Retro: Groeten uit Spa van de Spa Six Hours 2022

Na twee coronajaren die hadden geleid tot een afgelaste editie en een magerder raceweekend, was de Spa Six Hours in 2022 weer redelijk terug op het oude niveau. Dat gold voornamelijk voor de naamgevende zesuursrace die ruim 90 auto's trok, want het voorprogramma was nog niet terug op het peil van het pre-corona-, pre-Brexit- en pre-superinflatietijdperk. AUTOSPORT.NL was van donderdag tot en met zondag van de partij en viel met de neus in de boter van vele Nederlandse successen.
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Aanvullende foto's: Carlo Senten

Een verbazingwekkend gezicht – en dan mag de lezer kiezen waarop we doelen. Ja, die kale achtergrond uiteraard, die nóg raarder oogt op een historisch evenement dan op de vele moderne evenementen die op Spa worden gehouden. Zo zonder de oude tribune is de Spa Six Hours als herschepping van het verleden opnieuw een illusie armer. Maar ook de asfaltvlakte die we rond het middaguur tegenover de Masters-hospitality aantreffen. Normaal gesproken staat het hier op donderdag al mudjevol. Waren er vele laatkomers?

Op de kampeerplek bij de chicane is nog volop ruimte.

Op de klassiekerparkeerplaats loopt het daarentegen al best wel vol.

Ook aan de rechterkant van 'paddock rouge' een uitgestrekte asfaltleegte.

Helemaal aan het eind daarvan vinden we de familie Van Gils, die de Lotus Elan en de MGB hadden meegenomen. Hier is de Elan van Sander van Gils aan de beurt voor de keuring.

Nog een deelnemer die de hoge garagehuur aan zich voorbij liet gaan, was John Spiers, die met zijn Maserati 250F, TVR Griffith, Lister Knobbly en McLaren M1B (de laatste drie hier in beeld) gewoon naast zijn truck en tentje in de buitenlucht ging staan – net als deze zomer op Zandvoort trouwens.

Zo zonovergoten had het de rest van het weekend best mogen blijven – al genoten vooral de coureurs juist van de uitdagende omstandigheden.

Doorlopen naar de pits, waar we Hall & Hall net met de Lola T210 van Graham Adelman zien terugkeren van de keuring.

Andy Willis en Rob Hall vervolgens in gesprek over (en in) de GT40 waarin zij zouden deelnemen aan de Six Hours.

De GT40's baden nu nog in het zonnetje, maar dat zou later in het weekend anders worden.

Een DHG-auto die uiteindelijk werkloos zou blijven: Olivier Hart besloot niet te racen met de Lola T70 Mk3B omdat tegenstanders Jon Minshaw en Phil Keen zich ook hadden teruggetrokken. Bovendien wilde vader David op tijd thuis zijn voor de Grand Prix...

Die verscheen mede daardoor ook niet aan de start in de pas gerestaureerde Courage C60. In de kwalificatie lukte het ook al niet zo met de kakelverse machine, die volgens restaurateur Pastorelli Classics voor volgend jaar in de originele kleuren wordt gehesen. Op de achtergrond een auto die een paar dagen ietsje meer succes zou hebben...