Dragracing: NitrOlympX opnieuw zonder grote finale
Voor het tweede opeenvolgende jaar moest de NitrOlympX het zonder gouden en zilveren medaillewinnaars stellen. Een tropische regenbui veroorzaakte op zondagmiddag zoveel vertraging dat de finales door het bereiken van de deadline van 18.00 uur niet meer konden worden verreden. Maar traditiegetrouw leverde de Duitse ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing door snelle tijden en verrassende ontwikkelingen ook zonder winnaars weer voldoende spektakel en stof tot discussie op.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Wat er tijdens de NitrOlympX verder ook zou gebeuren, het grootste nieuws kwam al naar buiten nog voor er een meter op de Rico Anthes Quartermile van Hockenheim was gereden.
Tommy Johnson Jr. (links)
Tommy out
Op donderdag werd bekend dat Tommy Johnson Jr., de Amerikaanse aanvoerder in de tussenstand van het Top Fuel kampioenschap, bij een dopingtest op Alastaro positief was bevonden. In verband met een slaapstoornis gebruikt Johnson al meer dan achttien jaar medicijnen waarvan een bestanddeel op de dopinglijst van de FIA blijkt te staan. De Amerikaan beschikt over een medische verklaring en bij de NHRA, waar Johnson al vele jaren rijdt, is dit bekend en geen probleem. Volgens de regels van de FIA had Johnson deze medische verklaring echter dertig dagen voor de eerste race bij de overkoepelende bond moeten indienen. Team en rijder waren van deze procedure niet op de hoogte waarbij ook nog meespeelt dat Johnson door het in een laat stadium rondkomen van de deal pas vijf dagen voor de eerste race van het seizoen zijn FIA-licentie kon aanvragen.
De FIA was echter onverbiddelijk en schorste de Amerikaan per direct. Aangezien de hoorzitting over deze kwestie pas eind augustus op de agenda staat, was deelname in Hockenheim uitgesloten. Door zijn enorme puntenvoorsprong had Johnson in Duitsland aan een overwinning in de eerste eliminatieronde al voldoende gehad om de titel voortijdig veilig te stellen. Mocht Johnson bij de hoorzitting in het ongelijk worden gesteld dan is hij in ieder geval zijn punten van Alastaro kwijt, blijft hij geschorst en kan hij de titel vergeten. Wint de Amerikaan zijn zaak dan blijft hij leider maar is er een ander probleem. Het budget van Andersen Racing is niet toereikend voor deelname aan de European Finals, de afsluitende wedstrijd van het FIA EK. De Amerikaan zal dan de uitslag van deze wedstrijd moeten afwachten of hij door de concurrentie wordt ingelopen. Het is te hopen dat Andersen Racing aanvullende sponsoring weet te vinden waardoor Johnson in Engeland toch aan de start kan verschijnen zodat de titel gaat naar de rijder en het team die het op basis van de prestaties op de baan ook als enige verdienen.
Thomas Nataas
Thomas in
Maar zonder rijder en met uitgenodigde sponsors zat Andersen Racing in Hockenheim opeens met een probleem. In Thomas Nataas, de Noor die al enkele wedstrijden in Amerika voor Per en Karsten Andersen uitkwam, werd echter een waardig vervanger gevonden. Met een tijd van 4,83 seconden eiste Nataas de eerste kwalificatiepositie voor zich op, op de tweede plaats gevolgd door een verrassend sterk rijdende Stig Neergaard (4,88 seconden).
Zo vader zo zoon
Het Deense team bracht een tweede auto aan de start met daarin de pas 18-jarige zoon van Stig, Kenni Neergaard. En ook hier discussie en verwarring. Kenni had weliswaar al een aantal Top Fuel-runs gemaakt maar de laatste ¼ mijl op racesnelheid ontbrak nog waardoor hij niet in het bezit was van een Top Fuel-licentie. Desondanks stond de jonge Deen op zaterdagochtend gewoon in een officiële kwalificatierun naast zijn vader op de baan. Toen men de vergissing inzag moest Kenni later op de dag weer alleen rijden en slaagde met zijn tijd van 5,14 seconden glansrijk voor zijn ‘examen’. Voor de kwalificatie mocht de run echter niet meetellen en dat was een geluk voor Andy Carter die anders naar de negende plaats zou zijn teruggezakt en dus buiten de eliminaties zou zijn gevallen. Een tegenvaller was ook de zevende plaats van regerend kampioen Urs Erbacher die het vermogen niet op de baan kon overbrengen.