Retro: Groeten uit Portimão van het Algarve Classic Festival 2023
Een van de fraaiste auto’s uit het HGPCA-veld, de BRM P261 (chassisnummer 2, voor de liefhebbers) van de Zwitser Philipp Buhofer.
Bij Hall & Hall moesten ze extra hard werken om deze Elan weer goed aan de praat te krijgen. Het werden uiteindelijk twee motorwissels voordat het team ontdekte dat ze tijdens het vorige weekend op Jérez een vat met foute benzine hadden gekregen, zo vertelde coureur Stephan Jöbstl ons. Net op tijd voor de Masters Gentlemen Drivers en de GTSCC-race liep de auto weer als een zonnetje.
Waar het allemaal ietsje langzamer ging: bij de lokale organisatie. Inschrijven duurde deze donderdag gemiddeld acht minuten per coureur, wat een enorme rij op de galerij opleverde. Voor de meeste coureurs liep de wachttijd uit tot meer dan een uur.
Nog even op zoek bij de HGPCA…
… want ook daar konden we een Nederlandse deelnemer begroeten. Michel Kuiper was weer van de partij met zijn Brabham BT4 – met verse Colotti-bak nadat op Spa de behuizing was gescheurd. Kuiper kende het circuit nog niet, dus hoe zou hij het gaan doen?
We beginnen op vrijdag met de eerste rijdersbriefing van de Masters. Daar is iedereen dus meteen goed wakker.
Nog niet bij de lokale middenstand: zelfs voor Portugezen is het nog iets te vroeg voor warm varkensvlees en bier… En één verdieping hoger is het licht ook nog uit. We kwamen er weer eens achter dat in het zuiden de klok soms een paar uur achterloopt op die in het noorden: het mediacentrum bleef gesloten tot ná de eerste F1-kwalificatie en de schermen van de tijdwaarneming bleven er uit tot 11 uur, terwijl er tot half 12 geen licht was op de toiletten…
Toch blijft het een prachtig circuit, waar de Algarve met recht trots op mag zijn.
Zeker als je in het ochtendzonnetje de F1-auto’s over de ene na de andere heuvel ziet vliegen.