Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Clio Cup

Clio Cup: gastrijders delen lakens uit op Spa-Francorchamps (lang)


480_frankenhout_6165

Goede afstelling
“Na de vrije trainingen hadden we de afstelling van mijn auto aangepast, dat bleek geen goede keuze”, aldus winnaar Frankenhout. “Voor de race hebben we de afstelling weer teruggezet, nu ging het beter.”

480_sheila_2000

Voor Sheila Verschuur kwam de aanval in de laatste ronde toch nog onverwacht. “Ik wist niet dat we al met de laatste ronde bezigwaren, ik had de aanval nog niet verwacht.” Ondanks dat ze lange tijd op weg leek naar een zege, kon ze toch positief op de race terugkijken. “Het was een leuke race en de uitslag is goed voor het kampioenschap.”
Nadat ze haar eerste plek in de eerste ronde was kwijtgeraakt, zag Sandra geen kans om de leiding weer over te nemen. “Ik moest oppassen voor Addie, die in het tweede deel van de race de hele tijd vlak achter mij reed. Dat beperkte mijn mogelijkheden om de aanval te kiezen.”

480_addie_0682

Addie van de Ven kwam maar 0,3 seconde op Sandra, en dus op het erepodium, te kort. “Ik wilde in de slotfase aanvallen, maar de finishvlag kwam voor mij als een verrassing. Ik wist niet dat we al met de laatste ronde bezig waren. Jammer, want ik had een goede auto.”
Ook Addie was goed te spreken over de race. “Het was een leuke race, in de kopgroep werd bovendien netjes gereden.”

Tegenvaller
Marcel Duits, als tweede gestart, kon de hoge verwachtingen niet waarmaken. “Ik had een goede start”, blikte hij terug. “Maar aan het einde van het rechte stuk na Eau Rouge viel ik terug van de tweede naar de vierde plaats. Vervolgens verloor ik een paar plaatsen op hetzelfde rechte stuk nadat ik moest ‘liften’ voor Eau Rouge. Het was een goede race en mijn tempo was goed, maar door deze twee momentjes viel ik terug.” Marcel eindigde uiteindelijk als vijfde.

Zege Max Braams
Hans Bos leek aanvankelijk op weg naar de zege in de Olympia Cup. “Totdat ik gas moest lossen voor Eau Rouge omdat Marcel Duits mij ophield”, aldus Bos. “Daardoor verloor ik snelheid op het daaropvolgende rechte stuk. Voor Les Combes zag ik een flink aantal auto’s op mij afstormen. Ik koos voor lijfsbehoud en ik ging opzij.”

480_hans_0679

Hans kwam naast de baan terecht en viel een flink aantal plaatsen terug. “Ik koos voor de auto, maar dat kostte mij een flink aantal plaatsen en de zege in de Olympia Cup. Één bocht kan je hele race verknoeien.”
Max Braams profiteerde en zegevierde. “Ik startte als tweede. Toen Hans Bos van de baan schoot, kreeg ik de eerste plek in handen. Ik was lange tijd in een leuk duel verwikkeld met onder meer Ronald Morien, Michael Bleekemolen en Mikko Heino.” Max reed bovendien de snelste raceronde.
Björn Cornelissen eindigde in zijn eerste race ooit op Spa-Francorchamps op een fractie van een seconde achter Braams als derde. “Ik reed vlak achter het groepje dat tegen elkaar reed. Ik moest door het gras om die auto’s te ontwijken. Zo kreeg ik de derde plek in handen.”

480_schade_6243

Sleutelen
Na afloop van de eerste race konden de monteurs van de diverse teams hun mouwen opstropen. “Mijn auto lag van rechtsvoor tot rechtsachter in elkaar. Het subframe was onder meer krom”, aldus Alexander Keijzers op zondagochtend. “De monteurs van Bleekemolen hebben tot vannacht half vier gesleuteld, gelukkig sta ik vandaag weer aan de start.”
Het technische team rond Wilbert van den Burg was ook weer aan de beurt. “De monteurs zijn echt goud waard”, vond Wilbert. “Ze hebben de hele voorkant vervangen, ze waren vannacht om een uur of drie – vier pas klaar.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet