Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Voorbeschouwing Bathurst 1000 met chassisnrs.. Regen spelbreker?

2022 Mostert
Chaz Mostert won vorig jaar de Bathurst 1000. Gaat Chaz WAU hun laatste Holden-overwinning op "The Moutnain" bezorgen?

Walkinshaw Andretti United
Het team van Walkinshaw Andretti liet halverwege dit seizoen een bommetje ploffen door onverwachts een overstap naar Ford aan te kondigen. Hetgeen bij Holden Special Vehicles (GM) niet bepaald in de smaak viel want het media account werd direct afgesloten........ De combinatie Nick Percat/ Warren Luff komt met de #2 Holden op Bathurst uit. Een ijzersterke combinatie waarvan je kunt verwachten dat ze pas in de eindfase zullen toeslaan. Een schat aan ervaring op Mount Panorama. Warren Luff stond de afgelopen jaren maar liefst viermaal met een derde plek op het podium. De meest ideale co-rijder die je maar voor de Bathurst 1000 kunt hebben. Nick Percat won in 2011 samen met Garth Tander voor Holden de Bathurst 1000 maar brak in de Supercars eigenlijk niet echt door. Zij beschikken over het WR25 chassis dat in 2020 voor Chaz Mostert werd opgebouwd. Gedurende het eerste seizoensgedeelte door Bryce Fullwood gereden. Voor dit seizoen het chassis van Nick Percat.

De #26 Holden Commodore beschikt over chassisnr. WR026 en werd vorig jaar door WAU afgeleverd. Samen met Lee Holdsworth won Mostert vorig jaar de Bathurst 1000. Bovendien beleefde Mostert vorig jaar bij WAU zijn beste Supercarseizoen en sloot zijn campagne met een derde plek in de eindstand van het kampioenschap af. Na het vertrek van Penske bij DJR Shell V Power Racing werd Fabian Coulthard (een volle neef van oud F1-rijder David Coulthard) op minder elegante wijze voor zijn diensten bedankt en terzijde geschoven. Als co-rijder vond hij voor de Bathurst 1000 onderdak bij het team van Walkinshaw Andretti. Een uiterst sterke combinatie die geacht wordt om voor de overwinning te gaan.

2022 Jack Smith
Jack Smith. Van hem hebben we nog niet echt veel bijzonders gezien.

Brad Jones Racing
De #8 met het chassisnr. BJR 007 werd 2016 voor Tim Slade in gebruik genomen. Vervolgens kwam de auto in handen van MaCauley Jones die er gedurende seizoenen 2018 en 2019 meereed. Daarna reserveauto en vervolgens na de crash van Heimgartner op The Bend nu weer in gebruik genomen. André Heimgartner vormt op The Mountain samen met Dale Wood een combinatie. Heimgartner beleeft een erg sterk seizoen en zou zeker voor een verrassing kunnen zorgen. De #14 beschikt over chassisnr. BJR 011 en werd in 2018 door Tim Slade in gebruik genomen. Gedurende de seizoenen 2020/2021 in handen van Todd Hazelwood. Dit jaar gereden door Bryce Fullwood die voor de Bathurst 1000 met Dean Fiore staat ingeschreven. Fiore is op Bathurst met regelmaat goed voor een Top 10 klassering.

Erebus Motorsport
#9 beschikt over chassisnr.EMH02 en wordt op Bathurst voor de combinatie Will(iam) Brown/Jack Perkins ingezet. De jeugdige William Brown is een ongeslepen diamant die een beetje over de SVG-rijstijl beschikt. Dit jaar slechts dertiende in de tussenstand dertiende. Op Bathurst staat Brown samen met Jack Perkins ingeschreven. Met de rijstijl van Brown zeker een combinatie die voor verrassingen kan zorgen. Met #51 beschikken Richie Stanaway/Greg Murphy over chassisnr. EMH004 dat in 2020 door David Reynolds werd gereden. Na een crash tijdens de Bathurst 500 begin 2021 opnieuw opgebouwd. Nu het wildcard chassis bij het team van Betty Klimenko. De #99 staat voor de combinatie Brodie Kostecki/David Russell ingeschreven. EMH03 chassis dat in 2019 voor Anton de Pasquale in gebruik werd genomen. Brodie is een volle neef van Kurt en Jake Kostecki en was ook in diverse NASCAR-kampioenschappen actief. Weet eigenlijk nog niet exact een draai aan zijn carrière te geven maar wel snel.

2022 James Golding



James Golding. Af en toe hele sterke optredens maar wisselvallig. Sinds de introductie van de S5000 ligt zijn hart bij de formulewagens. Zou eens een keer in Europa moeten racen om te zien hoe goed hij werkelijk is.

Premair Racing
Het voormalige Tekno Autosports heet nu Primair Racing en schrijft drie Holdens met de startnrs. #22, #31 en 76 in. De #22 beschikt over chassisnr. 88A-051 en staat voor de Bathurst 1000 ingeschreven voor de combinatie Chris Pither/Cameron Hill. Customer auto van Triple Eight Engineering en in 2018/2019 door Jack LeBrocq gereden. Auto werd vervolgens door James Courtney, Alex Davison en Fabian Coulthard gereden. Dit jaar de auto van Chris Pither die 22e in het kampioenschap staat genoteerd. De #31 beschikt over chassisnr. 888A-044 dat voor Team 18 werd gebouwd. Auto werd de afgelopen jaren gereden door Chris Pither en Garry Jacobson. Dit jaar in handen van James Golding die in 2020 samen met Scott Pye als zesde op Bathurst wist te eindigen. Golding vormt met Dylan O'Keeffe een combinatie. Eigenlijk ligt het hart van Golding meer bij de eenzitters. Zeker een rijder die beter kan dan zijn resultaten in de Supercars aangeven.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet