Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT4: Banden en klapper Mathijs Harkema zorgen voor gesprekstof (lang)


480_start_1_0227

Spannende race
De eerste race van het HTC Dutch GT4 stond bol van de spanning. Jan Joris Verheul en Ricardo van der Ende weken de hele race geen centimeter van elkaar, totdat de BMW met een lekke band de pits moest opzoeken. Dat gebeurde meteen na het moment dat Ricardo, na tien ronden pushen, eindelijk kans had gezien om Jan Joris te passeren.

480_dongen_verheul_1_2113

Danny van Dongen vocht zich snel naar voren. Eerst moest Phil Bastiaans zijn derde plek aan de Corvette-coureur afstaan, vervolgens moest ook Verheul zijn meerdere in Danny erkennen. In de laatste ronde glipte de overwinning toch nog tussen de vingers van Van Dongen weg. De aandringende Verheul zag een gaatje en pakte, met nog een paar bochten te gaan, de leiding terug. Het verschil op de finishlijn: 0,054 seconde!
Door het terugvallen van Van der Ende eindigde Phil Bastiaans als derde. Quint Engel (Ginetta G50) verruilde zijn zevende startplek voor de vierde plaats.

480_verheul_ende_2039

Close racing
Jan Joris Verheul maakte veel mee tijdens de race. “Ik maakte een foutje, toen kon Ricardo mij inhalen. Later schoot de automatische versnellingsbak even in ‘neutraal’, daar profiteerde Danny van. Over de boordradio kreeg ik het advies om in de achterste bochtencombinatie van het circuit een aanval bij Danny te plaatsen. Daar slaagde ik er in de laatste ronde in om de leiding over te nemen.”

480_danny_zat_race1_585

“Vooraf had ik voor de tweede plaats getekend”, reageerde Danny na afloop. “Maar ik lag in de laatste ronde op kop, dus ik had eigenlijk moeten winnen. Dit is een mooi resultaat, maar toch ook een beetje zuur.”
Ook Phil Bastiaans had gemengde gevoelens. “Voor mijn titelaspiraties is dit goed”, vond de klassementsaanvoerder. “Maar ik ben minder goed te spreken over hoe er met de handicaps wordt omgegaan. De Porsches zijn afgestraft, terwijl de BMW’s 50 kilo lichter mogen zijn en de rijhoogte mogen verlagen. Wij kregen de besluiten over de handicaps pas afgelopen dinsdag te horen.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet