24h Le Mans: Live-verslag 91e 24 Heures du Mans
Het kan en zal niemand ontgaan zijn: dit weekeinde vindt in Le Mans de 91e editie van de 24 Uur van Le Mans plaats, waarbij tevens het 100-jarig jubileum van de race gevierd wordt. AUTOSPORT.NL is ter plekke en doet dit weekeinde verslag van de activiteiten op de inmiddels gebruikelijke live-manier, met de nieuwste bijdragen steeds bovenaan.
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer), Vincent Bruins (Twitter: @vincentjbruins), Willem J. Staat
Foto’s: ACO, Porsche AG, Frits van Eldik, Bob van der Wolf, Rolex, PR, Rebocar/R. de Boer e.a.
16.02 uur: Voor het eerst sinds 1965 (Masten Gregory, Jochen Rindt en Ed Hughus, Ferrari 250 TR) heeft Ferrari weer de 24 Uur van Le Mans gewonnen. Met nog meer dan vijf uur te gaan nam de Ferrari van het AF Corse-fabrieksteam met het startnummer 51, bestuurd door Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovonazzi, de leiding over en stond die vervolgens niet meer af. Daarmee was de overwinning bij de eerste deelname van Ferrari als fabrikant in Le Mans sinds 1973, een feit. Het is de tiende overwinning voor Ferrari in Le Mans. In de LMP2-klasse ging de overwinning naar het Poolse Inter Europol Competition met rijders Jakob Smiechowski, Albert Costa en Fabio Scherer. In de GTE-Am-klasse was er Nederlands success dankzij Nicky Catsburg, die samen met zijn teamgenoten Ben Keating en Nico Varrone in de Corvette de klasse won. Met de derde zege van het seizoen is het trio vanwege de dubbele punten in Le Mans daarmee al bijna zeker van de wereldtitel in de klasse.
Later meer.
8.00 uur: Met nog acht uur te gaan is het aan de kop van het veld stuivertje wisselen tussen de nummer 51-Ferrari (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) en de nummer 8-Toyota (Buemi/Hartley/Hirakawa). Daarachter rijden de beide Cadillacs, de nummer 2 (Bamber/Lynn/Westbrook) voor de nummer 3 (Bourdais/Van der Zande/Dixon), waarbij laatstgenoemde al een ronde achterstand heeft.
De nummer 3-Cadillac van Renger van der Zande
Van der Zande reed aan het einde van de nacht en berichtte: “Een ongelooflijke stint weer, mooi om mee te maken, de nacht uit te rijden. Ik reed een gat van ongeveer 30 seconden naar de Porsche dicht, we streden constant om de vierde, vijfde plek. Het is ongelooflijk leuk om alleen op het lange rechte stuk met je Cadillac te racen. Het is mooi om de vergelijking met Porsche te zien: wij zijn bij het remmen en aan eind van het rechte stuk, zij zijn wat sterker in de snelle bochten en ook bij de full-course yellow kunnen zij de banden wat sneller op temperatuur krijgen, waardoor ze daar weer net iets wegreden. Ik had een set soft-banden, want we moesten door een paar softs heen omdat we niet genoeg mediums hebben. Dat betekende dat ik drie stints op softs moest rijden, dus ik moest echt een beetje mijn banden managen vanaf de eerste naar de tweede en de derde stint. Dat ging wel goed, maar tijdens de laatste stint waren mijn banden wel helemaal weg. Nu zit Séb (Bourdais, red.) in de auto, dan Dixon nog een keer en ik denk dat ik de finish doe.”
De nummer 3-Cadillac kende eerder al het nodige tijdverlies, ondermeer ook door een minuut tijdstraf vanwege een te lage bandenspanning, en verloor in het elfde uur nog meer tijd toen Sébastien Bourdais in botsing kwam met Rui Andrade in de nummer 41-WRT-LMP2 in de Ford-chicane, waardoor Bourdais in de rondte ging.
De nummer 94-Peugeot (Duval/Menezes/Müller) rijdt op de vijfde plaats, nadat de nummer 6-Porsche van de baan raakte en in de pits nagekeken wordt.
In LMP2 leidt de Inter Europol-auto nummer 34 (Smiechowski/Costa/Scherer) na een tot dusver relatief onopvallende race, voor de nummer 41-WRT-Oreca (Andrade/Delétraz/Kubica) en de nummer 30-Duqueine-auto (Jani/Binder/Pino). Ook Panis Racing (Maldonado/Van der Helm/Van Uitert) zit er als vierde nog goed bij. De andere WRT-auto, de nummer 31 (Gelael/Habsburg/Frijns) rijdt op de zevende plaats in de klasse.
De Iron Dames-Porsche voert de GTE-Am-klasse aan
In GTE-Am, waar al veel uitvallers te noteren waren, heeft de Iron Dames-Porsche (Frey/Bovy/Gatting) de leiding in handen, voor de nummer 57-Kessel Racing-Ferrari (Kimura/Huffaker/Serra) en de nummer 56-Project 1-AO-Porsche (Hyett/Jeanette/Cairoli). De Corvette Racing-Corvette, in de eerste helft van de race wat teruggevallen, rijdt op de vierde plaats in de klasse.
7.30 uur: Na een paar uur slaap, scheren en douchen en een kop koffie en een croissant met dank aan een bevriende horlogefirma zijn we weer terug op plek 2.144 in het perscentrum van Le Mans. Zometeen een update van de stand van zaken. Een mooie zonsopkomst was er vanmorgen helaas niet, daarvoor is het te bewolkt, maar het weer is in ieder geval beter dan aanvankelijk voorspeld.