Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Voorbeschouwing Bathurst 1000 met chassisnrs.. Regen spelbreker?

Na Monaco, Le Mans, Indianapolis, 24 U Nürburgring, dit weekend de vierde grootste autorace ter wereld. De jaarlijkse Bathurst 1000 op het fenomenale circuit van Mount Panorama. Een historische wedstrijd waarin het Holden tijdperk definitief wordt afgesloten. GM heeft de Holden-productie al een tijdje geleden stilgelegd. Zoals bekend wordt de Holden volgend jaar door de Camaro ZL1 vervangen. Bij Ford werd Falcon enkele jaren geleden al door de Mustang vervangen. In 2023 wordt het dus Mustang versus Camaro, waarbij het Supercarkampioenschap definitief tot het zoveelste GT-kampioenschap getransformeerd wordt. De nieuwe Ford Mustang maakt in handen van legende Dick Johnson a.s. weekend zijn allereerste rondjes op "The Mountain" waar de weersvoorspellingen helaas niet goed zijn. Kanshebbers zijn er overigens genoeg. Mochten er zich verzamelaars onder de lezers bevinden dan is het altijd interessant te weten welke auto een history heeft toch?

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: DJR Shell V Power Racing/Penrite/Red Bull Ampol Racing/PR/archief autosport.nl

2022 Broc Feeney
Garth Tander registreerde de snelste tijd van de dag met dit chassis.

Voorbeschouwing Bathurst 1000. Regen spelbreker?
Shane van Gisbergen is dit jaar natuurlijk de grote favoriet om voor het Red Bull Ampol Racing Team op Mount Panorama te scoren. SVG vormt samen met oud kampioen Garth Tander een combinatie. In 2020 behaalde de inmiddels 45-jarige Tander samen met SVG zijn vierde overwinning. Voor SVG betekende het toen de allereerste. Een uiterst sterke combinatie dat met Holden-chassis 888A-054 rijdt. Deze auto werd in 2020 geleverd en behoort tot het meest succesvolle chassis in de geschiedenis van de Supercars tot nu toe. Won in handen van SVG de titel vorig seizoen. SVG wordt voor de toekomst overigens gelinkt aan een NASCAR-programma. Maar na zijn succesvolle optreden in het WRC afgelopen weekend lijken ook daar opties open te staan.

Teambaas Jamie Whincup rijdt samen met Broc Feeney in de #8 Holden Commodore. Whincup nam vorig jaar het management stokje van de Brit Roland Dane over. Whincup wist de Bathurst 1000 viermaal op zijn naam te schrijven. De 18-jarige Broc Feeney is nog een relatief onbeschreven blad die zich zeker nog niet in 'the same league" als SVG bevindt. Met een ervaren man als Whincup naast zich zijn verrassingen niet uit te sluiten. Zij maken gebruik van het Holden 888A-055 chassis dat vorig seizoen in handen van Jamie Whincup was.

2022 CL Craig Lowndes heeft voldoende ervarin op The Mountain om voor een verrassing te zorgen.

Craig Lowndes/Declan Fraser rijden met het Holden 888SA-053 chassis dat dit jaar evenals in 2021 als wildcard wordt ingezet. Sinds Bathurst 1000 2021 kwam deze auto niet meer in actie. Declan Fraser is een onbeschreven blad afkomstig uit de Dunlop Super 2 Series. Bathurst legende Lowndes wist de Bathurst 1000 maar liefst zevenmaal op zijn naam te schrijven.

Ford Tickford
Cameron Waters was afgelopen jaar SVG sterkste tegenstander maar moest toch te vaak het onderspit delven. Eigenlijk in een soort wanhoopsdaad riep Waters afgelopen week zijn tegenstanders op dat ze harder tegen SVG moesten racen en zich niet door hem op de baan moesten laten intimideren. Waters vormt samen met de ervaren James Moffatt een combinatie in de Monster Energy # 6 Ford Mustang, chassisnr TR 1824 dat vorig jaar geleverd werd. Waters wist de afgelopen twee jaar met Will Davison en James Moffatt tweemaal als tweede te eindigen.

2022 Waters
Cameron Waters moest meermaals in SVG duidelijk zijn meerdere erkennen.

De #5 Tickford Mustang van de combinatie James Courtney/Zane Goddard beschikt over chassis nr. TR 1825 en bevond zich vorig seizoen in handen van Jack LeBrocq. Oud Jaguar F1 testrijder James Courtney (42) is soms bloedsnel maar toch wat wisselvalliger geworden. De kersvers getrouwde Courtney schaamde zich er gedurende de Corona lockdowns niet voor om wat vrolijke foto's van zijn leuke dame op de social media te plaatsen. In de aanloop naar Bathurst trouwde Courtney enkele dagen geleden in het diepste geheim met Tegan Woodford(een model). Zijn beste resultaat behaalde Courtney in 2007 samen met David Besnard op Bathurst toen hij met een SBR Ford Falcon als tweede wist te eindigen. Courtney eindigde in 2019 samen met Jack Perkins(inderdaad de zoon van oud HB-rijder Larry) in een WAU Holden als derde op The Mountain.

Hij vormt samen met de 22-jarige Zane Goddard een combinatie. Goddard was eerder in de Supercars en diverse eenzitter categorieën actief.

Thomas Randle vormt in de #55 Castrol Mustang GT chassisnr. FPR 1519 een combinatie met Zak Best. Een auto die eigenlijk een hele interessante geschiedenis heeft. Werd in 2016 als Ford Falcon voor Chaz Mostert opgebouwd. In 2019 het chassis in een Mustang voor Jack LeBrocq geconverteerd. Het chassis werd na Randle's crash op Sandown opnieuw uit de mottenballen gehaald. Misschien goed voor een Top 15 klassering. Randle heeft zijn oude vorm nog niet echt teruggevonden.

De #56 Tickford Mustang chassis PRA 1621 werd in 2017 als Ford Falcon FGX voor Mark Winterbottom ofwel Frosty ingezet. Een auto met een behoorlijke geschiedenis die ook door Richie Stanaway gereden werd. In 2019 in een Mustang geconverteerd en kwam twee jaar lang in handen van Lee Holdsworth uit. Dit jaar komen de gebr. Jake en Kurt Kostecki op Bathurst met deze auto uit. Beiden snel maar ook wisselvallig. In de media wordt er wel eens een vergelijking met de NASCAR Busch Brothers getrokken.

2022 Randle
Gas erop bij Thomas Randle.

De #3 Ford Mustang wordt door het Blanchard Team ingezet voor Tim Slade en teameigenaar Tim Blanchard. Tim Slade is een ervaren rijder die eigenlijk weinig stuk rijdt. Zijn beste resultaat op Bathurst was in 2020 een vijfde plek met Scott McLaughlin. Slade sloot de Bathurst 1000 vorig jaar als negende af. Beiden rijden met een Ford Mustang chassisnr. PRA1520 dat door Prodrive Australia in 2016 als Ford Falcon FGX werd geleverd. De auto werd eind 2018 in een Mustang geconverteerd en werd door James Courtney gereden. De auto liep in 2021 bij de seizoensopener op Bathurst schade op maar kwam later in het seizoen in handen van Tim Slade weer terug in actie.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet