Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT4: Banden en klapper Mathijs Harkema zorgen voor gesprekstof (lang)


480_start3_1136

480_start3_2602

Rare race
De hoofdrace werd gekenmerkt door enkele rare incidenten. Henry Zumbrink nam vanaf de poleposition de leiding, waarna hij een ‘drive through penalty’ kreeg vanwege een valse start. Afgezien van het feit dat een valse start volgens diverse bronnen op Circuit Park Zandvoort met een minuut tijdstraf bestraft zou moeten worden, leek er achteraf twijfel te bestaan in de wedstrijdtoren of Zumbrink werkelijk een valse start had gemaakt.
Henry bleef op advies van zijn team op de baan en kreeg dus na een paar ronden de onvermijdelijke zwarte vlag. Toen kwam hij wel binnen, maar vervolgde zijn race. Zumbrink en zijn teamgenoot Danny van Dongen werden uiteindelijk ‘gewoon’ als zevende geklasseerd. Bijzonder, zullen we maar zeggen.

Gordelproblemen
Christiaan Frankenhout lag na de start tweede, hij leek te profiteren van de straf die Zumbrink kreeg opgelegd. De Porsche ging als leider de pits in voor de rijderswissel, Christiaan had op dat moment een voorsprong van circa twee seconden op tweede man Jan Joris Verheul.
Na de stops lag Verheul opeens zestien seconden voor op Ferdinand Kool, die Frankenhout verving. Wat was er gebeurd? “De gordels wilden niet”, aldus Kool. “Ik ben twee tot drie ronden bezig geweest om de laatste gordel vast te maken. We hebben de race op een lullige manier verloren”, vond hij. Bijzonder, zeggen we nog maar een keer.
Kool verloor niet alleen de leiding, maar ook de tweede plaats aan de ontketende Nicky Catsburg. Catsburg had tijdens de pitstop nieuwe achterbanden gekregen, terwijl Verheul zonder bandenwissel zijn race vervolgde. Nicky liep met een hoog tempo op de leidende Aston Martin in, maar de race was net te kort voor de Ginetta-rijder. Op de finishstreep hield Verheul nog net een seconde over. De equipe Frankenhout – Kool kwam als derde over de eindstreep.
Uiteindelijk pakte Ferdinand toch nog de hoofdprijs, zo vertelde hij na de hoofdrace. “Gisteren heb ik mijn vriendin ten huwelijk gevraagd. Ze heeft nog ‘ja’ gezegd ook!”

480_finish_3_2791

Spannend
Aanvankelijk leek het erop dat Jan Joris zijn voorsprong op een berekende manier weggaf. Met nog zes ronden te gaan had hij een voorsprong van dertien seconden op Catsburg, dat betekende dat hij zonder probleem twee seconden per ronde prijs kon geven. Maar de situatie was anders, aldus de winnaar. “Ik kon niet harder, mijn banden waren aan het einde van hun latijn. Het was verschrikkelijk spannend.”
Nicky rook zijn kans. “Ik bleef pushen. Je weet nooit of Jan Joris een foutje maakt.” Dat foutje bleef uit, zoals meestal bij Verheul. Maar die mooie tweede plek nam niemand Engel en Catsburg meer af. Voor Nicky was dit voorlopig het laatste optreden in het HTC Dutch GT4. “Ik rijd mogelijk nog op de Nürburgring. De rest van de GT4-kalender valt samen met de Eurocup Mégane Trophy.”

Tot slot nog even over de Duitsers: nee, ik weet niks, helemaal niks, van voetbal.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet