DTM: Op bezoek bij Manthey Racing, kraamkamer voor succes

Een 918 Spyder doet dienst als safety-car voor de Porsche Track Experience.
De volgende hal is het ex-Galladé-gebouw, waar productie van onderdelen plaatsvindt. “Hier liever geen foto’s”, luidt het verzoek. Met behulp van geavanceerde machines kan van alles uit metaal worden gedraaid en gefreesd. “Soms gebeurt het wel eens dat er tijdens een raceweekeinde een verandering van de ‘balance of performance’ nodig zijn en dat er dan opeens grotere of kleinere restrictors voor de luchtinlaat nodig zijn. Die kunnen we hier bijvoorbeeld maken”, laat Raeder zien. “Een of twee keer per jaar stapt er dan iemand met zulke onderdelen het vliegtuig in, als het verder weg is. Onze medewerkers wonen vrijwel allemaal in de buurt, die kunnen we ook ’s avonds bellen om in te springen als het nodig is. Dat kan bijvoorbeeld bij een grote onderneming als Porsche niet. Alles tot zo’n 100 stuks kunnen we hier prima in eigen beheer.” Aan een van de wanden hangt een poster die is gemaakt ter gelegenheid van het winnen van de titel in de Porsche Supercup 1997 door Patrick Huisman, die met Manthey Racing vier jaar op rij kampioen werd, een record dat nog steeds standhoudt.

Manthey Racing ontwikkelde een eigen lichtgewicht drinksysteem voor lange-afstandsraces.
Het achterste gedeelte van de hal is het logistiek centrum, waar de stellingrijen de namen dragen van bochten op de Nürburgring-Nordschleife: Pflanzgarten, Ex-Mühle… “Er komen zo’n 100 pakketten per dag binnen en we sturen er zo’n 60 tot 70 per dag uit”, vertelt Raeder. “Daarbij bieden we onze klanten echt een heel ruime keuze. Het is niet zo dat mensen een auto kopen en dan nog alles elders erbij moeten zoeken, wij leveren ook dingen als pitborden, luchtdrukflessen, bandentrolley’s, noem maar op. Allemaal volgens strenge kwaliteitseisen, dat spreekt voor zich, allemaal ‘plug and play’.”

911’s en Caymans in Cup-uitvoering worden vrijwel allemaal door Manthey getest en klaargemaakt voor aflevering.
Verder gaan we, weer de straat over, de volgende gebouwen. De eerste hal staat vol met gloednieuwe 911’s in Cup-uitvoering, plus een paar Caymans op hefbruggen. “Die komen gewoon van de band tussen de reguliere productiemodellen, de 911’s in Zuffenhausen en de Caymans in Osnabrück”, aldus Raeder. “Dan worden ze allemaal naar ons in Meuspath getransporteerd. Wij checken ze helemaal, meten en wegen alles na, voeren waar nodig kleine correcties door. En dan, voordat de auto’s worden uitgeleverd, onderwerpen we ze aan een laatste test op de Nürburgring. Dat doen we één of twee keer per week, met tien tot twintig auto’s tegelijk. Handig, als je een circuit voor je deur hebt!” Dankzij een speciale toestemming van de lokale autoriteiten mogen de raceauto’s vanaf het industrieterrein zelfs over de openbare weg naar het circuit, twee kilometer, in een gesloten konvooi, met begeleidende voertuigen ervoor en erachter en mits de auto’s zijn voorzien van een oranje zwaailicht. Ongetwijfeld een mooi schouwspel!
Cup-auto’s voor overzeese bestemmingen worden meestal in Weissach getest en per container op zeetransport gezet, maar auto’s die voor Europese klanten bestemd zijn, komen doorgaans via Manthey Racing in Meuspath. “Zo’n 250 per jaar”, zegt Raeder, “en soms komen er wel vijf op een dag. Logistiek vereist dat de nodige zorgvuldigheid, want we moeten zorgen dat de doorstroming doorgaat en zijn daarom altijd blij als we hier in de buurt terreinen vinden voor stalling.”