Diversen

Div: Porsche laat racehistorie herleven met gelimiteerde 935

935 Oud nieuw


Het gebeurt niet zo heel vaak dat er een nieuwe Porsche wordt gepresenteerd zonder dat daar iets van tevoren van uitlekte, maar dat was wel het geval met de 935, die vandaag werd onthuld tijdens Porsche Rennsport Reunion VI op het circuit van Laguna Seca in Californië. De auto, met 700 pk sterke motor uit de 911 GT2 RS, is een verwijzing naar de legendarische 935 en wordt gebouwd in een gelimiteerde oplage van 77 stuks. De verkoopprijs bedraagt 701.948 Euro, exclusief belastingen. En reken er maar op dat die beperkte reeks snel weg zal zijn.

Tekst: René de Boer (vanuit Laguna Seca, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

"Weet jij wat het is? Zelfs echte Porsche-insiders haden geen idee wat hen te wachten stond, direct na de opening van de zesde editie van de Porsche Rennsport Reunion op het circuit van Laguna Seca. Porsche had van over de hele wereld journalisten ingevlogen voor het evenement, maar het programma vermeldde alleen "wereldprimeur", zonder enige nadere indicatie. Sommigen verwachtten de 911 Turbo Classic Series 'Project Gold', de recent gebouwde laatste 911 Turbo met luchtgekoelde 993-motor, die eind volgende maand door RM Sothebys wordt geveild tijdens de Porsche-veiling in Atlanta. Ja, die staat ook in Laguna Seca. Maar dat was niet de veelbesproken primeur. En evenmin de Speedster Concept, het studiemodel ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum dat we al zagen bij de jubileumviering in Stuttgart in juni.

935 4

De primeur was nog veel spectaculairder. "Oh, wow", was er uit vele monden te horen toen Mark Webber en Porsche-bestuurslid Detlev van Platen de auto op het podium onthulden, gevolgd door een luid applaus. Dat is geen wonder, want met de 935 heeft Porsche iets bijzonders en een echte verrassing gecreëerd. Meer specifiek Porsche Motorsport, want het was met name Porsche-sportdirecteur dr. Frank-Steffen Walliser, tevens verantwoordelijk voor de GT-auto's in het Porsche-programma, die het project op gang bracht.

935 3
Coureurs Jacky Ickx, Jochen Mass en Manfred Schurti (vrln) waren bij de onthulling aanwezig

Met de naam 935 en het ontwerp van de auto verwijst Porsche rechtstreeks naar het model waarmee zoveel racesuccessen behaald werden. De meest extreme uitvoering, bijgenaamd 'Moby Dick', was in 1978 goed voor de overwinning tijdens de ronde van het WK voor sportwagens op Silverstone, waar Jacky Ickx en Jochen Mass de zes-uursrace wonnen. In Le Mans eindigde de auto dat jaar als achtste, met Rolf Stommelen en Manfred Schurti. Ickx, Mass en Schurti waren ook alledrie bij de onthulling op Laguna Seca aanwezig.

935 Walliser
Dr. Frank-Steffen Walliser

"Het idee om zoiets te maken ontstond ergens in juni vorig jaar", vertelt sportdirecteur Walliser in gesprek met AUTOSPORT.NL op Laguna Seca. "We zaten met een groepje mensen bij elkaar in de koffiehoek bij ons in Weissach, waar een tijdschrift op tafel lag met de 935 op de cover. 'Waarom maken we zoiets niet weer eens', was de vraag die toen al snel werd gesteld. En van het een kwam het ander. We zijn gaan kijken naar de haalbaarheid, er werd een kleine werkgroep in het leven geroepen en nu ongeveer een jaar geleden kregen we groen licht vanuit de raad van bestuur, zodat we aan het werk konden."

Bijzonder is dat er tot op de dag van de onthulling niets over het model is uitgelekt, en dat ondanks dat er is getest op de eigen testbaan in Weissach en op de circuits van Adria in Italië en Oschersleben in Duitsland. "Testen in Weissach hoef je niet per se te doen als iedereen aanwezig is. Dat kan ook 's avonds", lacht Walliser. "En op circuits als Adria en Oschersleben is het ook redelijk makkelijk om ongemerkt te testen. Daar komen niet zoveel mensen. Op Monza hoef je niet met zo'n auto te gaan rijden, dan lekt het meteen uit. Daar zijn altijd wel mensen met foto- en filmcamera's."

935 Lieb
Marc Lieb nam een flink deel van het testwerk voor zijn rekening

Coureur Marc Lieb, die tegenwoordig bij Porsche Motorsport als hoofd Customer Racing actief is, nam een deel van het testwerk voor zijn rekening. Dat kan hij goed, niet alleen dankzij zijn ervaringen als rijder, maar ook met zijn achtergrond als ontwikkelingsingenieur. "Het is een echte blikvanger geworden", zegt de Le Mans-winnaar. "Het is een mooie hommage aan de 70-jarige historie van Porsche. De auto ziet er sensationeel uit en hij rijdt ook nog eens heel erg goed. Een echte 'trackday-auto' voor onze klanten die plezier willen beleven op het circuit en iets moois in de garage willen hebben staan. Ik ben heel blij dat de reacties zo positief zijn." In Laguna Seca waren er gelijk na de onthulling al een stuk of vijf, zes coureurs die naar Lieb kwamen met het verzoek om hun naam op de lijst te plaatsen. "Ik ben benieuwd hoeveel emails ik heb als ik maandag op kantoor kom", aldus de rijder. Gevraagd naar wat hij het coolste detail van de auto vindt, aarzelt hij even: "Er zijn er meerdere. De sound is geweldig, hij klinkt fantastisch. De motor is iets bijzonders, maar ook het interieur vind ik heel mooi: de houten knop van de versnellingspook, dat soort kleinigheden."

935 2

We vernamen dat Lieb bij testritten verklaarde dat de auto naar zijn zin voldoende vermogen had, iets wat je bij coureurs niet zo vaak hoort. "Nee, dat is echt zo, en dat is ook het mooie eraan. We leven in een tijdperk waarin de snelheden in de bochten steeds hoger worden, maar het tempo op de rechte stukken lager. Deze auto hebben we gemaakt met het idee dat je er misschien niet de allerhoogste bochtsnelheden mee bereikt, maat je er genoeg plezier mee beleeft en er ook genoeg vermogen is om op de rechte stukken hard te gaan. Als je op het gaspedaal trapt, dan gebeurt er ook echt wat!"

935 1

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Dirk 28 september 2018 09:17

    Had nóg iets meer op de originele Moby Dick mogen lijken

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 28 september 2018 13:11

    Bij Porsche moeten ze eens stoppen met naar het verleden te kijken. Het merk Porsche heeft inderdaad glorie dagen gekend met schitterende race en straat auto's. Helaas lijkt de massaproduct van SUV modellen en diesel motoren het imago geen goed te doen maar dit hebben ze echt helemaal zelf verkloot.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 28 september 2018 14:28

    Met Porsche kun je heel goed naar het verleden kijken en daarna mooi de koppeling naar de toekomst maken. De nieuwe 911 varianten blijven geweldig. De Boxster en Cayman zijn ook leuke auto's. En ja er moet ook geld verdiend worden dus de Macan en Panamera blijven (helaas) in het assortiment. (kijk ook een naar de Mercedes A of B klasse of de BMW i3)

    • 0
    • 0
     
    TheNextGeneration 28 september 2018 15:11

    Dat ding ziet er toch echt niet uit? Voor sommige nostalgie en/of Porsche fanaten zal dit wellicht werken, maar persoonlijk vind ik het een vrij lelijke marketingstunt. Niks ten nadele van het merk Porsche, want of je nou wel of niet van SUV's houdt, dit is toch echt een merk wat heel veel goeds doet voor de Autosport met alle raceauto's de zij op de markt brengen!

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 28 september 2018 18:26

    Best een gave auto. Kremer heeft een paar jaar geleden ook zo'n soort bodykit op de markt gebracht: https://www.vierenzestig.nl/22803/22803/

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 28 september 2018 19:27

    Racing-Fan: Dank voor het promoten van een andere website, waarvoor ik ook actief ben. Overigens heb ik op Autosport.nl ook over de Kremer K3 geschreven: http://autosport.nl/klasse/nieuws/26761/kremer-porsche-997-k3-slaat-brug-tussen-heden-en-verleden

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 28 september 2018 20:21

    @ René: Was puur een resultaat uit Google-zoekactie, ik ken de website verder niet.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 29 september 2018 00:42

    Dan zeker een keer bezoeken!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet