Groeten uit ...

GT: Groeten uit Francorchamps

Blancpain GT World Challenge 2019-9536
GT3's en GT2's op de Raidillon bij de groepsfoto van Porsche

U bent deze week al getrakteerd op een tweetal uitgebreide 'Groeten uits', eenmaal uit Silverstone en eenmaal uit Assen, die u nog van ons tegoed had. Maar daarmee is de koek nog niet op, want afgelopen weekeinde waren we natuurlijk ook bij de 71e editie van de Total 24 Hours of Spa, de grootste en belangrijkste GT3-race ter wereld. Ook daar legden we van alles en nog wat vast, voldoende materiaal derhalve voor nog een 'Groeten uit'.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Harry en Sandra Michiels, Rebocar/R. de Boer

IMG 5026

De 'bronze test' op dinsdag hebben we maar even gelaten voor wat die was, bovendien zaten we toen nog in Barcelona voor de FIA WEC-test. Op woensdagmiddag waren we echter al in Francorchamps, want op die dag staat daar sinds een aantal jaren de parade met raceauto's van het circuit naar het centrum van Spa op het programma, en dat is traditioneel een erg leuk onderdeel.

IMG 9726 2

Bij het opstellen op het circuit konden we de auto's van nabij bekijken, waaronder deze Porsche 935 in typische jaren-70-kleuren.

IMG 3279

Deze in Martini-kleuren kenden we al van de introductie op Laguna Seca, maar het blijft fraai!

Blancpain GT World Challenge 2019-5180

Hostessen deelden in Spa de nodige vlaggen en gadgets uit, zoals hier van Pirelli...

IMG 7881 3

En hier van Audi.

IMG 9576 2

De Lumirank-displays, die tijdens de race weer goede diensten bewezen, lieten tijdens de parade afwisselend de combinaties 'SPA' en '24H' zien.

Blancpain GT World Challenge 2019-5161

De terrassen in het centrum van Spa waren bij het zomers-warme weer goed gevuld en het bier vloeide rijkelijk.

Blancpain GT World Challenge 2019-5168

Goed dat ook de jongste generatie leert ontdekken dat autosport niet alleen elektrisch is!

Blancpain GT World Challenge 2019-5198

De Audi's openden de parade, met de indrukwekkende R8 GT2 op kop.

Blancpain GT World Challenge 2019-5238

De opvallende Porsche 911 GT2 van Jan-Erik Slooten.

Blancpain GT World Challenge 2019-5309

De HubAuto Corsa-Ferrari, die in de race niet ver zou komen.

Blancpain GT World Challenge 2019-5347

Rik Breukers reed met een WRT-Audi en had het duidelijk naar zijn zin!

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 02 augustus 2019 19:38

    Zijn er al Audi Gt2's race ready? Gaan we die al een keer in actie zien?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 02 augustus 2019 19:42

    Volgens mij is er tot nu toe pas één, want de auto die op Goodwood werd onthuld en reed was ook de auto in Spa. Uitlevering van de eerste auto's is gepland voor eind dit jaar. Volgend jaar kunnen ze meerijden in de GT Sports Club.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 02 augustus 2019 19:54

    Jammer, hopelijk zien we ze al eerder in vln of 24h series, ziet gelikt uit

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 02 augustus 2019 19:57

    De filosofie van de R8 GT2 (en ook de 911 GT2) is meer die van een 'trackday car'. Noch VLN, noch 24H Series, hebben op dit moment een specifieke klasse voor deze categorie, maar als daar vraag naar komt, is dat ongetwijfeld slechts een kwestie van tijd. Stéphane Ratel kondigde voor de Blancpain-seizoensfinale in Barcelona, eind september, de onthulling van een derde GT2-auto aan, waarbij wij gokken op KTM en diverse Duitse collega's gokken op Ferrari. Volgend jaar verwacht Ratel GT2-auto's van vijf tot zes merken.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2019 02:11

    Typische weer een gevalletje van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Voor zover ik weet is die auto voor geen enkele raceklasse gehomologeerd. Bovendien is het een vreselijk lomp ding. Het is inderdaad een gok zoals René terecht zegt of er meer fabrikanten gaan instappen in dit clubsport genre. Die kans is er opzich wel aangezien er een groeiende markt is voor amateurs met een gevulde bankrekening maar zonder enige race ervaring. Zo heeft Kroymans Ferrari bijvoorbeeld 5 488 challege auto's nieuw verkocht waarvan er geen 1 ooit buiten op het circuit gereden heeft. Fijn weekend allemaal.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 03 augustus 2019 09:00

    Het is een onderwerp waarover ik vorige week op Francorchamps, en ook gisteren op Schloss Dyck, met diverse mensen gesproken heb. Feit is dat de GT3-klasse voor veel 'gentlemen drivers', die per traditie de ruggengraat van de GT-racerij vormen, te competitief is geworden. Die mannen (ja, sorry, meestal is dat zo) willen in veel gevallen niet urenlang bezig zijn met data-analyse, dagen opofferen om te testen en ook nog aan fitnesstraining doen. De snelheden werden steeds hoger, de downforce werd groter en de kosten stijgen. Dat was de reden voor Stéphane Ratel om de GT2-klasse uit te schrijven: meer vermogen dan GT3, zodat je aan de bar nog steeds de getapte jongen bent door te kunnen roepen dat je met bijna 700 pk racet, maar minder downforce, dus makkelijker te rijden voor minder ervaren coureurs. Toch was het niet meteen zo'n succes als hij had gehoopt, want van een volledige serie in het kader van de 'GT Sports Club' was dit jaar nog geen sprake, evenmin als een aparte klasse in het eveneens door Ratel gepromote Brits GT-kampioenschap. De belangstelling voor de Porsche en de Audi laat echter zien dat er toch wel vraag is naar zo'n concept. In hoeverre zich dat vertaalt naar concrete deelname, zullen we volgend jaar zien. In Azië en Noord-Amerika wordt de Sports Club zelfs uitsluitend voor GT2, en daar zit ook best potentieel. Het verhaal van die vijf 488 Challenge-auto's ken ik ook, net als dat de Audi-dealer in Leeuwarden tot de eerste klanten voor de R8 GT4 behoorde, en er wat verbaasd gereageerd werd toen ik - naar aanleiding van een persbericht vanuit de fabriek - belde met de vraag waar er met die auto's geracet zou gaan worden. Niet, was het antwoord. 'Trackday only'.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2019 09:59

    Inderdaad René. We zitten op dezelfde golflengte. Je zou voor de grap eens zo'n gp élite dagje moeten bezoeken. Die club heeft zn handen vol aan mannen met dit soort spelletjes.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet