DTM: Op bezoek bij Manthey Racing, kraamkamer voor succes

Manthey Racing is onlosmakelijk verbonden met Porsche. Titels in de Supercup, vijf overwinningen in de 24-uursrace op de Nürburgring, successen in de 24-uursraces van Spa-Francorchamps en Le Mans, de GTE-Pro-wereldtitels in het FIA WEC en dit seizoen ook succes in de DTM. Porsche heeft sinds 2013 een belang van 51 procent in Manthey Racing, dat wordt geleid door de broers Martin en Nicolas Raeder, met oprichter Olaf Manthey als adviseur. AUTOSPORT.NL benutte het DTM-evenement op de Nürburgring voor een bezoek aan Manthey Racing in het nabijgelegen Meuspath.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, Manthey Racing (1), archief Porsche AG (1), ADAC (1)
Wie wel eens bij de Nürburgring geweest is, kent ongetwijfeld het tankstation Döttinger Höhe, gelegen langs de doorgaande weg B258, die evenwijdig aan het lange rechte stuk van de Nordschleife loopt. Tot een jaar of 30 geleden waren daarachter slechts weilanden, tot aan het dorpje Drees. Sindsdien is daar het Gewerbepark am Nürburgring verrezen, een bedrijventerrein dat nog steeds uitdijt en plaats biedt aan tal van ondernemingen, die allemaal op de een of andere manier met de autosport in het algemeen en het beroemde circuit in de Eifel in het bijzonder verbonden zijn.

Successen in de Porsche Supercup (hier Patrick Huisman, vier keer kampioen) waren een belangrijke factor in de groei van Manthey Racing.
Samen met Phoenix Racing van Ernst Moser, inmiddels verkocht en omgedoopt tot Scherer Sport PHX, was Manthey Racing van Olaf Manthey, oud-DTM-coureur en in 1990 de eerste kampioen in de Duitse Porsche Carrera Cup, het eerste team dat daar zijn onderkomen liet bouwen. Inmiddels is Manthey Racing, met vijf gebouwen en meerdere terreinen op het industrieterrein, een van de grootste spelers aldaar. “We komen constant ruimte tekort, zo snel groeien we”, zegt Martin Raeder, een van de twee directeuren. “Binnenkort starten we weer een groot nieuwbouwproject, zodat we weer verder kunnen.”
Het meest prominente gebouw is de start van onze rondgang. Het complex met de glazen façade en het niet te missen opschrift “Manthey” en “Porsche” bevindt zich aan de rotonde aan de noordzijde van het industrieterrein, al ontneemt de nieuwbouw van Bilstein op de rotonde inmiddels voor een deel het zicht. Hier is het Porsche Service Zentrum Meuspath. “We doen hier alles wat er bij elk ander Porsche Zentrum gebeurt, behalve verkoop van auto’s”, aldus Martin Raeder. “Wie dus een onderhoudsbeurt voor een Taycan of een Cayenne nodig heeft, kan ook bij ons terecht, al zal het niet echt verbazen dat de nadruk ligt op de sportieve modellen.” Dat blijkt ook op de overvolle parkeerplaats voor en naast het gebouw (“Liever geen zichtbare kentekens, dat vinden niet alle eigenaren even leuk”), waar Porsches-met-vleugels de boventoon voeren.
Zomaar een paar trofeeën, van de 24-uursraces op de Nürburgring en Le Mans en de DTM-race op de Norisring.
Op de benedenverdieping is de centrale ontvangstbalie met daarachter de Hugo Emde-Trofee, de wisselbeker van de 24-uursrace op de Nürburgring. “Dat was een wisselbeker, maar als je drie keer won, mocht je hem houden, dus nu staat die hier”, wijst Martin Raeder trots. “Dat hebben ze sindsdien trouwens afgeschaft.” Er is ook een uitgebreide shop met merchandise plus een aantal kantoren en bureaus. Erachter zijn de werkplaatsen, inclusief een aparte ruimte voor het werken aan elektrisch aangedreven Porsches, plus een ruimte voor cleaning en detailing.
Shop met merchandise en lifestyle-artikelen.
Op de eerste etage wordt aan schade-auto’s gewerkt. Omdat het gebouw tegen een helling aan ligt, kunnen schade-auto’s via de helling naar boven worden gereden en aan de achterkant via een parkeerdek naar binnen. “Alleen uitdeuken en spuiten doen we niet zelf, dat besteden we uit aan specialisten”, zegt Raeder. Met de Nürburgring in de buurt komen er nog wel eens Porsches met schade binnen. “In vrijwel alle gevallen wordt die gerepareerd”, benadrukt hij. “Je praat bij Porsches over een flinke waarde, dus zelfs als de schade aanzienlijk is, is het doorgaans toch de moeite om die te laten herstellen. Dat betekent natuurlijk ook dat de lat hoog ligt. We werken samen met ervaren specialisten, al zitten die soms een stuk verder weg. Zo hebben we een spuiter ergens in de buurt van Stuttgart, die ook vaak in opdracht van de fabriek werkt.”
De gebroeders Raeder, destijds nog met hun eigen bedrijf annex raceteam Raeder Automotive, planden het nieuwbouwpand in 2011 samen met onderstelspecialist KW, met het idee een deel ervan te verhuren aan externe partijen. “Nu hebben we zelf alle ruimte hard nodig, maar we bieden wel volledige KW-service, revisie van schokdempers, waarvan alle bedrijven hier op het industrieterrein en in de wijde omgeving gebruik maken”, vertelt Martin Raeder. Aan de zijkant van het gebouw valt een rij garageboxen op. “Ja, dat is ook een heel populaire activiteit”, vervolgt hij. “We bieden klanten de mogelijkheid om hier hun auto’s te stallen, dichtbij de Nürburgring. Verspreid over meerdere locaties hebben we in totaal 100 van die boxen die we verhuren. We hebben een lange wachtlijst, klanten van heinde en verre maken er gebruik van: Scandinavië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Oost-Europa… Als ze dat willen, doen we tussentijds ook onderhoud, remmen, banden en wat er verder nodig is.”