Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Op bezoek bij Manthey Racing, kraamkamer voor succes

Manthey 10
Logistiekhal voor het eigen raceteam, vrijwel alles in flightcases.

Op hetzelfde perceel bevindt zich een logistiekhal voor het eigen raceteam van Manthey. Op de vloer is een rechthoekig vlak gemarkeerd dat precies de afmetingen van een 40-voet zeecontainer heeft: 12 x 2,44 meter. Op stellingen tot aan het dak staan flightcases: de complete inrichting van een pitbox en een commandostand aan de pitmuur is hier ondergebracht voor gebruik tijdens races. Jarenlang runde Manthey onder de vlag van het Porsche GT Team de inzet van de fabrieks-911 RSR’s in de GTE-divisie van het FIA WEC, vanaf volgend jaar zet het team de geplande twee 911 GT3 R’s in de nieuwe GT3-klasse in het WEC in, zoals Porsche recentelijk aankondigde.

Manthey 11
Werkplaats voor de Manthey-raceauto’s in DTM en de lange-afstandsraces.

Dit jaar bestaan de activiteiten van Manthey Racing op het circuit voornamelijk uit het runnen van twee 911’s in de DTM voor fabriekscoureurs Thomas Preining en Dennis Olsen, plus de inzet van de geel-groene “Grello”-911 tijdens de 24-uursraces op de Nürburgring en Spa-Francorchamps onder de vlag van Manthey EMA in het kader van de samenwerking tussen Manthey Racing en het Australische EMA Motorsport. Die auto’s worden in de naastgelegen hal onderhouden en geprepareerd, maar omdat ons bezoek tijdens het DTM-weekeinde op de Nürburgring plaatsvindt, is de hal leeg. Aan de wanden hangen wat souvenirs uit eerdere seizoenen, onder andere de grote borden die we kennen vanuit de pitstraat in Le Mans en carrosseriedelen van succesvolle 911 RSR’s. Er zijn geen hefbruggen. “We zetten de auto’s op stalen steunen, zo’n 50 cm boven de grond. Dan kan er prima aan worden gewerkt. Op het circuit heb je in de pitbox immers ook geen hefbruggen”, zegt Martin Raeder.

Manthey 12
Achterspoiler met handtekeningen van Porsche Motorsport als geschenk voor de opening van het eerste gebouw op 14 oktober 2000.

De laatste bestemming is de werkplaats waar de Manthey-kits voor straat-Porsches worden ingebouwd. Ook hier is met het oog op privacy en de bescherming van intellectueel eigendom fotograferen niet gewenst, maar Stefan Mages van de ontwikkelingsafdeling geeft graag en met hoorbaar enthousiasme tekst en uitleg bij de 911 met Manthey-kit in het opvallende blauw dat inmiddels een soort huiskleur voor de snelle Manthey-Porsches op kenteken is geworden. “We werken aan meerdere aspecten van de auto: onderstel, aerodynamica, remmen”, legt hij uit. “Natuurlijk is de rondetijd op de Nordschleife een belangrijke graadmeter, iets waaraan ook klanten en potentiële kopers veel waarde hechten, maar de rondetijd zegt niet alles: het gaat ook om de handling en de duurzaamheid. Blijft het allemaal wel heel, hoe lang kan ik ermee rijden?”

Manthey 13
Manthey-911 waarmee een nieuw ronderecord op de Nordschleife werd gevestigd.

De enorme achtervleugel op de blauwe 911 valt natuurlijk direct op. De wielen zijn voorzien van ronde afdekplaten uit koolstofvezel, die zo ongeveer het halve oppervlak beslaan. “Dankzij die vleugel hebben we 50 procent meer neerwaartse druk op de achteras, terwijl we met die afdekkingen van de wielen turbulenties voorkomen en daardoor de luchtstroom veel stabieler maken”, aldus Mages. “Hetzelfde geldt aan de voorkant: daar is de lip onder de voorspoiler 30 millimeter langer, maar alleen een kenner ziet dat.” Een volledige kit voor de actuele 911 komt op een meerprijs van zo’n 35.000 Euro bovenop de catalogusprijs. En mag dat allemaal? “De TÜV is onze voornaamste tegenstander”, lacht Mages, “maar we hebben inmiddels een heel goede verstandhouding en we weten heel goed wat er allemaal kan en mag. Voor de goedkeuringen werken we ook nauw samen met Porsche, we doen geen dingen die Porsche niet zou goedkeuren of waardoor er discussie zou ontstaan. Daarvoor kennen we Porsche ook heel goed, dingen waarvan we van tevoren al weten dat ze die niet willen, daar komen we ook niet mee aanzetten.”


Manthey 14
Voor de afsluitbare en beveiligde garageboxen die Manthey verhuurt, bestaat een lange wachtlijst.

Manthey-kits kunnen ondertussen al bij veel Porsche-dealers wereldwijd worden ingebouwd, als medewerkers daarvoor een speciale training hebben gevolgd. “Een volgende stap zou misschien zijn dat we zo’n inbouw al in de fabriek kunnen doen, en niet eerst weer zaken uit een kant-en-klare Porsche hoeven te demonteren, dat zou het nog efficiënter maken, maar dat is iets om misschien in de toekomst een keer naar te kijken”, zegt Mages. Ideeën zijn er bij Manthey nog genoeg, zoveel is wel duidelijk. Onlangs werd de 300e medewerker verwelkomd, de groei is enorm. “Sinds 2013 groeien we elk jaar met zo’n 30 procent”, zegt Martin Raeder. “Heel eerlijk, we hadden zelf ook niet gedacht dat het allemaal zo’n vlucht zou nemen. Binnenkort starten we weer met een omvangrijk nieuwbouwproject met kantoren, meer ruimte voor de technische ontwikkeling en stallingsruimte. En we hebben nog zo’n 40 vacatures. Goed personeel is altijd welkom!”

DTM, 5. + 6. Rennen Norisring 2023 - Foto: Gruppe C Photography
De beide Manthey-Porsches van Thomas Preining en Dennis Olsen zijn dit seizoen succesvol in de DTM.

Van tevoren was verteld dat we zo’n twee uur voor de rondleiding moesten uittrekken, maar aan het einde van onze ontdekkingsreis zijn we al bijna drie uur verder. Tijd om er een punt achter te zetten, want we hebben nog andere verplichtingen op het circuit, waar het DTM-raceweekeinde aan de gang is. Ook dat loopt goed: halverwege het seizoen, na vier van de acht raceweekeinden, voert Manthey-Porsche-coureur Thomas Preining de tussenstand van het rijdersklassement aan. Natuurlijk weet je in de autosport nooit iets zeker, maar de kans is zeer reëel dat dit het volgende succes op de lange erelijst van Manthey Racing wordt. De passie voor Porsche is er onmiskenbaar, of het nu om raceauto’s, “trackday tools” of om Porsches voor het normale wegverkeer gaat.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet