Monaco GP Historique

Retro: Groeten uit Monaco van de Grand Prix Historique 2016

gpmh16-sat-26

Er staat een even jaar op de kalender, dus was het weer tijd voor een historische versie van de GP van Monaco – al werd er op een ander circuit in Europa pas echt geschiedenis geschreven... AUTOSPORT.NL stuurde een dubbele delegatie naar de Côte d'Azur, die terugkwam met de volgende impressie.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam & Erik van der Schaaff

gpmh16-fri-2

Palmbomen, bootjes, een stad die tegen de bergen opklimt: dit is de Rivièra!

gpmh16-fri-1

Monte Carlo, om precies te zijn, waar nu de veegkarretjes nog de snelste voertuigen op de baan zijn.

gpmh16-sun-42

En waar de grootste boten voor anker liggen.

gpmh16-fri-60

Zo'n kleintje als deze verlies je dan zo uit het oog.

gpmh16-sun-43

Sommige eigenaren hebben tenminste wel zelfspot.

4

Ook aan bijzondere auto's geen gebrek, zoals deze Lamborghini Countach Serie 1.

9

De Grand Prix Historique van Monaco gaat traditiegetrouw van start met een media-ontbijt, aangeboden door Crédit Suisse, waarna een forum volgt van oudgedienden die een thema van de autosport belichten. Deze keer ging het over fabrikanten versus privéteams. Forumlid Emanuele Pirro vereeuwigt zichzelf alvast in een groeps-selfie: drie minuten later stond deze foto op zijn Facebookpagina. Hij opende de discussie met een fundamentele vraag. "Ik zit in diverse FIA-commissies en steeds komt het op het volgende neer: willen we er een sport van maken voor technologie of voor mannen? Fabrikanten brengen vernieuwing en dat is prachtig, maar ze hebben ook de neiging om de kosten op te drijven, waardoor de amateur wordt weggedrukt. De keuze tussen fabrikanten en liefhebbers is een principiële keuze."

gpmh16-fri-3

Karsten Le Blanc was er niet als coureur, maar als baas van Crédit Suisse. "Ik ben goed opgeknapt van de crash op Goodwood, ik heb zelfs alweer geracet op Donington, al deed 't wel pijn toen ik uitstapte... De Cobra is nu helemaal gestript, maar hij staat in de rij achter nog twee Cobra's met schade! Misschien is hij klaar voor de Spa Six Hours, maar ik wil graag de drieuursraces op Sebring en Daytona doen. Daarvoor moet hij op tijd op de boot. Misschien red ik Spa dan niet meer." Hier praat Karsten met AUTOSPORT.NL-fotograaf Erik van der Schaaff.

gpmh16-fri-4

De forumleden hadden veel leuks te melden. Neem Alain de Cadenet, links op de foto: "Als privéteam waren we heel grof aan het werk. We maten het chassis met krijt uit op het erf van onze werkplaats. We gingen testen op de M4, tussen al het verkeer! Jacky Ickx kwam eens bij ons kijken en zei: 'Als fabriekscoureur word ik helemaal in de watten gelegd, met champagne en dure hotelkamers. Maar dit lijkt wel een gevangenis!'" De voormalige teamgenoot van Ickx, Jochen Mass (rechts, naast forumvoorzitter Henry Hope-Frost), kon zich daar wel iets bij voorstellen. "Natuurlijk is het altijd beter om voor een goed team te rijden. Als je een goed resultaat behaalt in een slechte auto, dan is dat bij toeval, niet 'by design'." Pirro was het daar niet helemaal mee eens. "Ik vloog ooit in een Lola, tegen de Peugeots en de Audi's. Het was een doodsimpele auto, kostte een fractie van de fabrieksauto's. Fabrkanten hebben altijd de neiging om voor de moeilijkste weg te kiezen."

gpmh16-fri-7

Stirling Moss kwam zoals gebruikelijk met de nodige relativering. "Ik deed 't altijd voor de lol. Maar als je wint, heb je meer lol. En je krijgt er nog voor betaald ook."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet