volgde nog een onderbreking van vijfenhalf uur, opnieuw vanwege regen. In 2013 was zware regenval de reden dat er in Schwalbenschwanz en Pflanzgarten niet meer gereden kon worden, bovendien was er dichte mist bij Fuchsröhre. De race werd in de late avond gestopt en pas om 8.00 uur weer hervat.

240602 Herstart 2016
Herstart laat in de avond 2016.

De onderbreking in 2016 vanwege een plotselinge hagelbui op zaterdagmiddag, circa een uur na de start, herinneren velen zich waarschijnlijk nog. Auto’s kwamen op de heuvelop-passages niet meer omhoog Het duurde zo’n anderhalf uur voordat de hagel gesmolten was en alle auto’s terug waren in de pitstraat. Omdat er ook reparatie van diverse auto’s nodig is, wordt de race pas in de avond voortgezet.

240602 24U 2018 2
Eén van de laatste foto's uit 2018. Daarna werd er eigenlijk nog nauwelijks gereden.


In 2018 wordt de race met nog drieënhalf uur te gaan op zondagmiddag stilgelegd vanwege dichte mist. Na zo’n twee uur wordt het laatste deel nog verreden als een sprint van 90 minuten. Twee jaar later was het opnieuw raak: vanwege zware regenval in de nacht werd de race zevenenhalf uur lang onderbroken. De race in 2021 is zelfs de kortste editie die tot nu toe verreden werd. Vanwege hardnekkige mist werd de race om 21.30 uur op zaterdagavond onderbroken en kon pas op zondag rond de middag weer worden hervat. In totaal lag de wedstrijd 14,5 uur lang stil.

7.30 uur: Ondertussen was de wedstrijdleiding ook nog actief met het onderzoeken van diverse incidenten en overtredingen. Een van de straffen die werden uitgesproken betreft het Cerny Motorsport-team, waarmee ook Jeroen Bleekemolen met de BMW M4 GT4 in actie komt in de SP8T-klasse. Het team heeft de leiding in de klasse in handen, maar kreeg twee tijdstraffen, een van 45 seconden en een van 80 seconden, vanwege twee overtredingen van code-60.

240602 Mist

zondag 7.00 uur: Informatie vanuit de wedstrijdleiding is dat er vanwege de aanhoudende mist op en rondom de Nürburgring nog geen nieuwe starttijd kan worden voorzien. Volgende bericht om 8.00 uur.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet